1. ایران
  2. پاسخ تهران به ترور دانشمند ایرانی

کد خبر: 18761

پاسخ تهران به ترور دانشمند ایرانی

✍️ نیویورک تایمز

این حمله به تنهایی به اندازه کافی گستاخانه بود. تیمی از کماندوهای اسرائیلی با چراغ قوه‌، خود را به طاق یک انبار کاملاً محافظت شده در ایران رسانده و قبل از طلوع آفتاب با ۵ هزار صفحه از پرونده‌های فوق سری درباره برنامه هسته‌ای ایران، کشور را ترک‌کردند.

چند هفته بعد در یک برنامه تلویزیونی که در آوریل ۲۰۱۸ پخش شد، نتانیاهو با استناد به محتوای مستندات دزدیده شده از ایران، عملیات را با همان گستاخی که در گذشته طراحی شده بود ، ادامه داد. او با ادعای اینکه دانشمند ایرانی، محسن فخری زاده هدایت‌کننده تلاش‌های هسته‌ای پنهانی ایران است، گفت: «این نام را به خاطر بسپارید؛ محسن فخری‌زاده»

اکنون آقای فخری زاده به آخرین قربانی کارزار تشدید حملات پنهانی که ظاهراً برای تحریک مقامات ایران طراحی شده، تبدیل شده است. این عملیات ها تهران را با دوگزینه سخت بین پذیرفتن خواسته تندروها برای تلافی جویی فوری، و یا تلاش برای شروع مجدد با دولت تساهل‌جوتر بایدن، روبرو کرده است.

ترور آقای فخری زاده آخرین اقدام خصمانه –شامل مسمومیت مرموز، بمبگذاری اتومبیل، تیراندازی، سرقت و خرابکاری- بود که در یک دهه اخیر علیه ایران انجام شده است. بیشتر آنها دانشمندان ناشناخته یا مراکز محرمانه‌ای بودند که گمان می رود به برنامه هسته ای ایران مرتبط باشد. تقریبا همه مقامات آمریکایی و ایرانی آن‌ها را به دشمن بزرگ تهران، اسرائیل ، نسبت داده اند.

ایران تاکنون هرگز مانند سال ۲۰۲۰ با طغیان حملات تروریستی مواجه نبوده است. در ژانویه، حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، ژنرال ارشد ایران، [شهید] قاسم سلیمانی را هنگامی که در اتومبیل خود از فرودگاه بغداد خارج می شد، ترور کرد همچنین در ژوئن یک انفجار باعث تخریب بخشی از سایت هسته‌ای نطنز شد.

ایران تحت کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ، چهار سال تحریم‌های اقتصادی سنگین را تحمل کرده است و بسیاری از رهبران ایران به کاهش فشار تحریم‌ها در دولت بایدن امید دارند. رئیس جمهور منتخب آمریکا متعهد شده در تلاش برای احیای توافقنامه هسته‌ای است که تحریم‌ها علیه ایران را در ازای اعمال برخی محدودیت‌ها در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای لغو کرده بود

از نظر سیاستمداران ایران، این تمایل برای شروع دوباره دیپلماسی، به این معنی است که هفته‌‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ زمانی برای این کشور ندارد که بخواهد یک دور جدید خصومت را به راه بیندازد. در عین حال ، برخی از ایرانیان به وضوح تصدیق می‌کنند که دشمنان آنها ممکن است از همین فرصت برای حمله بیشتر به تهران استفاده کنند. و به این ترتیب رهبران خود را بین ۲راهی خواسته تندروها برای انتقام و تمایل عملگراها برای روابط دیپلماتیک تحت فشار قرار داده‌اند.

اسرائیل در تلاش برای کاهش سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای در میان همسایگان خود، برای چندین دهه از استراتژی ترورهای هدفمند استفاده کرده است. به همین دلیل سازمان های اطلاعاتی اسرائیل با قتل دانشمندان شاغل در مصر در دهه ۱۹۶۰ و عراق در دهه ۱۹۷۰ مرتبط بوده‌اند.

پس از مسمومیت یک دانشمند هسته‌ای ایران در آزمایشگاه خود در سال ۲۰۰۷، ایران نخست اسرائیل را به ترور این دانشمند کشور متهم کرد. یک فیزیکدان هنگامی که در حال پایین آوردن درب گاراژ خانه‌اش در تهران بود، بمبی در یک موتور سیکلت پارک شده منفجر شد. در سه ترور دیگر ، موتورسواران با عبور سریع از کنار اتومبیل‌های در حال حرکت، بمب‌های مغناطیسی را به درب اتومبیل‌های ۳ دانشمند چسبانده و دو نفر را به قتل رسانده و یک نفر را زخمی کردند.

اسرائیل همچنین روابط خود را با تمرکز بر کشورهای همسایه ایران به عنوان «بسترهایی» برای عضوگیری، ارتقاء داده است – مهمترین آنها در باکوی آذربایجان است.

اسرائیل برای استخدام فارسی زبانان بومی از بین مهاجران ایرانی روشی را برای برقراری ارتباط یا تجزیه و تحلیل داده‌های رهگیری‌شده بکار گرفته است، و اسرائیل موفق شده است که مجموعه ای از همکاران ایرانی را نیز به خدمت بگیرد.

ترور آقای فخری زاده ممکن است نشانه این باشد که اسرائیل قصد دارد برای مأموریت های مشابه، دوباره از این شبکه بهره برداری کند. پس از هشت سال “وقفه” از موج ترورها بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ “ این یک نشانه از به جریان افتادن بازی یا شروع قریب‌القوع آن است.

چنین اتفاقی یک برگ برنده در دست تندروهاست، زیرا آن‌ها می توانند مذاکرات را تا بعد از انتخابات ایران به تعویق بیاندازند – و این همان چیزی است که احتمالاً به دنبال آن هستند

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
عصر فردا سامانه بارشی دیگری وارد استان زنجان می شود
خبر قبلی
پذیرش بدون دفترچه در مراکز درمانی زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست