1. اقتصادی
  2.  پشت پردهء نوسان ۲۰ درصدی نرخ ارز در یک‌ماه چیست؟

کد خبر: 10034

 پشت پردهء نوسان ۲۰ درصدی نرخ ارز در یک‌ماه چیست؟

از یک ماه پیش تا دیروز، قیمت ارز حداقل حدود ۲۶۰۰ تومان کاهش یافت که این رقم، چیزی در حدود ۲۰ درصد را تشکیل می‌دهد. اولین سوالی که پیش می آید این است که اگر قیمت ۱۵۵۰۰ تومانی در یک ماه پیش، غلط بود چرا باید اجازه داده می‌شد که در آن زمان آن نرخ در بازار مورد معامله قرار گیرد.

چرا بازار ساز، با توجه به توانایی هایی که دارد، به کنترل بازار اقدام نکرده بود؟ و اجازه آن سرکشی را به بازار داده بود؟ شاید گفته شود آن قیمت در آن زمان صحیح بوده، خوب در این صورت چه اتفاق مثبتی در ساختار اقتصادی کشور رخ داده که ناگهان در ظرف یکماه ۲۰٪ از قیمت ارز کاسته شده؟ این تحول و نوسان چه دلیل موجهی داشته؟ آیا نرخ تورم در کشور کاهش جدی داشته؟ آیا نرخ رشد اقتصادی جهشی ناگهانی داشته؟ آیا سایه شوم تحریم ظالمانه از سر کشور برداشته شده؟ شاید گفته شود، تحول مثبتی که اتفاق افتاده ظهور بازار متشکل ارزی است.

برخی تصور می کنند که ابداع اسامی جدید می تواند باعث رخداد معجزه ای در بازار ارز باشد، در حالی که در بهترین شرایط یک بازار اگر هم مشخصات یک بازار واقعی را داشته باشد می‌تواند کشف نرخ بکند، نه این‌که نرخ را کاهش دهد یا افزایش دهد؛ در حالی که اینطور که گفته می شود معاملات در بازار متشکل در فضای مجازی انجام خواهد شد و این در حالی است که طبق ماده های ۳و ۴و ۵و ۶ از اساسنامه “شرکت های تضامنی صرافان”، انجام عملیات صرافی در فضای مجازی و اینترنتی مجاز نمی باشد؛

بنابراین به نظر می رسد فعالیت‌های بازار متشکل ارزی کاملاً مخالف با چهار بند یاد شده از اساسنامه، “شرکت های تضامنی صرافان” می‌باشد.

در حال حاضر خرید و فروش رسمی در بازار ارز، با شرایط خاص انجام می شود و فعالیت صرافان مجاز، در این بازار بسیار محدود است و این در حالیست که بازار عملا توسط عوامل غیر رسمی اداره می شود و هر گونه تلاطمی که بخواهند برای ایجاد سود بیشتر، می‌توانند در آن ایجاد کنند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
احداث ۵ تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای استان زنجان
خبر قبلی
شواهدی جدید از معماری در قلعه سانسیز زنجان کشف شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست