پوشش ۱۰۰ درصدی شهرستان‌های استان زنجان در غربالگری فشار خون

سالانه بیش از ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف مشکلات بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به پوشش مناسب صورت گرفته در غربالگری فشار خون در طرح ملی فشار خون در استان زنجان، گفت: با اقدامات فراگیر صورت گرفته پوشش ۱۰۰ درصدی شهرستان‌های استان زنجان در غربالگری فشار خون محقق شده است.
به گزارش همدلی‌زنجان؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ظهر امروز در نشست خبری در سالن اجتماعات معاونت بهداشت دانشگاه، با بیان اینکه  غربالگری بیش از ۸۶ درصد از جامعه هدف جمعیت استان زنجان در طرح ملی بسیج کنترل فشارخون انجام شده است، اظهار کرد: بیش از ۸۶ درصد از جامعه هدف جمعیت استان زنجان در طرح ملی بسیج ملی کنترل فشارخون غربالگری شدند  که این آمار تا پایان طرح افزایش می‌یابد.
وی  با اشاره به اینکه فشارخون از بیماری‌های پیشرونده است، افزود: فشار خون از مهم‌ترین مشکلات سلامت مردم محسوب می‌شود که در سطح جامعه جهانی رو به افزایش بوده و افزایش ۶۰ درصدی این بیماری برای سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه فشارخون ارتباط نزدیکی با بروز بیماری‌های دیگر ازجمله سکته‌ها دارد، خاطرنشان کرد: این بیماری فقط منجر به مرگ نمی‌شود و عوارض‌هایی را بر جای می‌گذارد که یکی از آن‌ها ناتوان شدن مبتلایان است که صدمات اقتصادی و اجتماعی خود را دارد.
وی با بیان اینکه آمار بیماران مبتلا به بیماری فشارخون در ایران ۱۶ میلیون نفر است، یادآور شد:  آمار عدم اطلاع ۴۰ درصد از این بیماران از بیماری خود جای تامل دارد که در این بین نیمی از بیماران امور درمان خود را پیگیری نمی‌کنند.
قزلباش با بیان اینکه طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در دو مرحله اجرا می‌شود، گفت: بخش اطلاع‌رسانی و اجرای طرح به ترتیب در اسفندماه سال‌گذشته و اواخر اردیبهشت سال‌جاری عملیاتی شد که هدف از آن اطلاع‌رسانی به مردم در مورد لزوم توجه و کنترل این امر بود.

در ادامه این نشست محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز با قدردانی از اصحاب رسانه استان در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی طرح بسیج ملی کنترل فشارخون به سوالات خبرنگاران در حوزه دخانیات و فشارخون پاسخ داد.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه هرساله به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات برنامه‌هایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: شعار سازمان جهانی بهداشت روزجهانی بدون دخانیات «اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد» نامیده شده است.  شایع‌ترین عامل پیشگیری از بیماری و مرگ و میرها پیشگیری از مصرف دخانیات است، چراکه دخانیات در همه امور زندگی از محیط زیست گرفته تا بیماری‌ها نقش واضح و ناگواری دارد.
صائینی با بیان اینکه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ۴۰ درصد درآمد خانوارهای فقیر و کم‌درآمد صرف سیگار می‌شود، تصریح کرد: سالانه بیش از ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف مشکلات بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات می‌شود.
وی استعمال سیگار را عامل بروز ۹۰ درصد از سرطان‌های ریه عنوان و ابراز داشت: این نقش در بروز دیگر سرطان‌ها هم بسیار بارز است و در مصرف قلیان هم وجود دارد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اعلام اینکه درصد مصرف سیگار در کشو بالاتر از ۲۱ درصد است تصریح کرد: این آمار در استان زنجان مختصری از آمار کشوری بالاتر است، به همین دلیل  باید ضمن جلب توجه مردم به این مهم، توجه مسؤولان هم به این امر مهم جلب شود.
وی با بیان اینکه ساماندهی مواددخانی از عوامل جلب توجه و بهبود اوضاع است اظهارداشت: یکی از این عوامل سن دسترسی افراد به مواد دخانی از جمله سیگار است که باید به دنبال راه‌کار برای آن بود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
دهیاران بازوی اجرایی دولت در روستاها هستند
خبر قبلی
اجرای طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی شهر زنجان؛ امروز
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست