1. اخبار شهرستان
  2. پیوست های مهم هویت بخش در پل امام حسن مجتبی(ع) شهر زنجان

کد خبر: 10091

پیوست های مهم هویت بخش در پل امام حسن مجتبی(ع) شهر زنجان

زمانی که پل امام حسن مجتبی(ع) کلنگ زنی شد، برخی بر این باور بودند که بهره برداری آن زمان بر خواهد شد و تجربه های گذشته در ساخت تقاطع های غیرهمسطح تکرار می شود. اما شاهدیم در روزهای اخیر روگذر پل بهره برداری و زیر بار ترافیکی رفته و بهره برداری آن نیز به صورت رسمی انجام می شود.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ یکی از موضوعات مهم در ساخت تقاطع های غیرهمسطح علاوه بر طراحی خود پل و عملیات اجرایی و عمرانی اقدامات زیباشناسانه و نصب المان ها است. اینکه بتوان به یک فعالیت صرف عمرانی روح فرهنگی و هویتی داد تا خروجی نهایی یک اقدام مهم عمرانی دارای سیمای بصیری و جذابیت های زیباشناسی باشد.

این پل یک پل کارکردی محسوب می شود که در طراحی آن به رویکردهای عملکردی-هزینه ای توجه زیادی شده و محوریت برنامه ریزی و اجرایی آن بر حول این محورهای مهم بوده است. یعنی اینکه این پل در طراحی برای داشتن یک هزینه معقول بدون فرم معماری پیچیده و هزینه بر طراحی شد و طرحی ساده-کارکردی داشت که بتواند گردش های مختلف را پوشش داده و خط آسمان پروژه را در حد معقول حفظ کرده و هزینه اجرای پایینی نیز داشته باشد.

با اتمام این پل شاهدیم علاوه بر اقدامات مهم عمرانی برخی اقدامات هویتی و زیباشناختی در آن صورت گرفته که دارای اهمیت است. تهیه و نصب کتیبه های سفالی منقوش به القاب امام حسن مجتبی(ع) یکی از اقدامات پیوستی مهم هویت بخش برای این تقاطع بوده است. معمولا شاهد نبودیم برای نام یک پل بتوان از برخی پیوست فرهنگی-هویتی برنامه ریزی شده را اجرایی کرد اما در این تقاطع شاهدیم با اقدامی منطقی این مهم اتفاق افتاده است.

المان ها نقش مهم فرهنگی و هویتی در فضاهای شهری دارند. نصب المان علاوه بر اینکه به زیباشناسی یک شهر کمک می کند بلکه نقش تاریخی و هویتی نیز برای شهروندان یک شهر ایفا می کند. شاهدیم با اتمام عملیات عمرانی و برخی اقدامات جانبی المان مربوط به پل نیز نصب شد که این رویکرد یک رویکرد مناسب برای مدیریت شهری زنجان بوده است.

توجه به اهمیت حضور المان در این پل گویای رویکرد تخصصی در حوزه شهرسازی مدیریت شهری زنجان بوده که به نظر می رسد مدیریت شهری زنجان با یک هزینه معقول و طراحی و اجرای یک المان کارکردی موفق به تحقق یک رویکرد مهم در هویت بخشی به ساخت این پل شد است.

در کنار این اقدامات نباید از اجرای فضای سبز در اطراف پل نیز به راحتی گذشت. این اقدام هرچند در تمامی پروژه های شهری اقدامی مرسوم است اما تسریع در آن و طراحی و اجرای آن همزمان با بهره برداری از سطح روگذر اقدامی مناسب بوده است.

از دیگر اقدامات مهمی که به عنوان یک اقدام پیوستی مهم برای پل انجام شده می توان به نورپردازی پل امام حسن مجتبی(ع)، ساخت و نصب چهار تابلوی معرفی پل امام حسن مجتبی (ع،  نصب پایه پرچم های با نام مبارک امام حسن مجتبی(ع)، اجرای سیستم آبیاری قطره ای در قسمت عرشه پل و همچنین کاشت گل های زینتی را برشمرد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
 مادر همه فسادها
خبر قبلی
 منظور ار فضای سبز صرفا کاشت چمن نیست…!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست