1. اقتصادی
  2. کسب درآمد از سیاست‌های غلط

کد خبر: 20134

کسب درآمد از سیاست‌های غلط

فربد زاوه کارشناس خودرو می‌گوید مصوبه مجلس برای اخذ مالیات از خودروهایی که ارزشی بالاتر از یک میلیارد تومان دارند تاثیر چندانی در بازار این خودروها ندارد، اگرچه این مصوبه تا زمانی که آیین‌نامه اجرایی آن از سوی دولت تعیین و ابلاغ نشود، با ابهاماتی همراه است.

به نظر زاوه مشخص نیست دست‌اندرکاران بازار وارداتی که در ماه چند خودروی وارداتی را داد و ستد می‌کنند چگونه باید این نوع مالیات را پرداخت کنند همچنان مصرف‌کننده‌ای که خودرویی با این مشخصات خریداری می‌کند اما به دلایلی قصد فروش خودروی خود را سه ماه بعد از خرید خودرو دارد چگونه این مالیات برایش محاسبه می‌شود؟

این کارشناس خودرو تاکید می‌کند اخذ مالیات از خودروهایی که به نظر نمایندگان لوکس است چندان منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا دارندگان این خودروها نقشی در افزایش قیمت آنها نداشته‌اند و این دولت بوده است که با اتخاذ سیاست‌های غلط سبب رشد تورم و افزایش نرخ ارز شده و به دنبال آن قیمت این خودروها نیز بر اساس نرخ ارز و تورم موجود در اقتصاد به مبالغی بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

زاوه معتقد است اگر دولت عوارض و تعرفه گمرکی برای واردات خودرو را تا این حد بالا نمی‌برد امروز قیمت بخش زیادی از خودروهای مشمول این قانون جدید زیر یک میلیارد تومان بود و عملا این قانون شامل آنها نمی‌شد.

این کارشناس می‌گوید دولت در زمان واردات خودرو با دریافت عوارض گمرکی و همچنین سایر ردیف‌هایی که برای این موضوع تعریف کرده است عملا خریداران این نوع خودروها را تحت فشار قرار می‌دهد و مشخص نیست چرا بار دیگر قصد دریافت مالیات از آنها را دارد.

زاوه پیشنهاد می‌دهد اگر دولت به‌دلیل جبران کسری بودجه خود قصد دریافت مالیات از خودروهای به اصطلاح لوکس دارد می‌توانست بدون نیاز به قانون جدید و تعیین آیین‌نامه جدید از محل افزایش عوارض سالانه خودرو این مبلغ را دریافت و به حساب خزانه خود واریز کند.

زاوه معتقد است اخذ عوارض ورودی سنگین و همچنین سیاست‌های دولت در کلان اقتصاد سبب شده تا این خودروها تا این حد قیمت پیدا کنند و دولت به نوعی تاوان سیاست‌های غلط خود را با دریافت مالیات از خریداران خودروهای وارداتی دریافت می‌کند.

وی این استدلال که در دنیا نیز از خودروهای لوکس مالیات ویژه دریافت می‌شود را رد می‌کند و می‌گوید به جز چند مدل خودروی حاضر در بازار، بخش قابل‌توجهی از خودروهای موجود به هیچ وجه در فضای بین‌المللی خودروی لوکس محسوب نمی‌شوند و تنها اخذ عوارض ورودی و همچنین افزایش ناگهانی نرخ ارز این خودروها را به نظر نمایندگان لوکس کرده است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجانی ها پوشاک و کفش را گران می خرند!/ خرید گران اقلام ضروری در زنجان
خبر قبلی
دمای هوای زنجان تا روز چهارشنبه تغییر محسوسی ندارد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست