کلاف سردرگم “پسماند روی” در سردهات زنجان/ رضایت مردم نادیده گرفته می‌شود

موضوع انتقال پسماند روی در شهر زنجان تبدیل به یک چالش مهم شده است. بعد از اینکه مسئولان استانی تصمیم گرفتند دپوی پسماند به روستای سردهات برود، اهالی این روستا معترض شدند و پاسخ نهایی حسین آبسالان، مدیرکل محیط زیست استان زنجان این بود که دپوی پسماند در این روستا هیچ مشکلی ندارد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛  مدیران محیط زیست استان تاکنون پاسخی به سوالات همدلی زنجان ندادند، شاید درست آن این باشد که پاسخی شاید ندارند! اما مدیرکل محیط زیست استان در یک اظهارنظر رسمی در یکی از رسانه های استانی گفته که دپوی پسماند در روستای سردهات هیچ مشکلی به لحاظ قانونی و کارشناسی نداشته و صفر تا صد نظارت بر ایجاد زیرساخت در این منطقه بر عهده محیط زیست است.

وی گفته: مکان‌یابی انجام شده برای دپوی پسماند در روستای سردهات به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی هیچ مشکلی ندارد. طبق قانون، تعیین محل قرارگیری پسماند باید در کارگروه پسماند استان مطرح و مورد تأیید قرار گیرد. تأییدیه اولیه انتقال پسماند به روستای سردهات انجام شده است. مطالعات اقتصادی، اجتماعی و ارزیابی زیست محیطی، خاک و آب و غیره برای انتقال پسماند به روستای سردهات انجام شده است. مطالعات انجام شده در حضور اعضای کمیته ارزیابی استان ارائه شد و پس از احصاء ایرادات و برطرف کردن آن‌ها مطالعات انجام شده مورد تأیید کمیته ارزیابی استان قرار گرفت.

در خصوص فعالیت واحدهای روی و پسماند ناشی از آن چند نکته کلیدی وجود دارد که مسئولان استانی باید پاسخ شفاف به آن بدهند. نخست اینکه محلی که برای انتقال پسماند روی در روستای سردهات پیش بینی شده، انتقال دپوی فعلی در شهرک تخصصی روی نیست و پسماندی خواهد بود که واحدهای فعلی از این به بعد تولید می کنند! دپوی فعلی در شهرک تخصصی روی ۷ میلیون تن پیش بینی شده است!

سوالی که مطرح است اینکه فعالیت واحدهای روی در استان ادامه خواهد داشت و استان مدام باید برای تامین محل دپوی این واحدها با مشکلات اجتماعی مواجه باشد؟ این میزان هزینه اجتماعی و محیط زیستی به چه میزان عایدات اقتصادی برای عمومی جامعه داشته است؟ اساسا فعالیت این واحدها چه هزینه فایده ای اقتصادی تاکنون برای استان داشته است با فاکتور گرفتن فرصت های شغلی که ایجاد شده است.

مدیرکل محیط زیست که مدعی شده دپوی پسماند در روستای سردهات به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی هیچ مشکلی ندارد! اعتراضات اهالی که هنوز ادامه دارد دقیقا چه نوع مشکلی محسوب می شود؟ تفسیر این مدیر دولتی از مشکل اجتماعی دقیقا چیست؟ اینکه برخی توجیحات کارشناسی بتواند برای برطرف شدن دغدغه محیط زیستی مدیران دولتی حامی وجود داشته باشد، منظور این مدیر از مشکل اقتصادی در سخنان خود دقیقا چه بوده است؟

حسین آبسالان گفته که فاصله محل دپوی پسماند از روستا و زمین‌های کشاورزی رعایت شده و برای منطقه لندفیل پیش بینی خواهد شد. این مشابه همان لندفیلی خواهد بود که برای واحد سرب شرکت ملی سرب و روی ایران پیش بینی شده بود؟ برخی از اهالی این روستا به همدلی زنجان گزارش دادند فاصله محل تا بافت روستا یک و نیک کیلومتر بوده و چسبیده به اراضی دیم این روستا است! و اینکه نظر مثبت پنج نفر از اهالی روستا جلب شده است. این موارد نیازمند بررسی دقیق است.

استاندار زنجان هم در اظهاراتی مدعی شده که موضوع پسماند روی برای مردم زنجان منافع اقتصادی داشته و اعدادی هم اعلام کرده بود. سوالی که مطرح است اینکه این فواید دقیقا چه فایده ای برای مردم زنجان داشته به صورت مصداقی عنوان شود.

مدیران استانی این روزها حاضر به پاسخگویی شفاف به رسانه های مستقل نیستند و در لفافه آنطور که دوست دارند پاسخ ابهامات را می دهند.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
توضیح پلیس فتا زنجان درباره ارسال کلیپ های مومو برای دانش آموزان
خبر قبلی
کارمند بانک در زنجان به جرم اختلاس میلیاردی دستگیر شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست