1. اجتماعی
  2. کمبود ۲۵ هزار کلاس درس در سایت‌های مسکن مهر کشور

کد خبر: 2208

کمبود ۲۵ هزار کلاس درس در سایت‌های مسکن مهر کشور

 

کمبود ۲۵ هزار کلاس درس در سایت‌های مسکن مهر کشور

سرانه فضاهای آموزشی استان زنجان بیش از میانگین کشور

 

 

 

 

معاون وزیر آموزش و پرورش به شرایط فضاهای آموزشی سایت های مسکن مهر کشور اشاره کرد و گفت: در سایت های مسکن مهر کشور با کمبود ۲۵ هزار کلاس درس مواجه هستیم که تامین آن برای دولت مقدور نبوده و در شرایط فعلی جزء مشکلات جدی حوزه آموزش و پرورش کشور محسوب می شود.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ محمد تقی نظرپور در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، با بیان اینکه باید برای بهبود شرایط فضاهای آموزشی در کشور همفکری لازم بین تمام بخش های وجود داشته باشد، اظهار کرد: در سال های ۹۵ و ۹۶ میزان پروژه‌های بهره‌برداری رسیده مدارس کشور با مشارکت ۵۰ درصدی خیرین بوده و سهم خیرین در ابتدای سال ۹۵ جهت ساخت و ساز مدارس کشور ۲۰ درصد معادل ۱۰۷ هزار کلاس درس بود که این میزان مشارکت در سال ۹۵ و ۹۶ رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه باید به نقطه ای برسیم که نیاز آموزش و پرورش کشور به صورت کامل توسط مردم و خیرین برطرف شود، افزود: باید زمینه حضور خیرین در آموزش و پرورش به خوبی فراهم شود و استان زنجان نیز در بخش خیرین ظرفیت های قابل توجهی دارد که می توان بخش زیادی از نیازهای این بخش را توسط خیرین تامین کرد.

رئیس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور از ساخته شدن ۴۰ درصد فضاهای آموزشی کشور توس توسط خیرین از سال ۹ تاکنون خبر داد و تاکید کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی باید از مشارکت های مردمی و جلب اعتماد جامعه جهت ساخت مدارس استفاده کرد.

وی به میزان تخصیص اعتبارات دولتی در سال گذشته به استان ها و کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۹ درصد اعتبارات استانی تخصیص پیدا کرد و این تخصیص در سطح ملی نیز ۳۶ درصد بوده است که نشان از محدودیت های مالی داشته و باید بر ضروت ایجاد تنوع منابع مالی تاکید کرد.

نظرپور به وضعیت سرانه های آموزش در کشور و استان زنجان پرداخت و اظهار کرد: سرانه فضاهای آموزشی در استان ۵.۳۸ درصد بوده که این میزان برای میانگین کشور ۵.۱۷ درصد است که سرانه فضای آموزشی استان کمی بیش از میانگین کشور برآورد شده اما از سرانه مطلوب که ۸.۳۹ درصد است فاصله دارد.

رئیس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی به ۳۹۰ هزار مترمربع فضای آموزشی در استان زنجان مورد نیاز است، افزود: این میزان فضا معادل ۲ هزار و ۶۰۳ کلاس درس و نیازمند اعتبار ۴۸۱ میلیارد تومانی بوده که تامین این امکان در اعتبارات دولتی برای استان محیا نیست.

وی به وجود یک هزار کلاس درس به صورت خشتی-گلی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: در ساخت مدارس تاکید بر دوام، زیبایی و عمر بالا بوده اما شاهد حضور یک هزار و ۷۰۰ کلاس درس به صورت کانکسی هستیم که مطابق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۹۷ این کلاس های درس برچیده می‌شوند.

نظرپور به برنامه های استانداردسازی کلاس درس در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۵۰ هزار کلاس درس در کشور استانداردسازی شده و ۳۰ هزار کلاس درس در سال جاری استانداردسازی خواهد شد که با انجام این اقدامات ۸۳ هزار کلاس درس نیز باقی می‌ماند.

رئیس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه تعریف از کلاس درس استاندارد، این است که هیچ سوختی در داخل آن هدایت نشود، افزود: سوخت باید در موتور خانه مرکزی وجود داشته باشد و در داخل کلاس درس هدایت نشود که با این رویکرد ایمنی در کلاس بالا خواهد بود.

نظرپور بر ضرورت هدایت خیرین به سایت های مسکن مهر تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به مشکلات آموزشی در سایت های مسکن مهر کشور نیازمند برنامه منسجم برای تامین فضاهای آموزشی در این مناطق هستیم که برای استان زنجان نیز پیشنهاد می شود کارگروهی برای ایجاد زمینه حضور خیرین جهت رفع مشکلات سایت های مسکن مهر ایجاد شود.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۳۰ درصد فضاهای آموزشی استان نیازمند ایمن‌سازی است
خبر قبلی
ضرورت آموزش فرهنگ گفت‌و‌گو به دانش آموزان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست