1. اجتماعی
  2. کودک آزاری یک جرم عمومی محسوب می‌شود

کد خبر: 4427

کودک آزاری یک جرم عمومی محسوب می‌شود

 

کودک آزاری یک جرم عمومی محسوب می‌شود

باید سبک فرزند پروری را به مردم آموزش دهیم

 

 

 

 

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یکی از مسائل مهم و مورد اولویت در سازمان بهزیستی را توجه به موضوع کودک آزاری عنوان کرد و گفت:موضوع کودک آزاری یک جرم عمومی محسوب می شود و در قانون پیگیری این موضوع برای دادستانی و قوه قضائیه تاکید شده است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ حبیب‌اله مسعودی‌فرید در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، با بیان اینکه از دلایل توسعه اورژانش اجتماعی توجه به موضوع کودک آزاری بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه ۱۵۰ مرکز به تعداد مراکز قبلی اضافه شده و هم اکنون ۳۴۷ اورژانس اجتماعی در کشور فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان آخرین مراحل خود را در مجلس شورای اسلامی می گذارند که در این لایحه نقش مهم و زیادی به بهزیستی داده شده است، افزود: حساسیت جامعه ایرانی به این موضوع افزایش یافته و شاهد افزایش استانداردهای مربوط به کودک آزاری در بین عموم مردم هستیم و مواردی همچون جلوگیری از آموزش کودک و تبعیض بین کودکان نیز شامل آن می شود که باید توجه داشت که گستره کودک آزاری فقط مسائل جسمی نیست و مسائل روانی و جنسی و غفلت را نیز دربر می گیرد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی در خصوص کودک آزاری در ماهشهر، تاکید کرد: در موضوع ماهشهر با حکم قضایی بچه ها از خانواده گرفته شدند و عموی بچه ها فرد مناسب و با صلاحیتی تشخص داده شد و این کودکان به عموی خود تحویل داده شدند. همچنین والدین کودکان نیز در بازداشت هستند و در نخستین اقدام تلاش شده برای کودکان حمایت های مالی و معیشتی انجام شود.

وی با بیان اینکه باید روی پیشگیری از کودک آزاری کار کنیم، یادآور شد: باید سبک فرزند پروری را به مردم آموزش دهیم و بر روی مسائل اجتماعی تمرکز بیشتری صورت گیرد؛ همچنین باید در خصوص اطلاع رسانی به مردم برای آگاهی و آموزش برنامه ریزی بیشتری انجام شود و از ظرفیت های موجود در سانه ها و سامانه های اطلاع‌رسانی سازمان بهزیستی استفاده حداکثری صورت گیرد.

مسعودی‌فرید به موضوع طلاق در کشور به عنوان یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توجه به مصوبات کارگروه طلاق و شورای اجتماعی کشور در موضوع طلاق شاهد توصیب راه اندازی سامانه الکترونیک مداخله در طلاق در یکی از استان های کشور بودیم که به دلیل موفقیت اجرایی آن این سامانه به سایر استان ها نیز تسری خواهد یافت.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در ۱۰ استان که نرخ بالای طلاق دارند این سامانه در اولویت اجرایی خواهد بود، اظهار کرد: این سامانه در فاز بعد برای تمامی استان ها راه اندازی می شود و با راه اندازی این سامانه تمامی پرونده ها  قابلیت  رهگیری و رصد خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه استان هایی که شیب طلاق آن ها بالا باشد در اولویت اجرای این سامانه هستند، تاکید کرد: تمامی استان ها تا پایان تیرماه به این سامانه جهیز می شوند.

مسعودی‌فرید به وضعیت طلاق در آخرین آمار اشاره کرد و یادآور شد: آخرین نرخ طلاق در کشور به ازاری ۳.۹ ازدواج یک طلاق بوده که نرخ آن نسبت به مدت مشابه افزایش داشته، اما شیب آن با مداخلات صورت گرفته کاهش یافته است. نحوه تحلیل شاخص ها در این حوزه اهمیت زیادی دارد و معمولا نسبت طلاق به ازدواج یا طلاق به تعداد هزار نفر جمعیت از روش‌های مرسوم است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوالی در خصوص شایع ترین دلایل برای طلاق در کشور، اظهار کرد: مطابق بررسی های صورت گرفته شایع ترین دلایل طلاق در کشور وجود اعتیاد، مشکلات اقتصادی همچون بیکاری، عدم مهارت زوجین در بخش های مختلف و خیانت بین زوجین بوده است.

وی با اشاره به تجربه دیگر کشورها در این حوزه، یادآور شد: در خیلی از کشورهای دنیا عمده دلیل طلاق نبود یا کبود مهارت گفت و گو بین زوجین بوده است، جاری شدن طلاق می تواند چندین دلیل داشته باشد. چالش در هر زندگی ایجاد می شود و مهم این است که چگونه شرایط و این چالش ها مدیریت شود. قبل از ازدواج باید به آموزش های لازم داده شود.

مسعودی‌فرید با بیان اینکه ۵۰ درصد طلاق ها در  پنج سال اول زندگی اتفاق می افتد، اظهار کرد: وقتی زمینه طلاق را بررسی می کنیم، مشاهده می شود که مسائل ساده ای بوده که قابلیت مدیریت و برطرف شدن مشکل داشته اما چون زوجین مهارت لازم را در این خصوص ندارند و آموزش لازم را ندیده اند موجب بروز مشکلات جدی و طلاق می شود.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از فعالیت و پوشش شهرهای بالای ۵۰ هزر جمعیت کشور به اورژانس اجتماعی خبرداد و خاطرنشان کرد: در سال جاری اولویت بر افزایش کیفیت فعالیت آن ها گذاشته شده و تلاش می شود آگاهی مردم از طریق رسانه ها و ابزارهای مختلف اطلاع رسانی به مردم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه برای سال جاری توافق شده در مناطق حاشیه ای کشور به تعداد ۱۱۸ محله تحت پوشش اورژانش اجتماعی شوند، تاکید کرد: در سال جاری پوشش مناطق حاشیه ای از طریق پایگاه خدمات اجتماعی در دستور کار قرار دارد که در این مناطق هم مددکار داریم و هم روانشناس فعالیت خواهد داشت.

مسعودی‌فرید به الویت های مهم آسیب های اجتماعی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: شورای اجتماعی کشور تجمیعی از همه افکار و عقاید کشور بوده و ۱۷ کارگروه در آن تشکیل شده است؛ مواردی که به نظر رسیده دارای عوارض بیشتری باشد مورد اولویت قرار گرفته  که یکی از آن ها موضوع اعتیاد است.

این مقام مسئول توجه به موضوه حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و خشونت را از موارد مهم دیگر برشمرد و تاکید کرد: در بین گروه های مختلف اجتماعی و سنی نیز عمدتا گروه جوان مورد توجه قرار دارد. بسیاری از آسیب های اجتماعی به یکدیگر ارتباط دارند و باید به صورت جامع مورد توجه قرار گیرند.

وی فعالیت دوره فعلی شورای اجتماعی کشور را بسیار کارآمد و مهم توصیف کرد و گفت: همگرایی زیادی در این شورا وجود دارد و وزیر کشور شخصا در تمامی جلسان حضور دارند. در کارگروه طلاق یک برنامه کنترل کاهش طلاق تدوین شده و مطابق آن تمام دستگاه ها تکالیف مشخص دارند که سازمان بهزیستی ۶ برنامه و تکلیف مهم بر عهده گرفته است.

مسعودی‌فرید در خصوص رویکردهای آموزش محور در حوزه طلاق و کاهش آسیب های اجتماعی در کشور، گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده آموزش ۶ ساعته قبل از ازدواج برای زوجین انجام شود. این آموزش ها شامل  دو ساعت آموزش‌های روی بهداشت زوجین، دو ساعت مسائل مشاوره و روانشناسی و دو ساعت اخلاق در خانواده و حقوق زوجین به یکدیگر است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه ۳ هزار مربی آموزش دیده در تمامی استان های کشور داریم، افزود: یکی از رویکردهای مهم توجه به آموزش های پیش ازدواج و افزایش مهارت های زندگی زوجین است که مطالعات نشان می دهد این مسائل ۸۰ درصد در کاهش مشکلات تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه مسائل آموزشی و برنامه های کنترلی برای مدارس نیز برنامه ریزی شده است،  تاکید کرد: تا پایان ۹۸ تمامی مدارس کشور تحت پوشش برنامه های غربالگری دانش آموزان خواهد رفت تا مسائل مربوط به آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان رصد شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
افتتاح مرکز مستقل مداخله در خانواده برای کاهش طلاق استان زنجان
خبر قبلی
مددکاران اجتماعی، مانع از ورود مشکلات به مجاری قضایی می‌شوند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست