1. اجتماعی
  2. گسترش رسانه‌ها یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی جامعه است

کد خبر: 4691

گسترش رسانه‌ها یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی جامعه است

گسترش رسانه‌ها یکی از شاخصهای توسعه فرهنگی جامعه است

باید بین نقد سازنده و مخرب، تفاوت قائل شد

 

 

معاون فرهنگی، قرآنی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان این‌که امروز، همه ما یک هدف را دنبال می‌کنیم و آن هم توسعه است، گفت: در دهه‌های قبل در بحث توسعه، غالبا توسعه اقتصادی در جهان، مطرح بود و کشورهای در حال توسعه این‌گونه می‌پنداشتند که اگر مسیر اقتصادی، تقویت شود، پیشرفت می‌کنند در حالی که توسعه، امری همه‌جانبه بوده و باید فراگیر باشد و تمام ابعاد را در نظر بگیرد. لذا بُعد فرهنگی و اجتماعی، نقش پررنگی نسبت به بُعد اقتصادی در توسعه داشته و گسترش رسانه‌ها، یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی جامعه است که باید در کنار توسعه کمّی از لحاظ کیفی هم توسعه یابند.

 

به گزارش همدلی‌زنجان؛ ابراهیم قاسمی در آیین افتتاح دفتر پایگاه خبری-تحلیلیهمدلی‌زنجان با اشاره به برگزاری یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های مطبوعات استانی در سال‌های اخیر که تنها در چند استان برگزار می‌شود و زنجان هم یکی از آن‌هاست، اظهار کرد: انتظار می‌رود با برگزاری این جشنواره‌ها و تعامل با رسانه‌ها بتوان روزبه‌روز به هدف اصلی که توسعه و پیشرفت است، کمک کرد چرا که نقش رسانه‌ها هم در توسعه فرهنگی و هم در عرصه فضای مجازی، پررنگ بوده و با کاهش مسافت بین فرستنده و گیرنده، نقش تاثیرگذاری در توسعه دارند؛ امروز با رسانه‌های جدیدی در عرصه فضای مجازی مواجه هستیم که اهمیت کار مطبوعات و خبرگزاری‌ها را دوچندان می‌کند.

 

وی مسائل اقتصادی و نحوه اداره کردن را یکی از مشکلات اساسی توصیف کرد و افزود: تمام رسانه‌های مکتوب و الکترونیکی، دچار این مشکلات هستند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان، متولی این مشکلات را لمس و احساس می‌کند. امید است با تدبیر و تلاش رسانه‌ها از این مشکلات، کاسته شده و رسانه‌ای که پا به عرصه ظهور می‌گذارد، خودش بتواند به‌صورت قانون‌مند، عمل کرده و در کنار بهره‌مندی از کمک‌های دولتی، حقوق همکاران مجموعه را به نحو شایسته تامین کند.

قاسمی با اشاره به این‌که اداره کل ارشاد اسلامی استان به عنوان نماینده وزارت ارشاد، غالبا در بحث نظارت و هدایت، دخیل شده و نقش دارد و از طرفی هم سعی می‌کند از حقوق رسانه‌ها در سطح کشور و استان، دفاع کند، خاطرنشان کرد: این حقوق، دوطرفه است به‌گونه‌ای که وزارت ارشاد، انتظار دارد رسانه‌ها که علمدار شفافیت هستند خودشان هم شفاف بوده و بتوانند در این عرصه، فعال باشند و رسانه‌ها نیز باید بتوانند از پتانسیل‌های ارشاد بهره‌مند شوند.

معاون اداره کل ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که مسائل اقتصاد برای مطبوعات و خبرگزاری‌ها بااهمیت است، افزود: اداره کل ارشاد اسلامی استان به عنوان عهده‌دار و متولی آگهی‌ها، همه مطبوعات را از یک منظر، می‌بیند و آگهی‌ها را طبق معیارها، توزیع کرده و تفاوتی در بین مطبوعات، قائل نمی‌شود و حتی گزارشات دوره‌ای از توزیع آگهی‌ها اخذ می‌شود تا در حق مطبوعات، اجحاف نشود.

وی ادامه داد: مطبوعات استان دارای مطالباتی بودند که با مساعدت استانداری، سبب شد تا مطالبات محقق شود. لذا امیدواریم بتوانند با نقد سازنده برای جامعه، مفید و موثر باشند.

قاسمی با تاکید بر این‌که هدف واحد همه افراد و گروه‌ها، توسعه استان است، گفت: باید بین نقد سازنده و مخرب، تفاوت قائل شد و اصل توسعه را فارغ از نگاه‌های جناحی، پیگیری کرد چرا که امروز، نیاز است تا کاستی‌ها و اشتباهات در جامعه از دیدگاه مطبوعات، درج شود تا مردم، مسئولین و دست‌اندرکاران از آن‌ها آگاه شوند. البته مطبوعات باید بیشتر بر روی مطالب تولیدی، تکیه کرده و تا حد امکان از مطالب کپی شده، بکاهند.

این مقام مسئول با بیان این‌که معمولا گفته می‌شود که مطبوعات، آینه تمام‌نمای جامعه هستند، تصریح کرد: به نظر، باید گفت مطبوعات، مانند یک نورافکنی هستند که می‌توانند ابعاد مختلف جامعه را برای مسئولین، روشن کرده و دوربُردها و راه‌های آینده جامعه را ترسیم کنند.

قاسمی با اشاره به این‌که پتانسیل‌های مناسبی وجود داشته و فضای مثبتی در استان، حاکم است، عنوان کرد: ارشاد اسلامی به حوزه مطبوعات به نرمی، نگاه کرده و در حل مشکلات آن‌ها نیز همین رویه را اندیشیده است به‌گونه‌ای که هیئت‌منصفه مطبوعات استان در سال‌های اخیر، شاهد هیچ‌گونه شکایتی از سوی مردم به مطبوعات و یا شکایت مطبوعات از همدیگر نبوده و موارد جزئی هم با مذاکره و تعامل، حل شده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جشنواره مطبوعات در سال جاری اشاره کرد و گفت: این جشنواره در سال جاری نیز برگزار می شود و نمایشگاه و جشنواره مطبوعات در تقویم سال جاری تعریف شده است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
ایجاد همگرایی اجتمای رویکرد همدلی‌زنجان به عنوان رسانه‌ای مستقل
خبر قبلی
حرکت شتابان استان در مسیر توسعه با افزایش همدلی، وحدت و آرامش
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست