1. اخبار ویژه
  2. گیر “۳پیچ” به پل سیدالشهداء با چه بازنمایی اجتماعی؟

کد خبر: 2860

گیر “۳پیچ” به پل سیدالشهداء با چه بازنمایی اجتماعی؟

 

گیر “۳پیچ” به پل سیدالشهداء با چه بازنمایی اجتماعی؟

 

 

 

✍️ احمد اسدی-همدلی زنجان

 

 

امروز شهر زنجان چند پروژه مهم دارد که به خوبی نقل محافل شبکه‌های اجتماعی و سوژه داغ رسانه‌های استان هستند و هرازچندگاهی جرقه‌هایی برای آغاز باب بحث و انتقاد در خصوص وضعیت آن‌ها کلید می‌خورد.

تقاطع غیرهمسطح امام حسین(ع) که در سال ۸۹ سنگ‌بنای آن در دولت دهم گذاشته شد، یکی از این سوژه‌های طنز تلخ شهر زنجان بوده که متاسفانه در زمان آغاز آن و ادامه عملیات اجرایی طی سال‌های اخیر شاهد تحلیل‌های محتوایی و کارشناسی در خصوص آن نبودیم،  جالب اینکه بعد از پایان بخش‌های مهم آن و قرار گرفتن در آستانه بهره‌برداری، نشست‌های تخصصی و اظهار نظرهای کارشناسی را در فضای رسانه‌ای زنجان غالب شده است!

جالب‌تر اینکه در میان سکوت کارشناسان زبده شاهد بروز و ظهور افراد کارشناسی هستیم که با تخصص‌های مختلف در خصوص سایر تخصص‌ها نظر می‌دهند و داعیه‌داران و دلسوزان امروز شهر زنجان شده‌اند که مشخص نیست در سال‌های گذشته کجا بودند!

طی ماه‌های اخیر پل سیدالشهداء نقل محافل رسانه‌ای زنجان شده و مشخص نیست حال که شاهد پایان آخرین مراحل اجرایی این پروژه هستیم، چه انگیزه و یا اراده‌ای وجود دارد تا تمامی ابعاد اجرایی، معماری و مطالعاتی آن در این مقطع تحلیل و بررسی شود! روزی شاهدیم این پل بدون تاثیر ترافیکی خوانده می‌شود، روزی هزینه بلندپروازی آقایان، روزی قرار گرفتن بر روی گسل و روزی ….!

برخی کارشناسان سوالاتی در خصوص این پروژه مطرح کردند و خواستار پاسخ مسئولان شدند، این دلسوزی به شهر در ذات خود قابل تقدیر است، اما سوالی که شهروندان زنجانی از کارشناسان دلسوز شهر دارند، اینکه چرا این مقطع زمانی برای طرح سوال و ایجاد تحلیل و بررسی برای پروژه انتخاب شده و اصولا خروجی آن چه دستاوردی برای شهر خواهد داشت!

یقینا این تحلیل‌ها برای این پل که پایان یافته خروجی نخواهد داشت و شاید عنوان شود این میزان حساسیت رسانه‌ای برای درس گرفتن از این تجربیات گذشته باشد برای آینده! اما سوال مهم اینکه کارشناس دلسوز زنجانی که برای نخستین بار روی گسل بودن این پروژه را رسانه ای کرد، چه کمکی به شهر زنجان کرده است؟

نه اینکه این نوع اظهارات در این مقطع زمانی تنها موجب تشویش اذهان عمومی و تاثیرات نامطلوب بر افکار و روحیات شهروندان شده و عملا خروجی مثبتی برای اصلاح امور نخواهد داشت، چرا که این پروژه به اتمام رسیده و عملا این اظهارات در کارکرد آن تنها تاثیر تخریبی خواهد گذاشت؟!

به نظر می‌رسد دلسوزی این کارشناسان در همین زمان‌شناسی و توجه به بازنمایی سخنان آن‌ها در بین گروه‌های مختلف اجتماعی و توده مردم خود را نشان دهد! و می‌توان کیفیت نظرات کارشناسی و همچنین میزان آگاهی آن‌ها را به عموم مردم را قضاوت کرد!

در روزگاری که پژوهشگران جدید ظهور می‌کنند و نظرات مدیریتی می‌دهند، متخصصان جغرافیا نیز نظرات سازه‌ای می‌دهند و این دور باطل بروز و ظهورهای کارشناسی زنجان را در گرداب جدیدی انداخته که کمکی به توسعه شهر زنجان نخواهد کرد. با این حال به نظر می‌رسد از مشکلات پروژه‌هایی همچون پل سیدالشهداء باید درس گرفت و در پروژه های مشابه آینده چراغ راه کرد.

اما این چراغ راه باید با انرژی افراد متخصص، آگاه، اجرایی، دلسوز و متعهد و با کارنامه تامین شود و در فضای خلاء به دست افراد بلندپرواز نیافتد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان منصوب شد
خبر قبلی
مشترکان زنجانی تمهیدات لازم برای حفاظت از تاسیسات مقابل سرما را پیش‌بینی کنند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست