1. اخبار استان
  2. زنجان جزو سه استان بدتر در تشکل های اقتصادی کشور!

کد خبر: 1716

زنجان جزو سه استان بدتر در تشکل های اقتصادی کشور!

زنجان جزو سه استان بدتر در تشکل های اقتصادی کشور!

ضرورت تقویت شاخص‌های محیط کسب و کار در استان زنجان

 

 

 

جزئیات نتایج حاصل از پایش محیط کسب و کارایران در زمستان ۱۳۹۵ توسط مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

 

به گزارش همدلی‌زنجان به نقل از روابط عمومی مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با اعلام این مطلب که برآیند (میانگین وزنی) ارزیابی ۲۳۲ تشکل اقتصادی سراسر کشور از ۲۱ مولفه ملی محیط کسب و کارایران در زمستان ۱۳۹۵ ، نمره ۶/۰۴ از ۱۰ (نمره بدترین ارزیابی) بوده که اندکی نامناسب تر از ارزیابی پاییز ۱۳۹۵ (با میانگین ۵/۸۳ ) است، افزود: همچنین این ارزیابی نشان می دهد از نظر تشکلهای مشارکت کننده در این مطالعه، محیط کسب و کارایران در زمستان ۱۳۹۵ در مقایسه با فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۳۹۴ با میانگین ۶/۰۰ از ۱۰ ) تغییرچندانی نداشته است.

تشکل‌های شرکت کننده در این مطالعه ، به ترتیب سه مولفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها»،«ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی» و «وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی» را نامناسب تر از بقیه مولفه‌هاارزیابی کرده‌اند و مولفه‌های «ضعف زیرساخت‌های تامین برق» ، «کمبود نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده » و «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل» را نسبت به سایرمولفه‌ها در زمستان ۱۳۹۵ مساعدتر دانسته‌اند.

تشکل‌های اقتصادی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، زنجان و ایلام ارزیابی بدتر و تشکلهای اقتصادی استان‌ های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، مرکزی و سمنان ارزیابی بهتری نسبت به تشکل‌های سایراستان‌ها از وضعیت مولفه‌های محیط کسب و کار در زمستان ۱۳۹۵ ارائه کرده‌اند.

همچنین وضعیت محیط کسب و کارایران در زمستان ۱۳۹۵ بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، ۵/۹۵ از ۱۰ ( عدد ۱۰ بدترین ارزیابی) شده است، به طوریکه میانگین ارزیابی محیط اقتصادی (شامل محیط مالی، محیط اقتصاد کلان، ساختار تولید و محیط جغرافیایی) ۵/۸۶ و میانگین ارزیابی محیط نهادی (شامل محیط سیاسی، محیط حقوقی، محیط فرهنگی و ساختار دولت، محیط فناوری و نوآوری و محیط آموزشی و علمی ) ۶/۰۴ است.

متذکرمی شود که گزارش حاضر آخرین گزارش از مجموعه گزارش‌های فصلی پایش محیط کسب و کارایران است که از تابستان ۱۳۸۹ به طور مستمر با همکاری تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر شده است. طبق ماده (۴) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کاراین مهم به عهده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سپرده شد و پس از تهیه و انتشار اولین گزارش اتاق ایران درباره سنجش مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در بهار ۱۳۹۶ ، مرکزپژوهش‌های مجلس ادامه مطالعات میدانی و انتشار گزارش‌های حاضر را متوقف کرد.

این گزارش‌ها، ارزیابی تشکل‌های اقتصادی ایران از ۲۳ مولفه ملی محیط کسب و کار در ایران را با ابزار پرسشنامه استخراج و ارائه می کند.

در پرسشنامه این مطالعه معمولا یک سوال گزینه‌دار درباره مسائل روز محیط کسب و کار از تشکلهای اقتصادی پرسیده می شود. در پرسشنامه زمستان ۱۳۹۵ ، میزان اجرای محورهای اصلی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پرسش شده بود که در مجموع ، میزان اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی درهمه محورهای اصلی به استثنای محور ایجاد ثبات اقتصادی کمتر از ۵ است. در مورد محور شفاف سازی و حذف رانت نیز کمترین میزان اجرا را شاهد بوده‌ایم.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
وزارت دفاع و اقتصاد در چنگ زنجانی‌ها
خبر قبلی
۵ هزار مشاوره تلفنی رایگان در بهزیستی زنجان انجام شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست