1. اخبار استان
  2. تقابل دو قطب سرب و روی مقابل گمرک زنجان…!

کد خبر: 1738

تقابل دو قطب سرب و روی مقابل گمرک زنجان…!

 

تقابل دو قطب سرب و روی مقابل گمرک زنجان..!

 

 

 

 

امروز اقتصاد زنجان در بخش صنعت و معدن وابستگی زیادی به سرب و روی دارد که این وابستگی و تک بعدی بودن ناشی از مانور اقتصادی بر روی ظرفیت بومی بوده است.

 

به گزارش همدلی‌زنجان، اقتصاد زنجان بیش از آنکه با هر صنعت و واحد تولیدی دیگر شناخته شود، بیشتر با سرب و روی شناخته شده و این این صنعت با تمامی ارزش افزوده بالای اقتصادی برای مدیران واحدهای تولیدی به همان اندازه برای مردم زنجان حساسیت برانگیز بوده و حتی تجربه تعطیلی واحد سرب شرکت ملی سرب و روی ایران در خاطر زنجانی ها مانده است.

اینکه ماهیت واقعی تعطیلی واحد سرب چه بود، اینکه رقبای تولیدی این بخش در مقابل تعطیلی این واحد چه سودهای اقتصادی بردند، اینکه اولویت زیست محیطی زنجان برای این واحدها باید از کدام نقطه آغاز می شد و اینکه تعطیلی این واحدها چه کارکرد مثبت و منفی زیست محیطی و اقتصادی برای زنجانی ها داشت را کنار میگذاریم، هرچند پرداختن به آن برای منافع مردم زنجان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

اما آنچه که در صنعت سرب و روی استان زنجان یک واقعیت عینی و ملموس بوده رقابت قطب های تولید سرب و روی و جایگاه و سهم خواهی آن ها به عنوان فعال اقتصادی و بخش خصوصی در زنجان بود که همواره نمود روشن و شفافی در اقتصاد زنجان و تعیین جایگاه های تصمیم گیر همچون اتاق بازرگانی داشته است.

جلسه میز تخصصی امور گمرک استان زنجان وقتی با سخنان یوسف مرادلو، به عنوان یک چهره شناخته شده در عرضه سرب و روی زنجان و فردی متمول با چهره ای سنتی فضای عادی جلسه را در هم تنید جبهه مقابل آن یعنی غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق بازرگانی استان و فعال اقتصادی در همین بخش نشان داد این جلسه یک نمود عینی از تقابل فعالیتی دو قطب سنتی فعال در سرب و روی زنجان است.

وقتی مرادلو و بهزاد لازمی، مدیر عامل سابق شرکت ملی سرب و روی ایران در یک سمت و غلامحسین جمیلی مهدی رنگ روناف رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در سمت مقابل حضور داشتند و مقامات دولتی در سمت دیگر شاهد بروز دو نوع تفکر در خصوص عملکرد مدیرکل گمرک استان در جلسه بودیم.

تفکر نخست در سمت یوسف مرادلو با انتقاد شدید از رفتار و عملکرد مدیر گمرک زنجان و حتی تهدید بر تحریم صادرات از گمرک زنجان تا دفاع غلامحسین جمیلی از این مدیر رنگ و بوی صف کشی دو قطب سنتی و رقیب سربی و رویی زنجان را در یک فضای رسمی نشان داد که در نوع خود جالب بود!

 

 

تصمیم گرفته‌ام گمرک زنجان را تحریم کنم!

یوسف مرادلو در این جلسه با بیان اینکه پروسه کاری در گمرک مشخص بوده و یک ورودی و خروجی دارد، افزود: اینکه گمرک برخی فعالیت های خود همچون انبارداری را به بخش خصوصی واگذار کرده موضوع داخلی است اما مشکل واحد صادراتی را چه کسی باید پاسخ گو باشد وقتی مراجعه می کنیم و پاسخی دریافت نمی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود مدعی شد که مدیرکل گمرک استان وی وهمرانش را از اتاق بیرون کرده است و با بیان اینکه مراجعه کنندگان گمرک یا مشتری و یا میهمان هستند، این سوال را طرح کرد که کدام آدم عاقلی مشتری را از دقتر کار خود بیرون می کند؟

مرادلو با بیان اینکه تصمیم گرفته ام گمرک زنجان را تحریم کنم، گفت: علاوه بر اینکه خود قصد فعالیت با گمرک زنجان را ندارم از دیگران نیز درخواست میکنم این اقدام را نکنند! هیچ کس نمی تواند طلبکار باشد و از بالا به پایین نگاه بکند.

 

 

انتظاراتی برای انجام کارهای خاص از مدیران گمرک داشته باشیم !

مدیران قبلی گمرک زنجان اکنون جایگاه مناسب و وجه خوبی ندارند!

 

سخنان یوسف مرادلو در سمت مخالفان در حالی انجام شد که در سمت مقابل غلامحسین جمیلی از این رویکرد به صورت غیرمستقیم و در لفافه انتقاد کرد و عملکرد گمرک زنجان را ستود.

وی ضمن قدردانی از مدیر کل قبلی گمرک و تشکر از اقدامات مدیر جدید، گفت: در رویکرد سال های گذشته گمرک زنجان شاهد بودیم اگر واحد صنعتی از خارح استان برای صادرات کالا به گمرک مراجعه می کرد کارشناسان گمرک با مقاومت هایی در این راستا داشتند. این رویه در فعالیت مدیریت فعلی برطرف شده و زمینه لازم برای حضور واحدهای خارج استان فراهم شده است.

جمیلی با بیان اینکه در سال های گذشته چند مدیر جدید در گمرک زنجان داشتیم، خاطرنشان کرد: مدیر قبلی ارتقای سمت داشته و بقیه اینگونه نبودند. مدیران قبلی زیاد جایگاه مناسب و وجه خوبی ندارند! دلیلش آن نیز مشخص است و آن اینکه انتظاراتی برای انجام کارهای خاص از مدیران گمرک داشته باشیم. به خاطر یکسری اولویت ها فشارهایی داشته باشیم که در این راستا موجب بروز اتفاقات فردی برای این مدیران بشویم.!

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان ادامه داد: یک رفتار حرفه ای و فعالیت حرفه‌ای در کسب و کار باید تمام جوانب را داشته باشد. اگر فردی یکدفعه واردات و صادرات داشته باشد، می توان بروز اشکال و مغایرت را در فعالیت انتظار داشت اما فردی به صورت حرفه ای وقتی این اقدام را انجام می دهد باید مشکلات و مغایرت ها را حل و فصل کند.

 

 

 

صف کشی رقابتی در سایه نادیده گرفتن منابع عمومی!

سخنان غلامحسین جمیلی به صورت کنایه آمیز به رقیب سنتی خود جای تامل داشت. با این حال یوسف مرادلو نیز گلایه های خود را از نحوه رفتار مدیر گمرک ارائه کرد و معاون استاندار نیز مدیران دولتی را به سعه صدر فراخواند. هر چند مدیر کل گمرک زنجان نیز توضیحاتی در خصوص رویدادهای مطرح شده ارائه کرد اما در پایان جلسه شاهد اعتراض و تقابل خاصی نبودیم.

اما اینکه رفتار یک مدیر هرچند به مزاق یک تولید کننده و صادرکننده خوش نیاید و با فرض اینکه حتی رفتار مناسبی انجام نشده اما سخن از تحریم در این شرایط بر خلاف منافع عمومی و اقتصادی استان زنجان بوده و نباید مسائل اینچنینی فضای اقتصادی استان را متاثر کند!

در سالی که اولویت آن تولید و اشتغال است وظایف تمامی طیف‌های اقتصادی استان زنجان از هر جنس و رنگی که باشد، باید برای تحقق این رسالت مهم باشد. متاسفانه بعضا صف کشی‌های رقابتی در تمامی حوزه ها موجب فراموشی اهداف و وظایف و همچنین در سایه قرار گرفتن منافع عمومی می شود.

به خوبی مشخص است تحقق اهداف پیش بینی شده برای استان زنجان جهت ایجاد اشتغال کار بسیار بزرگ و دشواری بوده و شاید اقتصاد زنجان توان تحقق آن را نداشته باشد. در این شرایط مهم تاریخی نقش بخش خصوصی چه از جنس سربی و چه از جنس رویی باید تحقق این مهم باشد هر چند که به نظر می رسد ظرفیت این جنس های اقتصادی در زنجان اشباع شده و به اندازه انتظار نیز بازدهی نداشته است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
برخورد سمند با تویوتا کمری در زنجان ۴ کشته بر جای گذاشت
خبر قبلی
صادرات کالا از گمرک استان زنجان رشد ۸۰ درصدی دارد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست