1. بین الملل
  2. به جنگ در قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان پایان دادیم

کد خبر: 18356

رئیس جمهور آذربایجان:

به جنگ در قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان پایان دادیم

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در سخنرانی تلویزیونی برای مردم پس از امضای توافقنامه صلح با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت: «امروز به جنگ در قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان پایان دادیم.»

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ به نقل از آناتولی، رئیس جمهور آذربایجان با تاکید بر “پیروزی” کشورش در جنگ قره‌باغ، درباره مفاد توافق صورت گرفته اظهار داشت: «از ۱۰ اکتبر ساعت ۰۰:۰۰ آتش‌بس کامل در قره‌باغ کوهستانی اعلام می‌شود.»

علی‌اف با اعلام اینکه این توافقنامه به معنای “شکست” ارمنستان است، افزود: «کنترل استان آغدام از ۲۰ نوامبر به آذربایجان واگذار خواهد شد.»

وی با بیان اینکه بر اساس توافق صورت گرفته، “استان کلبجر تا ۱۵ نوامبر و لاچین تا اول دسامبر به آذربایجان پس داده خواهد شد”، ادامه داد: «تمامی آوارگان رانده شده قره‌باغ و مناطق اطراف به وطن خود باز خواهند گشت.»

رئیس جمهور آذربایجان گفت: «دولت ارمنستان، آزادی و امنیت حمل و نقل میان جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری آذربایجان را تامین خواهد کرد.»

علی‌اف با تاکید بر ایجاد ساز و کاری برای حفظ صلح در قره باغ “با مشارکت ترکیه و روسیه”، عنوان داشت: «نیروی حافظ صلح روسیه به مدت ۵ سال در قره‌باغ کوهستانی حضور خواهند داشت، در صورت عدم اعتراض طرفین حضور نیروهای حافظ صلح قابل تمدید خواهد بود.»

علی‌اف تاکید کرد: در این توافق، ایجاد نیروی حافظ صلح مشترک از سوی ترکیه و روسیه پیش‌بینی شده است. ساز و کار جدیدی برای مسائل منطقه طراحی شده است

علی‌اف ادامه داد: نیروی حافظ صلح روسیه شامل ۱۹۶۰ نظامی روسیه با سلاح های سبک و ۹۰ دستگاه نفربر زرهی در خط تماس قره‌باغ و گذرگاه لاچین مستقر خواهند شد

وی با بیان اینکه، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نه با خواست و میل خود، بلکه به دلیل “مشت آهنین” آذربایجان مجبور به امضای این توافق شده است، افزود: «آزادسازی نزدیک به ۳۰۰ منطقه مسکونی از ۲۷ سپتامبر تاکنون، کمر ارتش ارمنستان را شکست.»

 

متن توافقنامه صلح آذربایجان و ارمنستان با وساطت روسیه برای پایان جنگ قره باغ

“ما ، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان ، نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان و ولادمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه موارد زیر را اعلام می‌کنیم:

۱. آتش بس کامل همه درگیری ها در منطقه درگیری قره باغ از ساعت ۰۰:۰۰ به وقت مسکو در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ اعلام می شود.

جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان ، از این پس طرفین نامیده می شوند ، در مواضع خود متوقف می شوند.

۲. منطقه آقدام و سرزمینهایی که ارتش ارمنستان در منطقه قازاخ جمهوری آذربایجان در اختیار دارد ، تا ۲۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ به ارتش آذربایجان بازگردانده می شود.

۳- در امتداد خط تماس در قره باغ و در امتداد دالان لاچین ، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه به استعداد ۱۹۶۰ نفر پرسنل نظامی با سلاح کم ، ۹۰ نفر نفر زره پوش ، ۳۸۰ واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر خواهد شد.

۴- نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه به موازات عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان مستقر می شود. مدت اقامت نیروهای حفاظت از صلح فدراسیون روسیه ۵ سال با تمدید خودکار برای دوره های ۵ ساله بعدی است ، در صورتی که هیچ یک از طرفین، ۶ ماه قبل از انقضا این مدت قصد خود را برای خاتمه استفاده از این ماده اعلام نکرده باشد.

۵- به منظور افزایش اثربخشی کنترل بر اجرای توافق نامه ها توسط طرف های درگیر ، یک مرکز حافظ صلح برای کنترل آتش بس مستقر خواهد شد.

۶. جمهوری ارمنستان ضمن پشت سر گذاشتن کریدور لاچین (عرض ۵ کیلومتر) ، منطقه کلبجر را تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ و منطقه لاچین را تا اول دسامبر ۲۰۲۰ به جمهوری آذربایجان باز خواهد گرداند ، که اتصال قره باغ با ارمنستان را تضمین می‌کند و در عین حال شهر شوشی را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

با توافق طرفین ، در سه سال آینده ، برنامه ای برای ساخت یک مسیر جدید ترافیکی در امتداد دالان لاچین ، با ارائه ارتباط بین استپاناکرت و ارمنستان ، با انتقال مجدد متعاقب نیروهای حافظ صلح روسیه برای محافظت از این مسیر ، تعیین می شود.

جمهوری آذربایجان ایمنی تردد در طول راهرو لاچین از شهروندان ، وسایل نقلیه و کالاها را در هر دو جهت تضمین می کند.

۷. آوارگان و پناهندگان داخلی در حال بازگشت به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هستند.

۸- تبادل اسرای جنگی و سایر اشخاص بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می شود.

۹. کلیه ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه مسدود نخواهد شد. جمهوری ارمنستان به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان ، وسایل نقلیه و کالاها در هر دو جهت ، ارتباطات حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می کند. کنترل ارتباطات حمل و نقل توسط ارگان های خدمات مرزی FSB روسیه انجام می شود.

با توافق طرفین ، ساخت ارتباطات حمل و نقل جدیدی که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق غربی آذربایجان پیوند می دهد ، فراهم می شود. “/ایران‌تایمز

asriran.com
@MyAsriran

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بی پناهی کودکار کار زنجان در سایه زورآزمایی سیاسی
خبر قبلی
برای تست کرونا در زنجان به کدام مراکز مراجعه کنیم؟
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست