1. اخبار ویژه
  2. سند چشم انداز توسعه شهر زنجان فراموش شده است!

کد خبر: 2803

سند چشم انداز توسعه شهر زنجان فراموش شده است!

 

سند چشم انداز توسعه شهر زنجان فراموش شده است!

وضعیت انفعالی در بدنه شهرداری زنجان ادامه دارد

 

 

 

 

 

 

 ✍️ احمد اسدی-همدلی‌زنجان

 

 

 

 

صدای پای زمستان در لابلای نخستین روزهای ماه پایانی پاییز، به گوش می‌رسد و سال ۹۶ در حالی وارد اغمای فعالیت عمرانی در شهر زنجان می‌شود که هنوز شهردار منتخب در حال ارزیابی شرایط فعلی شهرداری زنجان است.

زنجان، بسیار دیر سند توسعه ۲۰ ساله خود را تدوین و نهایی کرد، این غفلت تاریخی در سال نخست اجرای ۵ ساله اول برنامه نیز تکرار شده و عملا وضعیت فعلی شهرداری زنجان برای تحقق برنامه‌های آن دچار انفعال بوده که بخش مهمی از دلایل آن، تغییرات مدیریتی است.

سند چشم انداز ۲۰ ساله(افق ۱۴۱۴) شهر زنجان در حالی طی پاییز سال گذشته نهایی شد که در نخستین برنامه استراتژیک پنج ساله آن بین سال‌های ۹۵ تا ۹۹ اهدافی برای آن ترسیم شد. سال ۹۵ با تمام فراز و فرودهایش تمام و سال نخست اجرای برنامه به سال ۹۶ موکول شد.

موکول شدن اجرای سال نخست به سال جاری مصادف با انتخابات شوراهای اسلامی شهر زنجان و انتخاب شهردار منتخب شد و با گذشته تمامی این پروسه‌ها در ماه پایانی فصل پاییز هنوز بدنه مدیریتی شهرداری زنجان ساختار نهایی خود را پیدا نکرده و عملا پیگیری سیاست‌های کلان توسعه شهر به حاشیه رفته است.

در شرایط فعلی مدیران میانی شهرداری به جای تمرکز بر فعالیت‌های توسعه ای مطابق با اهداف ترسیمی چشم‌انداز توسعه و لایحه پیش‌بینی شده بودجه سال جاری، بیشتر تمرکز خود را برای جلب نظر شهردار منتخب متمرکز کرده‌اند و فعالیت‌ها در بدنه شهرداری زنجان قابلیت مطالبه‌گری خود را نیز از دست داده است!

با تمامی شرایط انفعالی در بدنه شهرداری زنجان، شاهدیم درآمدهای شهرداری مطابق با لایحه بودجه پیشنهادی در ۶ دوازدهم محقق نشده و حتی پرداخت حقوق کارگران شهرداری با مخاطراتی همراه شده است.

این شرایط تحقق اهداف ترسیمی بخش عمرانی لایحه بودجه را با خطر جدی همراه کرده و به نظر می‌رسد سال جاری به عنوان سال “خلاء” در مدیریت شهری زنجان به خاطره‌ها خواهد پیوست و خبری از تحرک توسعه‌ای قابل قبول در بدنه شهرداری زنجان نخواهد بود.

شهردار زنجان نیز در این روزها غالبا مشغول بازدیدهای صبحگاهی و ارزیابی وضعیت هزینه‌های جاری و وضیت پرسنلی بوده و در نخستین اظهار نظر رسمی خود در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر زنجان نیز به چند نکته مهم و قابل تامل اشاره کرد.

شهردار زنجان خطاب به مدیران شهرداری گفت که با ۲ کارت زرد عزل می‌شوند و شهرداری زنجان ۲.۵ برابر چارت سازمانی نیروی انسانی دارد! شفافیت لازم در پرداختی پیمانکاران وجود ندارد و در طرح سبزه میدان اعتقاد به بازنگری سطح سطوح دارد.

ستاد مدیریت شبانه برای نظارت بر خدمات در سطح شهر زنجان تشکیل می‌شود و اتوبوسی برای حضور در محلات آماده می‌شود تا مشکلات مردم رو در رو بررسی شود‌.

این سخنان نشان می‌دهد، شهردار منتخب با بدنه فربه و غیربهره‌ور با هزینه‌های جاری بالا مواجه است که بازوان عمرانی مدیریت شهری را از تاب و توان انداخته و شرایط سال جاری در تحقق درآمدها و انجام فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر می تواند مصداق مناسبی برای شرایط بغرنج فعلی باشد.

باید دید شهردار منتخب برای این شرایط فعلی چه راهکارهای عملیاتی خواهد داشت تا وضیت منفعل شهرداری به وضعیت تحرکی مناسب و مورد قبول و انتظار عموم مردم و نخبگان شهر زنجان نزدیک شود!

اینکه اتوبوسی برای دیدارهای رو در رو راه اندازی می‌شود؛ یک ایده با چند وجه قابل طرح است. نخست اینکه درگیر شدن بالاترین مقام اجرایی مدیریت شهری برای حضور در محلات و شنیدن سخنان عموم مردم چه تاثیر عملیاتی در عملکرد بدنه شهرداری خواهد داشت و اینکه با مشکلات ساختاری در بدنه شهرداری ابزار عملیاتی خواسته های مردم با تکیه بر کدام واقعیت های فعلی در شهرداری زنجان محقق می‌شود؟

این دیدارها می‌تواند تصور مثبتی از مردمی بودن شهردار ارائه دهد و آشنایی با خواست و نیازهای مردمی از خروجی های مثبت آن خواهد بود اما اگر ابزارهای لازم برای تحقق خواست مردم در بدنه شهرداری وجود نداشته باشد این رویه موجب از دست رفتن اعتماد افکار عمومی به عملکرد شهردار زنجان خواهد بود.

شهردار زنجان از راه اندازی یک کانال تلگرامی به عنوان دیده‌بان شهروندان و ارائه نظرات و انتقادات آن‌ها رونمایی کرده است. این اقدام یکی از وجوه مثبت رسانه ای شهردار برای ارتباط مستقیم با انتقادات عموم گروه‌های اجتماعی در سطح شهر خواهد بود که باید دید نحوه مدیریت آن در شرایط زمانی و بازخوردها و بازنمایی اجتماعی آن در بین عموم مردم چگونه خواهد بود. تمامی این خروجی‌های رسانه‌ای نیازمند نحوه مدیریت اصولی و تخصصی آن خواهد بود که باید دید بدنه شهرداری از عهده آن برخواهد آم یا خیر!

در همین راستا باید دید شهردار زنجان نحوه ارتباط خود را با رسانه های مختلف استان چگونه تنظیم خواهد کرد و رویکردها نسبت به رکن چهارم دموکراسی در شهر زنجان با چه کیفیتی ادامه خواهد داشت.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
منابع آب استان زنجان وضعیت مطلوبی ندارد
خبر قبلی
سرپرست فرمانداری شهرستان زنجان منصوب شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست