۲۸۹۷ بازدید از مراکز تهیه، عرضه و فروش مواد غذایی در استان زنجان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طرح بسیج سلامت نوروزی سال ۹۸، گفت: این طرح از ۲۰ اسفندماه سال ۹۷ آغاز شده است که تا سوم فروردین ماه سال جاری ۲ هزار و ۸۹۷ بازدید از مراکز تهیه، عرضه و فروش مواد غذایی صورت گرفته است.

محمدرضا صائینی در گفت‌و‌گو با “همدلی‌زنجان”؛ با اشاره به اینکه تعداد بازدید از اماکن عمومی ۹۶۹ مورد بوده است، افزود: تعداد بازدید از اماکن بین راهی ۱۸۰ مورد،  تعداد بازدید از مراکز عرضه قلیان ۴۹ مورد و تعداد بازدید از سامانه های آبرسانی نیز ۳۸۳ مورد بوده است.

وی با اشاره به اینکه شهروندان هر شکایتی در خصوص نحوه عملکرد مراکز تهیهف عرضه و فروش مواد غذایی دارند با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند، افزود: همچنین شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۸۹۰ نیز به صورت مستقیم با دفتر اینجانب ارتباط داشته باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه همکاران این معاونت به صورت منظم از مراکز مختلف بازدید دارند، اظهار کرد: بعضا شاهدیم برخی به صورت لحظه ای اقدام به ارائه و فروش برخی موارد غذایی وخوراکی می کنند که شهروندان در خصوص نحوه تهیه اقلام مورد نیاز خود دقت لازم را داشته باشند و تنها از مراکز معتبر نسبت به تهیه ملزومات خود اقدام کنند.

وی خواستار دقت در نحوه تامین آب شرب مورد نیاز مسافران و شهروندان کرد و گفت: بعضا شاهدیم لوله های غیربهداشتی برای آب در فضاهای مختلف ایجاد شده که به اکیدا استفاده از آن توضیه نمی شود چرا که بررسی های مختلف گویای بالا بودن آلودگی های میکروبی در آن ها است.

صائینی به اقدامات صورت گرفته تا سوم فروردین در طرح بسیج سلامت نوروزی اشاره کرد و یادآور شد: طی این مدت با بازدیدهای صورت گرفته ۵۴ مورد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده اند. همچنین ۲۱۸ مورد بازدید مشترک با ادارات از مراکز هدف صورت گرفته و ۵۶۴ مورد کارت بهداشت در این مدت صادر شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه ۲۷۶ مورد اخطاریه بهداشتی صادر شده است، یادآور شد: ۱۴ مورد اخطاریه تعطیلی صادر شده و ۴۱۰ مورد نیز نمونه برداری از مواد غذایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تعداد نمونه برداری از آب شرب ۳۱۷ مورد بوده است، تاکید کرد: تعداد نمونه برداری از آب استخر ۱۴ مورد، کلرسنجی از آب شرب شهری و روستایی ۷ هزار و ۶۹۷ مورد، کلرسنجی از آب استخر ۲۰ مورد، استفاده از دستگاه های پرتابل یک هزار و ۵۲۵ مورد و مقدار مواد غذایی معدم شده نیز به میزان ۶ هزار و ۳۴۱ کیلوگرم بوده است.

صائینی به تعداد رسیدگی به شکایات سامانه بهداشت(۱۹۰) اشاره کرد و گفت: ۲۳ مورد شکایت رسیده به این سامانه بوده است. همچنین ۸ هزار برگ توصیه بهداشتی و ۱۰ هزار برگ استیکر سامانه ۱۹۰ طراحی و چاپ شده به مسافران نوروزی توزیع شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با توجه به بارش باران طی روزها اخیر و ایجاد سیل در استان های شمالی، تاکید کرد: با توجه به اینکه بروز سیل در استان زنجان نیز وجود دارد، توصیه می شود مسافران در مسیر سیلاب ها و کنار رودخانه ها چادر نزده و در مکان و فضاهای مناسب نسبت به توقف و استراحت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه شرایط جوی فعلی ممکن است موجب بروز سرماخوردگی و بیماری برای مسافران نوروزی در استان شود، اظهار کرد: پایگاه های فوریت های پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی استان در آمادگی کامل برای ارائه خدمات به مسافران و شهروندان هستند.

صائینی با تاکید بر اینکه در زمان بیماری و مشکل درمانی مسافران می توانند به نزدیک ترین مرکز مراجعه کنند، افزود: توصیه می کنیم افراد به صورت مرتب با آب و صابون دست های خود را شتسشو بکنند تا از انتقال بیماری(به خصوص تنفسی) و بروز آن پیشگیری کنند. همچنین در مصرف مواد غذایی مانده و سرد شده نیز دقت لازم صورت گیرد، چرا که احتمال فساد در مواد غذایی سرد شده بسیار بالا است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از فعالیت مراکز مختلف شهری و روستایی در استان طی ایام نوروز خبر داد و گفت: در سطح استان بیمارستان ها به صورت کامل فعال هستند. مراکز بهداشتی و درمانی در مراکز(۱۶ساعته) استان ها نیز فعالیت دارند و نسبت به ارائه خدمات لازم اقدام می کنند.

وی یادآور شد: در سطح استان برای هر شهرستان نیز مراکزی به صورت شبانه روزی فعالیت دارند. هچون مرکز شبانه روزی ارمغانخانه ، سجاس، گرماب، بزینه رود، چورزق، دندی، ابهر و سلطانیه که دراین ایام ارائه خدمات می دهند.

صائینی به ارائه خدمات در روستاها نیز اشاره کرد و گفت: در روستاها نیز برخی مراکز با دو پزشک و برخی تک پزشک هستند. در مراکز تک پزشک خدمات از هشت صبح تا ۱۶ بعد از ظهر ارائه می شود. در این مراکز تقسیم بندی برای نیمه نخست و دوم ایام نوروز صورت گرفته و در نیمه ای که خدمات در مرکز صورت نمی گیرد مردم می توانند از  مراکز مجاور پوشش خدماتی را دریافت کنند.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۵ میلیون تردد جاده ای و ۲۱ هزار بازدید از جاذبه های تاریخی استان زنجان!
خبر قبلی
افزایش زمان توقف مسافر در زنجان با تور گردشگری « زنگان یوردو»
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خسته نباشید

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست