1. اخبار شهرستان
  2. ساخت پل گلشهر کاظمیه زنجان یک ساله تمام می‌شود؟

کد خبر: 4453

ساخت پل گلشهر کاظمیه زنجان یک ساله تمام می‌شود؟

 

ساخت پل گلشهر کاظمیه زنجان یک ساله تمام می‌شود؟

 

 

 

✍️ احمد اسدی-همدلی‌زنجان؛ معمولا ساخت تقاطع های غیرهمسطح در کشور ما طی سال های گذشته همواره نمادی از موفقیت ها و پیشرفت های یک شهر برای عموم مردم توصیف شده و شهرهای مختلف کشور برای به رخ کشیدن موفقیت مسئولان خود غالبا به ساخت این پل‌ها با طراحی ها و مقیاس های مختلف سوق پیدا کردند.

منتخبان مردم زنجان در شورای پنجم وقتی وارد ساختمان شورا در نزدیکی ساختمان آزادی به عنوان مرکز و نهاد اجرایی در حوزه مدیریت شهری شدند، عزم کردند مسائل باقی مانده پل سیدالشهداء را به اتمام برسانند و برای ارائه یک رزومه موفق ساخت چند پروژه بزرگ مقیاس را کلید بزنند.

افتتاح پل سیدالهشداء با تمامی پیچیدگی هایی که داشت، خط پایانی بود بر تمام خاطرات تلخ مردم زنجان از درازای تحمل یک شهر بر اتمام یک پل! که هرچند اتمام آن کمی خیال مردم شهر را راحت کرد، اما برخی رویکردهای غیرمنصفانه مدیران شهری دل برخی دلسوزان شهر را آزرد، وقتی که شنیده شد یادی از زحمات گذشتگان نمی شود و صرفا رویکرد “کار آن کرد که تمام کرد” در پیش گرفته شده است.

یکی از اقداماتی که قبل از شورای پنجم و استقرار مدیریت فعلی در شهرداری کلید خورد، طراحی پل در ورودی گلشهر کاظمیه زنجان بود. هرچند ساخت چند پل در شهر زنجان همواره از آرزوهای شورای چهارم بود که عملا روی کاغذ ماند! و با تمامی زحماتی که برای پل سیدالشهدا کشیده شد و نهایتا توسط شورای پنجم به بهره برداری رسید، شورای چهارم غیر از اتمام پل سیدالشهدا طراحی گلشهر را آغاز کرد اما حتی طرح آن نیز مورد قبول شورای پنجم قرار نگرفت.

حمیدرضا  حمیدی، رئیس کمیسیون معماری- شهرسازی شورای پنجم که تحصیلاتش جغرافیا و برنامه ریزی شهری است، نحستین فردی بود که به این طرح تاخت و علاوه بر هزینه سنگین اجراء مشکلات ترافیکی را نیز به آن وارد کرد و نهایتا این طرح در حد یک نقاشی توصیف شد!

البته این طرح تنها یک کانسپت اولیه برای طراحی این پل بود و اصولا در پروژه های عمرانی بعد از تدوین نیازهای اولیه و کانسپت و طرح اولیه نسبت به مطالعات جامع، ترسیم نقشه های معماری فاز اول و دوم و محاسبات سازه ای اقدام و سپس وارد مرحله اجرا می شوند. که آن طرح قابلیت اجرا داشت، اما به نظر می رسد اعضای شوراء برای اینکه دچار هزینه زیاد برای آن نشوند تصمیم بر تغییر آن کردند.

بارها شاهد بودیم که مقایسه ای بین پل سیدالشهدا و گلشهر انجام شد و اظهارات شهردار و برخی اعضای شورای شهر زنجان در خصوص اتمام ۱۰ ماهه آن توسط مردم به سخره گرفته شد، اما واقعیت چیست؟ و ایا واقعا این پل در مدت ۱۰ ماه می تواند ساخته شود؟

پاسخ این سوالات “بله” است، چرا که اصولا ساخت پل در ورودی گلشهر با مشخصاتی که تاکنون کمیسیون تخصصی شورا و اعضای شورا و شهردار زنجان ارائه دادند قابل مقایسه با پل سیدالهشداء نیست. البته جزئیات طرح و مسائل مربوط به جزئیات رسانه ای نشده اما آنچه که اظهارات مشخص است اینکه یک پل دو سطحی بدون ورود به طبقات منفی اجرایی می شود. در واقع ساخت یک پل ساده با هزینه کم بدون پیچیدگی طراحی و سازه ای و بدون درگیری در تاسیسات مختلف در دستور کار قرار دارد.

فارغ از اینکه اصولا این پل در آینده چند سال پاسخگوی واقعی تسهیل ترافیکی در منطقه خواهد بود، ساخت پلی که تنها با استقرار ستون های سازه ای و اجرای یک مسیر در سطح دوم بر روی آن(همچون پل ولیعصر(عج) هم هزینه پایین خواهد داشت و هم در بازه زمانی بسیار کوتاهی قابلیت اجرا خواهد داشت و این اصولا موضوع پیچیده و دشواری نیست.

مقایسه این پل با پل سیدالهشداء کاملا مقایسه اشتباهی است، چرا که تقاطع امام حسین(ع) دارای پیچیدگی سازه ای و اجرایی بالا، سه سطحی بودن و درگیری بالا با تاسیسات زیرزمینی در بافت قدیمی شهر بود که موجب بروز هزینه های بالا و صرف زمان سنگین برای اجرای آن می شد. پلی که در ابتدا تعهد سه جانبه آن و روش اجرای پیمانکاری آن نیز به مشکلات اجرایی افزوده شد تا شاهد هزینه های سنگین زمانی و ریالی برای شهر زنجان باشیم.

اجرای یک قوس ۹۰ درجه، به صورت کابلی-کششی ودرگیری سازه ای پیچیده در مرکز پل به دلیل نبود ستون و درگیری نیروهای برشی، فشاری و کششی ار طریق کابل ها مسائل مهم سازه ای این پل بود که بعضا حتی به سخره گرفته شد، اما واقعیت این بود که اجرای آن دشواری های زیادی داشت.

خبر برگزاری مناقصه برای طراحی و ساخت پل گلشهر طی روزهای گذشته رسانه ای شد، هرچند عنوان شد برنده مناقطه یک شرکت بومی است،  عنوان شد هزینه اجرای این پل ۲۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان برآورد شده و طبق گفته شهردار این پل یکساله ساخته خواهد شد.

طبق اظهارات صورت گرفته طول پل ۷۵۰ متر و عرض آن ۲۱ متر است. حرکت شمال به جنوب (از سمت بلوار شهید شهریاری به میدان بسیج) و گردش شرق به جنوب (از سمت گلشهر به میدان بسیج) به صورت یوترن ( دور برگردان) غیر هم‌سطح با فاصله حدود ۸۰۰ متر انجام خواهد شد. این موارد گفته شد، اما عنوان نشد که نحوه تامین منابع مالی آن و روش اجرا دقیقا چطور خواهد بود.

با این حال امید است رویکردهای منطقی در اجرای پروژه های بزرگ اتخاذ شود که البته در ساخت پل گلشهر توجه به هزینه ساخت مورد تاکید قرار گرفته است. با این حال ضرورت توجه به نیازهای واقعی شهر در بازه زمانی فعلی، کوتاه مدت و بلند مدت و اجرای تقاطع های دارای طراحی متناسب با هویت و شان مردم شهر زنجان باید مورد توجه باشد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
جوانان دومیدانی کار ایجرودی قهرمان استان شدند
خبر قبلی
حباب قیمت چیست؟
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست