1. اجتماعی
  2. ایرانیان معمولا پنهان‌کاری می‌کنند و غالباً شفاف نیستند!

کد خبر: 4877

ایرانیان معمولا پنهان‌کاری می‌کنند و غالباً شفاف نیستند!

ایرانیان معمولا پنهان‌کاری می‌کنند و غالباً شفاف نیستند!

 

 

 

 

نتایج یک نظرسنجی در بارۀ خلقیات اجتماعی ایرانیان صورت گرفته که در یکی از بخش های آن مشخص شده ایرانیان معمولا پنهان‌کاری و غالبا می‌کنند و شفاف نیستند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ دکتر مقصود فراستخواه (جامعه‌شناس) یک پیمایش آزمایشی در سطح ملی، که پرسش‌هایی دربارۀ خلقیات اجتماعی ایرانیان به شکل الکترونیکی با کمک تعدادی از اعضای هئیت علمی دانشگاه های سراسر کشور انجام داده است.

یکی از سؤالات آن پیمایش این بود اگر روحیات و خلقیات ایرانی بحث انگیز است، بیشتر به کدام مؤلفه‌ها از خلقیات ایرانی مربوط می‌شود؟

نتایج برحسب رتبه، به این شرح است: بالاترین جوابی که در بحث انگیز بودن خلقیات ایرانی داده بودند، «ضعف فرهنگ کار جمعی و فعالیت مشترک گروهی» بود.

در رتبه بعد «انتقاد پذیری» را بحث‌انگیز دیدند. این که ایرانیان از انتقاد آزرده و ناراحت می‌شوند و وقتی کسی از آن ها انتقاد کند، به دل می‌گیرند.

در رتبۀ سوّم به رودربایستی زیاد، تعریف و تمجید در حضور یکدیگر و قضاوت‌های منفی در غیاب یکدیگر اشاره کردند. گفتند، تعارف ایرانیان در حد واقعیت و رفتارشان نیست.

در رتبۀ چهارم گفتند، ایرانیان معمولا ً پنهان‌کاری می‌کنند و غالباً شفاف نیستند. در رتبۀ پنجم گفتند، ایرانی‌ها خودمدارند؛  بیشتر خواسته‌های خود را مبنا قرار می‌دهند.
بیش از این که به خواسته‌های جمعی و گروه و منافع عمومی فکر کنند، می‌خواهند خود را نجات دهند. در رتبۀ ششم معتقد بودند، احساسات در ایران بیشتر بر خردورزی چیره می‌شود.

در رتبۀ هفتم گفتند، «دروغ» بین ایرانیان رواج دارد. سرانجام معتقد بودند ایرانی‌ها به سختی می‌توانند گفت‌و‌گو و توافق پایداری انجام دهند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تحقق ۱۳۴ درصدی طرح های نیمه تمام استان نسبت به هدفگذاری
خبر قبلی
زنجان میزبان مسابقات جهانی کیک بوکسینگ خواهد بود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست