1. اخبار استان
  2. فعالیت ۳۰ هزار فعال صنایع دستی در استان زنجان

کد خبر: 4992

فعالیت ۳۰ هزار فعال صنایع دستی در استان زنجان

فعالیت ۳۰ هزار فعال صنایع دستی در استان زنجان

زنجان، جزء ۳ استانی که صنایع دستی آن بیشتر به داوری بین‌المللی رفته است

 

 

 

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان این که این اداره کل، رتبه اول کشور در رشد شاخص‌های اختصاصی را به خود اختصاص داده است، گفت: خوشبختانه صنایع دستی استان در حال حاضر، وضعیت نسبتا مناسبی دارد هرچند با وضعیت مطلوب، فاصله داشته و هنوز انتظارات، برآورده نشده ولی ظرفیت و پتانسیل صنایع دستی زنجان، بالاتر از این‌هاست، هم اکنون تعداد فعالان صنایع دستی استان ۳۰ هزار نفر بوده که در بخش های مختلف فعالیت دارند.

 

 

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ یحیی رحمتی با حضور در دفتر پایگاه خبری- تحلیلی “همدلی‌زنجان”؛ به مناسبت روز جهانی صنایع دستی با بیان این که تعداد تولیدکنندگان صنایع مس که مستقیم به صورت چکشی، مشغولند حدود ۹۷۰ نفر است که این میزان از ۱۸ نفر در سال ۱۳۸۹ به این تعداد رسیده است، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ تعداد فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های عرضه صنایع دستی در سطح و مبادی ورودی شهر زنجان حداکثر به ۷۷ عدد می‌رسید اما اکنون این تعداد به ۳۸۷ عدد رسیده است که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها فقط فروشگاه صنایع مس هستند و این آمار، نشان می‌دهد صنایع دستی زنجان، مخاطبینی غیر از شهر زنجان نیز دارد. ضمنا تمام این فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها به جی‌پی‌اس، مجهز بوده و از طریق گوگل اِرث، قابل یافتن هستند.
وی با اشاره به این که در هر فروشگاه به‌طور میانگین ۳ نفر مشغولند که در مجموع، نزدیک به ۹۰۰ نفر از این طریق، مشغول به کار بوده و ۳۲ نفر نیز در بازارچه کوچک صنایع دستی حاشیه بنای تاریخی رختشویخانه، شاغل هستند، خاطرنشان کرد: آمار تولیدکنندگان به صورت پایه‌ای، بررسی می‌شود و بسیاری از آن‌ها به دلیل عدم آگاهی از مزایا، اقدام به دریافت پروانه تولید نمی‌کردند اما با توجیه مزایای پروانه فعالیت و با برنامه‌های تشویقی مختلفی که صورت گرفت در طول ۴ سال گذشته برای نزدیک به ۵ هزار کارگاه تولیدی، پروانه اشتغال، صادر و شناسنامه‌دار شدند. همچنین زنجان، جزء معدود استان‌هایی است که کارگاه بزرگ در حوزه صنایع دستی دارد به‌طوری‌که میانگین شاغلین کارگاه‌های صنایع دستی در کشور، ۶ الی ۷ نفر است اما در زنجان، کارگاهی با ۷۰ نفر شاغل وجود دارد.
رحمتی با بیان این که طی سال‌های گذشته بر روی بسته‌بندی محصولات نیز اقداماتی صورت گرفته است، افزود: اکنون فرزند حاج رجب مقدم (از مسگران قدیم زنجان)، بِرَندی به نام «زَرمس» با استفاده از بسته‌بندی و طراحی بی‌نظیر، راه‌اندازی کرده که در ۳ نقطه مهم شهر تهران و همچنین شهر دوبی، فروشگاه‌های بزرگ فروش مس را تاسیس کرده که مایه افتخار زنجان است. ضمن این که صنایع مس زنجان، رتبه اول فروش صنایع دستی ایران در دیجی‌کالا را دارد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به این که زنجان، جزء ۵ استان اول کشور است که اهتمام جدی در اخذ نشان ملی مرغوبیت کالا ورزید، ابراز کرد: همه این اقدامات به صورت پایه‌ای، آغاز شد و اکنون نشان ملی جهت معرفی محصولات تولیدی باکیفیت با جدیت از سوی صنعتگران پیگیری می‌شود. ضمن این که زنجان، جزء ۳ استان کشور است که بیشترین میزان صنایع دستی آن به داوری بین‌المللی رفته است.
وی با اشاره به این که با بررسی چاقوهایی که در کنار مردان نمکی وجود داشت و شبیه چاقوهای امروزی زنجان بود مشخص شد که قدمت چاقوسازی در زنجان به ۲ هزار و ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد، بیان کرد: اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه صنایع دستی، مشغول فعالیتند که صنایع دستی فلزی، بیشترین حوزه اشتغال صنعتگران صنایع دستی در زنجان را به خود اختصاص داده و سبب شده تا رتبه اول تولیدات صنایع دستی فلزی کشور، متعلق به استان زنجان شود که در حوزه مس، چاقو و ملیله، فعالیت می‌کنند.

رحمتی، ادامه داد: چون فروش اکثر صنایع دستی استان مانند مس و چاقو به صورت کالای همراه مسافر و تجارت چمدانی بوده و قابل ثبت نیستند، لذا گردش مالی مشخصی ندارد اما طبق آمارها زنجان، ۳ تا ۴ درصد چاقوی مصرف بازار داخل را تامین می‌کند و این ظرفیت وجود دارد و می‌توان از ۹۶ درصد باقی‌مانده نیز سهمی گرفت.

این مقام مسئول به وضعیت اعتبارات این اداره کل اشاره کرد و یادآور شد: البته منابع هم بسیار محدود است به‌طوری‌که کل اعتبارات صنایع دستی استان در سال گذشته ۴۵۰ میلیون تومان بود که درصدی از آن نیز تخصیص نیافت و امسال نیز همان مبلغ بدون افزایش، ابلاغ شده و مشخص نیست چه میزان از آن، تخصیص یابد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
یحیی رحمتی در سمت خود ابقا شد
خبر قبلی
مشکل چندین ساله کمبود فشار آب در منطقه شناط ابهر رفع شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست