1. اخبار ویژه
  2. دلایل گرانی کالاها به زبان ساده و علمی

کد خبر: 5031

دلایل گرانی کالاها به زبان ساده و علمی

دلایل گرانی کالاها به زبان ساده و علمی

 

 

 

 

سعید مسگری / کارشناس اقتصادی

 

درخواست تحریم تمام کالاهایی که دچار افزایش قیمت شده‌اند درخواستی غیرمنطقی و غیرعملیاتی است بخصوص آنکه کالاهای مصرفی نیز در این مجموعه قرار دارند.

فرض اصلی این تحریم ان است که گرانی به دلیل سودجویی و تبانی (فساد و دزدی) است درحالیکه در بسیاری موارد اینچنین نیست.

چنین کمپینی تنها درمواردی که گرانی بی دلیل و غیرمنطقی بوده ممکن است مفید و ثمربخش باشد. اگر گرانی دارای دلایل دیگری باشد نه تنها تحریم خرید اثری در کاهش قیمت ندارد بلکه باعث بدتر شدن وضعیت اقتصادی و رکود می‌شود.

اساسا موفقیت کمپین‌ها و حرکت‌های اجتماعی نیازمند بالا بودن سرمایه اجتماعی در جامعه است. در صورتیکه سرمایه اجتماعی وضعیت مناسبی نداشته باشد وحدت درجامعه شکل نمی‌گیرد و کمپین شکست میخورد. لذا با توجه به وضعیت سرمایه اجتماعی در جامعه ما موفقیت ای حرکتها در هاله ای از ابهام قرار دارد.
در شراطی که نرخ ارز ازاد حدود ۱۰۰ درصد و نرخ ارز دولتی حدود ۳۰ درصد رشد داشته طبیعی است که به دلیل افزایش قیمت تمام شده، کالاهای وارداتی و کالاهایی که مواد اولیه وارداتی دارند افزایش قیمت شدید داشته باشند
در شرایط افزایش نرخ ارز همواره انتظارات تورمی افزایش می یابد و مردم انتظار افزایش قیمتها را دارند لذا طبیعی است که پس انداز خود را تبدیل به کالای سرمایه ای همچون مسکن و طلا کنند. با بالا رفتن شدید تقاضا نیز طبیعی ست قیمتها افزایش پیدا کند.
با خروج امریکا از برجام نااطمینانی از آینده اقتصاد افزایش یافته و باز هم دلیل دیگری برای نگه نداشتن پول نقد ایجاد شده است
نرخ سود بانکی بالا در سالهای اخیر باعث افزایش شدید نقدینگی شده است. اما با کاهش نرخ سود بانکی، بانک دیگر جذابیت لازم برای سپرده گذاری را ندارد و نقدنگی بالای محبوس شده پشت سد بانکها به حرکت درامده و سبب ایجاد تورم در بازارهای مختلف شده است
بنابراین افزایش نرخ ارز، افزایش نااطمینانی به آینده، خروج نقدینگی از بانکها و افزایش انتظارات تورمی از یک سو باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها و از سوی دیگر سبب افزایش تقاضای انها شده است. درنتیجه این دو اتفاق، قیمتها افزایش یافته است
البته در برخی موارد هم سودجویی و سوء مدیریت باعث افزایش بی رویه قیمتها شده و نمی‌توان منکر این موضوع شد اما نباید سودجویی و سوء مدیریت را به همه بازارها تسری داد و ان را عامل اصلی تورم قلمداد کرد.
چند سال قبل که کمپین تحریم خرید خودرو راه افتاده بود مطلبی شکست کمپین نوشتم. ان مطلب بازخورد منفی زیادی داشت و کامنتهای توهین امیز فرستادند. اما چیزی نگذشت که شکست کامل کمپین برای همه مشخص شد. کمپین تحریم خودرو از کمپین فعلی خیلی بهتر بود. حداقل خواسته مشخص تری داشت و تنها دنبال بهبود در قیمت و کیفیت یک کالا بود اما به دلایل مختلف شکست خورد. کمپین فعلی هم با سرعت بیشتری به همان سرنوشت دچار خواهد شد

آیا هنوز وقت آن نرسیده که نگاه علمی و کارشناسی به مسائل اقتصادی داشه باشیم و از نگاه های غیرتخصصی، غیر کارشناسی، سطحی و احساسی دوری کنیم؟!! چقدر دیگر باید هزینه بدهیم تا متوجه شویم اقتصاد یک علم است و نیاز به مراجعه به متخصص دارد؟؟!

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجان گریبان بی‌نظمی و آشفتگی!
خبر قبلی
عملکرد سازمان نظام مهندسی معدن استان طی سال‌های اخیر قابل دفاع است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست