1. اجتماعی
  2. پیشگامی زنجان در تسخیر قلب اکو

کد خبر: 5336

پیشگامی زنجان در تسخیر قلب اکو

پیشگامی زنجان در تسخیر قلب اکو

 

 

 

 

 

سرآمد بودن همواره باعث غرور و فخر هر شخص و هر منطقه ای بوده است، امروز زنجان در مسیری پرپیچ و خم، در یک رویکردی همگرایانه و همدلانه در سازمانی سرآمد شده که شهرهای تاریخی و کهنی در آن مدعی سرآمدی هستند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛  امروز شهرهای دنیا در کنار تمامی اقدمات توسعه ای درونی برای مهیا کردن شهر برای شهروندان به عنوان یک شهر زیست پذیر، تلاش دارند در رقابتی نفس گیر نقش ملی و بین المللی به عنوان شهرهای پیش رو ایفا کنند. در سال های اخیر شاهد بودیم برخی شهرهای کشورمان همچون تبریز و قزوین رویکردهایی در پیش گرفتند که موجب بازنمایی رسانه ای گسترده برای این شهرها شد.

تبریز به عنوان مقصد گردشگری شهرهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ خود را مطرح کرد و قزوین در سال های گذشته سالانه اجلاس شهرداران جاده ابریشم را در دستور کار خود قرار داد. با این رویکردها بلندنظرانه این شهرها توانستند بازنمایی خوبی در جهت شناساندن شهر خود ایفا کرده و امتیازات روانی، اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی برای شهر فراهم کنند.

فارغ از اینکه موفقیت های عملی و پایدار این شهرها با این برنامه ها چه بوده، اما نشان از افق دید بالای مدیران شهری آن ها داشته که نگاه خود را از محدوده شهر فراتر برده و به نقش بین المللی و اثرگذاری ملی در کشور متمرکز شدند که این رویکرد توسعه محوری است.

زنجان نخستین گام خود را برای نقش های بین المللی در مدیریت حبیب اله ملائی یگانه، شهردار سابق زنجان برداشت و عضویت در سازمان جهانی آی سی سی ان با تلاش های یکی از هنرمندان و فعالان اجتماعی و فرهنگی شهر زنجان محقق شد.

سازمان جهانی iccn شبکه همکاری و مشارکت‌های حکومت‌های محلی برای محافظت از میراث فرهنگی ناملموس بشری است. این سازمان ۴۰ عضو اصلی دارد که درواقع ۴۰ شهر بزرگ دنیا در آن عضویت دائم دارند. با عضویت شهرداری در این سازمان زنجان در بین ۴۰ شهر بزرگ دنیا قرار می گرفت.

آی سی سی ان بازوی مشورتی سازمان یونسکو است و تنها سازمان رسمی در دنیا است که در حوزه میراث ناملموس بشری فعالیت دارد. این سازمان علاوه بر این حوزه شاهد همکاری اعضا در راستای توسعه پایدار شهری است. با تمام این توصیفات آنچه که شنیده شده اینکه عضویت زنجان در این سازمان در آن مقطع با محوریت شهرداری زنجان انجام نشد و یک موسسه فرهنگی از زنجان در آن عضو شد.

هرچند از خرداد ۹۵ تاکنون اظهارنظری در این خصوص توسط مسئولان مدیریت شهری صحبتی به میان نیامده و مشخص نیست عضویت در این سازمان با چه کم و کیفی و با چه خروجی برای زنجان تاکنون همراه بوده اما این مسیر گام های بین المللی در زمان مدیریت مسیح اله معصومی، شهردار زنجان ادامه یافت تا اینکه وی در نشست خبری هفت صبح خود در سوم مرداد خبر پیش رو شدن شهر زنجان در سازمان اکو را بدهد.

شهردار زنجان در حالی این خبر را به رسانه ها ارائه داد که سایت اطلاع رسانی سازمان فرهنگی اکو در ۲۰ خرداد ۹۷ از برگزاری اولین سمپوزیوم بین المللی شهر آینده (اینترپرت) خبر داد و در بخشی از مطلب خود آورد که : در پایان تندیسی ویژه از سوی دکتر مظاهری رئیس مؤسسه فرهنگی اکو و آقای بهرام زاده به شهرداری زنجان به عنوان شهر پیشگام در زمینه توسعه شهری پایدار اهداء شد.

سایت اطلاع رسانی اکو عنوان نکرد که زنجان با چه شاخص هایی به عنوان شهر پیشگام در زمینه توسعه شهری تجلیل شده است اما شهردار زنجان در نشست خبری شاخص های فرهنگی را محوریت های مهم در انتخاب این مهم عنوان کرد.

مسیح اله معصومی ویژگی های فرهنگی، شاخص های اجتماعی شهر، قابلیت های و استعدادهای بلقوه که قابلیت بلفعل شدن دارند و زیرساخت های شهری همچون شرایط دسترسی های منطقه ای و موقعیت جغرافیایی را جزو شاخص های مهم بررسی این سازمان برشمرد. اینکه زنجان ترکیب جمعیتی همگنی دارد و بافت فرهنگی آن همگون یکپارچه است.

وی قابلیت توسعه مبتنی بر فرهنگ را رویکرد سازمان اکو برشمرد و تاکید کرد: در بین ۱۰ کشور عضو سازمان اکو، شهر زنجان از کشور ایران به عنوان شهر پیش رو انتخاب شد و در این راستا پروژه های مهمی برای توسعه شهر زنجان تعریف شده که برخی از آن شامل پروژه سبزه میدان، پیاده راه، طرح توسعه زنجانرود، خانه بوران و… تعریف شده است.

سازمان همکاری اقتصادی اکو یک سازمان منطقه ای است که اعضای مهمی همچون ایران و ترکیه دارد، اما این سازان در بخش های فرهنگی نیز فعالیت هایی تعریف کرده است. کشورهایی که دارای فرهنگ و تاریخ مشترک هستند و در یکی از استراتژیک ترین مناطق جهان واقع شده اند.  با این پیش زمینه ، نیاز به احیای بخش فرهنگی احساس شد.
موافقت رسمی با تاسیس موسسه فرهنگی تحت عنوان فعلی خود سرانجام با امضای اساسنامه آن در سومین اجلاس سالانه اکو که در ۱۵-۱۴ مارچ ۱۹۹۵ در اسلام آباد پاکستان برگزار شد با رویکرد « تحکیم قرابت های فرهنگی، پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملت های کشورهای عضو از طریق روش های اجتماعی و فرهنگی بصورت تئوری و عملی» محقق شد.

فارغ از اینکه اهداف تدوین شده سازمان اکو امروز تا چه میزان موجب نزدیکی این شهرها و کشورها به یکدیگر شده و خروجی آن چه بوده است، امروز فرصت بین المللی برای زنجان برای ورود به یک فرایند اثرگذار در بازنمایی فرهنگی، رسانه ای، اقتصادی و توسعه ای فراهم شده که حتی اگر یک فرصت کوچک باشد، می توان به یک فرصت بزرگ توسعه ای تبدیل شود.

این فرصت بزرگ هرچند با بهانه های کوچک ایجاد شده باشد، می تواند با همدلی و همگرایی عناصر تاثیرگذار در توسعه شهر زنجان به یک زمینه مهم برای تبدیل زنجان به شهری پیشگام در توسعه پایدار شهری تبدیل و موجب سرازیر شدن فرصت های سرمایه گذاری و اقتصادی مناسب باشد.

این گوی و این میدان….

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
چطور چین به سرعت به کشوری صنعتی و مدرن تبدیل شد؟
خبر قبلی
دختران در جامعه اسلامی، جایگاه ویژه و تعریف‌شده‌ای دارند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست