افتتاح دفتر برنامه توسعه اقتصادی اشتغالزایی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی استان زنجان

افتتاح دفتر برنامه توسعه اقتصادی اشتغالزایی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی استان زنجان

 

 

 

طی برنامه ای که با حضور معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، مدیران کل حوزه عمران روستایی،  نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان،  مدیر کل بنیاد مسکن استان، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن استان, جمعی از معاونین و کارشناسان این نهاد صورت گرفت، دفتربرنامه توسعه اقتصادی اشتغالزایی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی استان زنجان افتتاح شد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ در این مراسم، مهندس صنعتی منفرد مدیر کل بنیاد مسکن استان با بیان اینکه، این دفتر در غالب موافقتنامه تهیه طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی ۱۷ بخش استان و روستاهای مشمول ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه، فعالیت خواهد کرد، افزود: فعالیت این حوزه در جهت هماهنگی و تعامل مناسب تر کارفرما،عامل چهارم و مشاورین و تشکیل جلسات منظم و دوره ای جهت متمرکز نمودن فرآیند تهیه طرح دفتر برنامه توسعه اقتصادی،اشتغالزایی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی استان توسط مشاورین تجهیز شده است.
وی ادامه داد: ماهیت برنامه و طرح  برنامه توسعه اقتصادی اشتغالزائی روستاهای استان و طرح توسعه پایدار منظومه های روستائی، دارای ماهیتی یکپارچه و فرابخشی است.
این مقام مسوول به اهداف عمده برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزائی روستاهای استان اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی و تقویت اقتصاد روستایی, یکپارچه سازی، هدفمند کردن و تعیین اولویتهای سرمایه گذاری های اقتصادیا اشتغالزا در روستاهای هدف دهستان یا بخش،تقویت ظرفیتهای موجود و ایجاد ظرفیتهای جدیدی تولیدی با تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تولید با مشارکت بخش غیردولتی در روستاهای هدف دهستان یا بخش، تقویت و نهادینه سازی مشارکت بخش عمومی وخصوصی ازبرخی اهداف این برنامه است.
صنعتی منفرد با اشاره به اهداف طرح توسعه پایدار منظومه های روستائی نیز گفت :توسعه فعالیتهای اجتماعی- اقتصادی و کالبدی منظومه روستایی ، افزایش ماندگاری جمعیت در منظومه روستایی ، تدوین چارچوبهای الزم برای مدیریت کارآمد پیشرفت منظومه های روستائی, تقویت اقتصاد محلی در پیوند و همگرائی با توسعه منطقه ای و ملی, توسعه مکانی– فضائی سکونتگاههای روستائی واقع در منظومه از برخی اهداف طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی به شمار می آید.
مدیر کل بنیاد مسکن استان اظهار کرد: نمونه دستاوردهای اقتصادی مورد انتظار این برنامه و طرح ، ایجاد اشتغال پایدار و رونق کسب و کار در روستاهای هدف ،تقویت اقتصاد محلی صادرات محور در پیوند با اقتصاد منطقه ای در روستاهای هدف، توانمندسازی اقتصادی روستائیان, تنوع بخشی به اقتصاد و معیشت روستائیان, افزایش سطح درآمد و ارتقاء سطح بهره وری در روستاهای هدف, تثبیت جمعیت روستائی و ایجاد انگیزه برای بازگشت مهاجران روستائی است.

در ادامه مراسم، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور افزود: ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی راهکاری برای توسعه پایدار و جلوگیری از مهاجرت است که خوشبختانه تاکنون در این زمینه قدم‌های مؤثری برداشته شده است.
وی با بیان اینکه، ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق زیرساخت‌های لازم در زمینه صنعت گردشگری راهکاری برای ماندگاری اهالی روستاهاست, گفت: توسعه مشاغل اقتصادی در روستاها می تواند نقش اساسی در مهاجرت های بی رویه به شهر ها و حتی مهاجرت معکوس داشته باشد.

این مسوول توانمندسازی جوامع محلی و توسعه اشتغال در سطح روستاها را امری ضروری دانست و ادامه داد: توانمند سازی جوامع محلی و نقش موثری که در راستای توسعه مناطق روستایی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی می توانند ایفا کنند، یکی از مهم ترین و اساسی ترین راه حل ها برای غلبه بر معضلات مناطق روستایی محسوب می شود.
شاملو به ارتقاء سطح کیفیت زندگی مردم محلی و رشد اقتصادی مناطق روستایی تاکید کردو گفت: توانمند سازی جوامع محلی موجب حضور مداوم و همه جانبه روستائیان در عرصه فعالیت روستایی و هدایت و توجه دادن روستائیان به افزایش انگیزش های خودباوری و خوداتکایی منجر به بهبود محیط های فیزیکی، اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی در روستا می گردد، که بدون این امر مهم توسعه روستا امکان پذیر نیست.

در ادامه مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با بیان اینکه توجه به توسعه روستایی با محوریت ایجاد اشتغال برای روستاییان امری ضروری است و باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: ایجاد اشتغال، توسعه پایدار، افزایش ثروت، بهبود وضعیت معیشت مردم به ویژه در سطح روستاها از مهمترین رویکردها در توسعه به شمار می آید.
وی با اشاره به اینکه،باید با مشارکت روستائیان یک تحرک واقعی در جهت بسترسازی برای مشاغل جدید در روستاها ایجاد کنیم و بدانیم که مشارکت روستاییان در امور اقتصادی و توسعه روستاها امری کاملا ضروری است، خاطر نشان کرد:جذب سرمایه گذار، مشارکت در انجام طرح های تولیدی، خانه های بوم گردی، خدمات گردشگری و هر طرحی که منجر به فعالیت اقتصادی در روستا بشود، بعنوان مشاغل جدید باید مورد توجه روستائیان و دست اندرکاران توسعه روستایی قرار بگیرد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
فعالیت ۷ واحد صنعتی فرآوری سیر در استان زنجان
خبر قبلی
اعتماد به جوانان موجب کارهای بزرگ، فاخر و مقتدرانه‌ای می‌شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست