1. یادداشتها
  2. یادداشت
  3. “جهانی” که جهان نیست!

کد خبر: 5720

“جهانی” که جهان نیست!

امروز چالش های فراوانی دامن اقتصادی کشور را گرفته و این چالش ها در مقیاس کوچک برای اقتصاد زنجان نیز مصداق دارد. این دامن پرچالش موجب شده برخی نیز مهارت موج سواری خود را به رخ همگان بکشند و خودی نشان دهند.

این دامن پرچالش امروز بیش از هر زمان دیگری از تاریخ انقلاب اسلامی نیازمند توجه است، چرا که تمام چالش ساختارهای درونی آن حل نشده و امروز چالش های سیاسی نیز وزنه جدیدی برای ایجاد مشکلات دیگر شده است.

هنوز اقتصاد ایران تکلیف خود را برای رویکردهای راهبردی نشناخته و پیروی از مکاتب اقتصادی در سطح کلان برایش ایهام دارد. از سطح کلان که به سطوح جزئی‌تری وارد شویم نه تولیدمان آن تولیدی است که باید باشد، نه ساختار اداری و اقتصادیمان باید همانی باشد که تسهیل شرایط بکند و نه برخی از تصمیم گیران و مدیران اقتصادیمان اینکاره اند!

با تمام ضعف های ساختاری که می توان به اقتصاد ایران وارد کرد، آنچه که واقعیت دارد اینکه دولت ها تلاش کردند که از واحدهای تولیدی در کشور حمایت کنند. از تمام صنایعی که اشتغالزایی کردند و به معیشت کارگران تاثیر داشتند. این رویکرد نیز متناسب با سیاست های کلان حمایتی کشور بوده است.

اما خروجی فعلی در خصوص تولید در کشور آنطور که انتظار می رود نشده و بسیاری از افراد تولید را زمینه ای برای استفاده از امتیازات دولتی کردند. روزی یک نماینده مجلس حرف خوبی زد و گفت که امروز کشور گرفتار تولید و تولید کنندگان فشلی است!

شاید با نگاه به برخی صنایع و واحدهای تولیدی بتوانیم بر حرف این نماینده صحه بگذاریم. امروز صعت خودروسازی کشور از نظر بسیاری صنعتی شکست خورده و زیان ده است، اما بنابر مصلحت هایی هنوز از یارانه های کلان دولتی برای بقای خود استفاده می کند و عملا نیز رشد و توسعه مورد انتظار را نداشته است.

این روزها همچون ادوار گذشته نه چندان خیلی دور، تعطیل شدن یک واحد تولیدی به نام روغن نباتی جهان در همین نزدیکی شهر زنجان بازهم سر و صدا بپا کرد. این واحد تولیدی که مورد علاقه برخی از افراد است، تا تکان میخورد خبرش رسانه می شود! البته این یک معنی مثبت نیز می تواند برای صنعت زنجان داشته باشد، و آن اینکه شاید در این سال ها فقط جهان بوده که جهانی شده و واحد تعطیل شده دیگری در استان نبوده است.

اگر فرض را بر این موضوع بگذاریم، یقینان نمره مدیران استانی در این خصوص بسیار مثبت است. اگر فرض را نیز بر این نگذاریم باز هم نمره این مدیران مثبت است که اجازه ندادن تعطیل شدن بقیه واحدها رسانه ای شود! حالا نمره چه کسی بد است، بد است بگوییم و این را وامی گذاریم بر خدا…

آنطور که دفتر سرپرستی یکی از خبرگزاری ها در استان زنجان عنوان کرده، محمدرضا یوسفی مدیرکل کار استان گفته : طی بررسی و ادعای مطرح شده؛ متوجه شدیم که برق شرکت بدون اطلاع از طرف شرکت توزیع برق قطع شده است از همین رو قسمت پرکن آنها با مشکل مواجه شده است تا این مشکل را رفع کنند؛ ولی چون این مشکل حل نشده بود؛ تعطیلی آن تمدید شده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری زنجان نیز در این خصوص گفت:  تعطیلات تابستانی و همچنین خرابی یکی از دستگاه‌ها دلیل تعطیلی کارخانه روغن نباتی جهان بوده است.

سخنان مدیرکل کار نشان می دهد برق شرکت قطع شده، حال با اطلاع و بدون اطلاع اما وقتی برق قطع می شود آنچه قابل تصور است بدهی واحد بوده است. و سخنان یکی از مسئولان استانداری هم گویای این است که خرابی دستگاه ها دلیل تعطیلی بوده است.

با این سخنان مشخص نیست مگر قرار است اگر یک واحد تولیدی در استان برقش قطع شد، بدهی داشت، یا تجهیزاتش دچار مشکل شد تمام مسئولان استان بسیج شوند و پاسخ دهند؟  وقتی ارج تعطیل شد، شاید یک روز عزای عمومی در رسانه بود و این موضوع فراموش شد. دلیلش چه بود؟ اینکه دولت به عنوان سیاست گذار در کشور باید از توسعه تولید حمایت کند شکی نیست. دولت نیز سالانه تسهیلات فراوانی به واحدها تزریق می کند و از قضا با بخشودگی مالیاتی و بیمه و قسطی کردن آن حمایت های جدی از تولید کرده است.

اما باید مدیریت ضعیف، سنتی و معیوب برخی واحدهای تولیدی چماقی بر سر دولت باشد؟ دولتی که امروز خود برای انجام امور روزمره خود با نظام ناکارآمد و غیر بهره ور مواجه است؟ شاید برخی از خوانندگان اینگونه برداشت کنند که این نوشتار صرفا برای حمایت از بخش دولتی بود.

شاید در نگاه نخست این برداشت به وجود آید، اما واقعیت اقتصاد در کشور این است که امروز کم داریم افراد کاربلدی که شخصیت تولیدی و مدیر حوزه تولید به معنای واقعی باشند. امروز با افراد ضعیف در حوزه تولید طرفیم که فقط منتظر استفاده از منابع دولت برای فربه شدن هستند. کم داریم امروز صنایعی که با میزان بهره وری مناسب، تجهیزات روز، علم و تکنولوژی روز، قدرت رقابت پذیری بالا و… فعالیت کنند!

شاید امروز با این همه مشکل وقت آن باشد کمی هم رویکردهای تحلیلی متفاوت از واقعیت های اقتصادی ارائه کنیم و از فشل بودن برخی از واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان که انتفاهای شخصی را به منابع ملی و جمعی ترجیه می دهند بنویسیم….

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
دریافت مستمری بیش از ۳ هزار خانوار بهزیستی زنجان در حساب یارانه
خبر قبلی
نظام آموزش و پرورش زیربنای توسعه کشور است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست