برگزاری دورههای ارتقای پایه مهندسان یکی از الزامات مهم برای توسعه کیفی دانش و مهارتهای فنی مهندسان است.
به گزارش همدلیزنجان؛ این دورهها، تحت نظارت اداره کل راه و شهرسازی و با همکاری دانشگاههای استان زنجان، نقشی حیاتی در حفظ استانداردهای حرفهای و انطباق مهندسان با الزامات روز دارد. با این حال، برخی مسائل اجرایی و نظارتی در این فرآیندها، از جمله تناقض در رعایت آئیننامهها و برخوردهای شخصیسازیشده، میتواند به کاهش اعتماد مهندسان به این سیستم منجر شود. تجربه نگارنده در یکی از این دورهها، مصداقی برای بررسی این چالشها است.
بررسی قوانین و انطباقپذیری آنها
طبق آئیننامه مربوط به برگزاری این دورهها، شرط اصلی برای شرکت در آزمون و دریافت گواهی، حضور حداقل ۷۵ درصدی در کلاسهاست. این قانون بهمنظور اطمینان از تعهد حرفهای و بهرهوری شرکتکنندگان در یادگیری تدوین شده است. با این حال، در تجربه مورد اشاره، با وجود رعایت این حد نصاب قانونی و کسب نمره قبولی در آزمون، گواهی شرکت در دوره صادر نشده است.
تناقض این مسئله زمانی آشکار میشود که بر اساس گزارش کارشناس، غیبت بیش از ۲۵ درصدی اینجانب (که در حد مجاز است) بهعنوان دلیل عدم اعطای گواهی عنوان شده، اما مستندات ثبتشده در سامانه، حضور ۷۵ درصدی را گزارش میدهند. این اختلاف نشاندهنده احتمال بروز خطا در سیستم ثبتنام یا برخوردهای سلیقهای توسط عوامل اجرایی است.
تحلیل عملکرد نظارتی و اجرایی
بررسی این مسئله نشان میدهد که ضعف در هماهنگی و شفافیت فرآیندها میان دانشگاههای مجری و اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان میتواند به بروز چنین چالشهایی منجر شود. از یک سو، کارشناسان راه و شهرسازی بهجای حل مسئله، دلایلی غیرمستند مانند «حجم زیاد مطالب در نیمروز آخر» را مطرح کردهاند که با اصول حرفهای و قانونی مطابقت ندارد. از سوی دیگر، عدم ورود مدیرکل راه و شهرسازی برای حل مسئله، باعث افزایش حس بیاعتمادی به این نهاد شده است.
پیامدهای منفی این رویکرد
- کاهش اعتماد به سیستم آموزشی: بروز چنین مسائلی، انگیزه مهندسان برای شرکت در این دورهها را تضعیف میکند.
- ایجاد احساس بیعدالتی: برخوردهای شخصی و سلیقهای باعث بیاعتمادی به سیستم نظارتی میشود.
- کاهش بهرهوری دورهها: اگر شرکتکنندگان به اثربخشی این دورهها اعتماد نکنند، کیفیت آموزشی نیز تحت تأثیر قرار میگیرد.
پیشنهادات و درخواستها
- شفافیت بیشتر در ثبت حضور و غیاب: باید از سیستمهای دیجیتال و نظارت دقیقتر برای ثبت حضور شرکتکنندگان استفاده شود.
- تقویت نظارت بر عملکرد کارشناسان: ورود اداره کل بازرسی استان برای بررسی موارد مشابه، راهکاری اساسی برای احقاق حقوق شرکتکنندگان است.
- رسیدگی به شکایات: نهادهای مسئول باید سامانهای شفاف و کارآمد برای بررسی و پاسخ به شکایات در نظر بگیرند.
- بازنگری در آئیننامهها: تدوین قوانینی که امکان برداشتهای سلیقهای را کاهش دهد، میتواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.
در نهایت، برگزاری دورههای ارتقای پایه مهندسان باید در بستری شفاف، قانونی و عاری از هرگونه برخورد سلیقهای صورت گیرد. این امر نیازمند هماهنگی بیشتر بین نهادهای نظارتی و دانشگاههای مجری است. ورود اداره کل بازرسی استان به این پرونده میتواند الگویی برای حل مشکلات مشابه در آینده باشد.