1. اجتماعی
  2. از لاستیک‌های ساییده می‌ترسیم

کد خبر: 5925

از لاستیک‌های ساییده می‌ترسیم

از لاستیک‌های ساییده می‌ترسیم

 

 

 

از ابتدای سال تاکنون این چندمین بار است که اعتراض کامیونداران به مشکلات صنفی‌شان رسانه‌ای می‌شود مشکلاتی که به گفته فعالان این صنف سبب کاهش درآمد‌های آنان در مقابل هزینه ‌های بالا شده و سفره روزی آنها را هر روز کوچکتر و کوچکتر کرده است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ به نقل از صدای زنجان، مشکلاتی که بارها و بارها وعده حل آنها از سوی مسئولان داده شده اما تاکنون عایدی چندانی بدنبال نداشته است و این موضوع سبب شده تا رانندگان از پشت فرمان پایین آمده و دیگر پا به جاده‌ نگذارند و حتی  به کامیون‌هایی  که بی توجه به این موضوع هستند متعرض شده و خودروهای آن متحمل آسیب شود.

اعتراضات کامیون‌داران زنجان به مشکلات صنفی خود همچون نبود لاستیک حواله‌ای، بالا رفتن قیمت قطعات، بالا رفتن دستمزدها و نیز عدم ارائه سختی کار آغاز شده است و این وضعیت سبب شده تا کامیون‌داران حاضر به دریافت بار نشده و هیچ راننده‌ای بار برای حمل قبول نکند. وضعیتی که ادامه آن بسیاری اصناف دیگر را متاثر کرده و بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل را سبب می‌شود.

گرچه پیگیری رانندگان به مشکلات صنفی خود تازگی نداشته و امسال و در طی ماه‌های گذشته شاهد اعتصاب سراسری این افراد بودیم اما این بار اعتراض کامیون‌داران رنگ و بوی دیگری دارد چرا که رانندگان هراس از ورود به جاده با لاستیک‌های ساییده شده دارند.

تعدادی از رانندگان معترض که سه روزی است خودروهای خود را در پایانه حمل و نقل بار زنجان متوقف کرده‌اند در گفت‌وگو با خبرنگار ‌صدای زنجان اذعان دارند که نمی‌توانند با لاستیک‌هایی که روکش خورده‌اند وارد جاده شوند وچرا که هر آن ممکن است با ترکیدن این لاستیک‌ها جان و خودروی خود را از دست می‌دهند.

یکی از رانندگان در ابتدای صحبتهای خود تاکید می‌کند که تحصن آنها تنها برای پیگیری مشکلات صنفی بوده و به منزله اعتصاب نیست و رانندگان دیگر نیز با تائید حرف‌های این راننده حل مشکلات را خواستار شده و اذعان دارند: مشکلات رانندگان تنها مختص به استان نبوده و تمامی رانندگان خودروهای سنگین در کشور درگیر این مشکلات هستند.

یکی از کامیو‌نداران در این باره نوسانات ارزی و گرانی‌های بوجود آمده را سبب افزایش یکباره هزینه ‌هایی همچون تامین لوازم یدکی، لاستیک، روغن موتورهمچنین دستمزد تعمیرگاه‌ها دانسته و با نشان دادن قطعه کوچکی ‌می‌گوید: هزینه تهیه این قطعه در گذشته ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود اما مجبورم الان ۷.۵ میلیون تومان برای آن هزینه کنم آنهم در شرایطی که تنها چند نمایندگی این قطعات را دارند.

یکی دیگر از کامیون‌داران که در گوشه‌ای به نظاره نشسته دلیل اصلی اعتراضات خود را حل مشکلات دانسته و با بیان اینکه سه روز است بار نمی‌گیریم اظهار می‌کند: ما به وضعیت فعلی معترض هستیم چرا که وعده‌های داده شده مسئولان برای حل مشکلاتمان تنها در حد همان حرف باقی مانده و به عنوان نان‌آور خانه شرمنده خانواده‌هایمان هستیم

درست در۱۰ شهریورماه امسال بود که در روزنامه صدای زنجان با انتشار گزارشی مفصل به موضوع نبود لاستیک‌های حواله‌ای پرداخته شد و درست دو ماه پیش بود که مدیرکل ‌راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از توزیع لاستیک حواله‌ای خبر داده بود اما این لاستیک‌ها از راه نرسیده تمام شد و حواله‌ها در دست انجمن‌ها باقی ماند هرچند به اذعان ایرج دست نشان قرار بود لاستیک ایرانی در بین رانندگان توزیع شود اما  اظهارات رانندگان خلاف این موضوع بوده و می‌گویند: لاستیک‌های چینی با حواله دولتی عرضه می‌شود که تضمینی برای کیفیتشان نیست اما همین لاستیک‌ها نیز با قیمت چند برابری کمیاب شده و پیدا نمی‌شود.

تعداد لاستیک توزیع شده بسیار کمتر از تقاضای رانندگان

در این رابطه فتحی دبیر انجمن صنفی رانندگان خودروهای سنگین زنجان از کمبود لاستیک برای توزیع خبر داده و ابراز کرده بود:  میزان لاستیک توزیع شده بسیار کمتر از تقاضای رانندگان بوده و از پنج شنبه هفته اول شهریورماه لاستیک برای توزیع در بین رانندگان نداشته‌ایم .

یکی از رانندگان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان به اینکه قیمت یک جفت لاستیک از ۲.۵ به ۷.۵ میلیون تومان رسیده است، اظهار می‌کند: افزایش این میزان قیمت در کمتر از چهار ماه اتفاق افتاده این درحالی است که درآمد ما به یکباره این میزان افزایش نداشته است آنهم در شرایطی که بسیاری از ما نیاز به تعویض لاستیک‌های خود داریم و با شروع فصل زمستان تردد در جاده‌ها با لاستیک‌های ساییده به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

این راننده خودرو سنگین اضافه می‌کند: تعداد عاملین فروش در استان بسیار کم است و همین امر سبب شده است که از ابتدا تا کنون تنها تعداد کمی لاستیک توزیع شود که این میزان در مقابل تقاضای رانندگان بسیار کم است این درحالی است که قرار بود لاستیک‌های ایرانی به صورت حواله‌ای عرضه شود و چند عامل نیز اعلام کردند که لاستیک ایرانی عرضه‌ می‌کنند  اما تنها یک یا دو روز اقدام به فروش کردند و دیگر لاستیک حواله‌ای ایرانی نداریم.

لاستیک در انبار وجود دارد اما به بازار عرضه نمی‌کنند

این راننده به کمبود لاستیک در بازار آزاد اشاره کرده و بیان می‌کند: حتی در بازار آزاد نیز لاستیک برای عرضه وجود ندارد و  رانندگان برای خرید از بازار آزاد با مشکل مواجه هستند و هیچ کسی پاسخگو نیست و نهادهای نظارتی وارد شوند چرا که لاستیک در انبار تعدادی از لاستیک فروشان زنجان وجود دارد اما به بازار عرضه نمی‌کنند.

مشکل اصلی که کامیون‌داران در خصوص لاستیک‌های حواله‌ای مطرح می‌کنند تنها کمبود لاستیک نبوده و آنها از عرضه لاستیک‌های چینی به جای لاستیک‌های با کیفیت داخلی نیز گله‌مند هستند و در کنار آن افزایش یکباره و جهشی قیمت تجهیزات و هزینه تعمیران نیز آنها را سردرگم کرده است.

به گفته یکی از رانندگان هزینه سرویس یک خودروی سنگین که چند ماه پیش با ۱۵ میلیون تومان انجام می‌شد امروزه ۳۵ تا ۳۷ میلیون تومان آب می‌خورد و هزینه تعویض روغن نیز از ۲۵۰ هزار تومان به بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

بر اساس اظهارات دست نشان ثبت نام رانندگان وسایل نقلیه حمل کالا درخواست لاستیک مورد بررسی قرار گرفته و حواله لاستیک برای متقاضیان صادر می‌شود که در این راستا ۹عامل فروش رسمی در استان مشخص شده است و توزیع کنندگان و عاملین فروش حق فروش خارج از معرفی نامه را ندارند و در صورت مشاهده، تخلف آنان مصداق عرضه خارج از شبکه مجاز محسوب و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

از سوی دیگر مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان رسیدگی به مطالبات رانندگان حمل ونقل جاده ای را دغدغه اصلی مسئولین حوزه حمل ونقل دانسته و می‌گوید: رسیدگی به مشکلات و مطالبات رانندگان حمل و نقل جاده‌ای از دغدغه‌های اصلی مسئولین حوزه حمل و نقل جاده‌ای است و تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

ایرج دست نشان در این باره با بیان اینکه حل بخشی از مسائل و مشکلات از جمله برخورد با شرکت‌های متخلف حمل و نقلی، کمیسیون‌های اضافی شرکت‌های متخلف، اطلاع‌رسانی به رانندگان در خصوص میزان کرایه دریافتی، بازگشت بیمه تأمین اجتماعی به روال قبلی و راه‌اندازی بیمه تکمیلی رانندگان به صورت فوری رسیدگی و با فوریت حل و فصل شده است، عنوان می‌کند: درخصوص تأمین لاستیک و قطعات و اقلام مصرفی مورد نیاز رانندگان  نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده وطبق دستور معاون اول رئیس جمهوری مقرر شد لاستیک‌های موجود در انبار گمرکات و سازمان اموال تملیکی هر چه زودتر میان رانندگان توزیع شود.

تاکنون ۱۸۰۰ حلقه لاستیک حواله ای بین رانندگان توزیع شده است

در این باره مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای استان با اذعان به اینکه تاکنون ۱۸۰۰ حلقه لاستیک حواله ای بین رانندگان توزیع شده است ابراز می‌کند: برابر اطلاعات دریافتی ، چهارسایز از تایرهای باری- اتوبوسی مشمول کاهش ۲۱درصدی تعرفه واردات است و به‌همین‌ منظور تا زمان کاهش التهاب بازار لاستیک‌های باری- اتوبوسی این تایرها با تعرفه ۵‌ درصدی و ارز دولتی به کشور وارد می شوند .

حال باید دید مشکل کامیون‌داران برای تامین لاستیک  ۱۶۲دستگاه اتوبوس ،۱۵۰ تانکر،یک هزار و۴۵۱  کامیون کشنده و ۲ هزار و ۸۴۰  انواع کامیون چوبی –فلزی-کمپرسی –تریلر- خاور در استان چگونه محقق خواهد شد و با اتخاذ تدابیر ویژه و پیشگیرانه‌ مشکلات رفع شده و مشکلات دیگری نیز بر این مشکلات اضافه نشود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۸۳ هزار تن انگور از تاکستان‌های استان زنجان برداشت می‌شود
خبر قبلی
کار؛ کار خودشونه
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست