1. اخبار ویژه
  2. افزایش قیمت زمین در زنجان از واقعیت تا حباب!

کد خبر: 4917

افزایش قیمت زمین در زنجان از واقعیت تا حباب!

سیاست های ضدتورمی حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم هرچند موجب رکود در اقتصاد ایران و همچنین استان زنجان شد، اما ثبات و تثبیت قیمت ها را در پی داشت و البته این تثبیت در حوزه مسکن به سکون در معاملات و خرید و فروش زمین و مسکن در شهر و استان زنجان موجب شد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ حوزه زمین و مسکن به دلیل اینکه در ایران یک کالای سرمایه ای محسوب می شود، همواره دارای سود و توجیحاتی اقتصادی مناسبی برای سرمایه گذاران بوده و هر سرمایه گذار متخصص و غرمتخصص با ورود به این حوزه سودهای کلانی را نصیب شده است که این موضوع امروز در برخی بخش ها گریبان کیفیت ساخت و ساز را در حوزه مسکن و ساختمان کشور و استان زنجان گرفته است.

با تمام چالش هایی که حوزه مسکن در کشور دارد و امروز تنها برای انتخاب مهندس ناظر از وزیر راه و شهرسازی تا مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی بر سر آن بحث دارند! از ماه های پایانی سال گذشته شاهد تحرک مجدد حوزه زمین و ساختمان بودیم و در شهر زنجان قیمت ها رو به افزایش رفت تا اینکه در ماه های ابتدایی سال جاری شاهد رشد قابل توجه زمین، آپارتمان و مسکن در نقاط مختلف شهر هستیم.

افزایش قیمت زمین در شهر زنجان در برخی نقاط همچون گلشهر کاظمیه قابل توجه بود، امروز گروه های مختلف اجتماعی در توده جامعه این سوال را دارند که چگونه یک زمین نزدیک به ۲۰۰ متری در معبر ۱۰ متری که قیمتی بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان داشت امروز بیش از ۲۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود؟

همچنین یک واحد آپارتمان در منطقه پونک که به عنوان مثال ۶۰ میلیون تومان قیمت داشت و حتی مشتری برای فروش نداشت، امروز به قیمت ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان به فروش می رسد و دلیل این جهش قیمت چه می تواند باشد؟

واقعیت قیمت زمین و مسکن در شهر زنجان به خصوص در شرق شهر(پونک و گلشهر) این است که زمین و ساختمان در این منطقه در طی سه تا چهار سال گذشته با رکود مواجه بود و به کم ترین میزان ارزش خود رسیده بود و این پیش بینی وجود داشت که قیمت زمین در گلشهر کاظمیه با رشد همراه شود و به قیمت روز خود برسد، اما در شرایط فعلی نه تنها این زمین ها قیمت واقعی خود را پیدا کردند به نظر می رسد این رشد کمی حبابی باشد.

افزایش نرخ دلار در بازار، کاهش نرخ بهره بانکی و نرخ رشد تورم از عوامل مهم در افزایش قیمت زمین و ساختمان هستند. همانطور که رشد قیمت ها در بازار سکه و طلا محسوس بوده طبیعی است که قیمت زمین و مسکن نیز با رشد متناسب با آن همراه باشد و بخشی از نقدینگی در سطح جامعه به سمت این بازار کم ریسک و پربازده هدایت شود.

اما نکته قابل تامل در افزایش قیمت زمین و مسکن این است که چرا قیمت زمین بیش از ساختمان افزایش داشته و به دو برابر رسیده است؟ معمولا رشد قیمت زمین باید زمانی محقق شود که شاهد رونق ساخت و ساز و نیاز به زمین برای ساخت مسکن باشیم و در عین حال عرضه به نسبت تقاضا در آن محدود باشد. حداقل در منطقه گلشهر زمین در هشت فاز به اندازه نیاز برای ساخت وجود دارد و این افزایش کمی سوال برانگیز شده است.

افزایش نرخ دلار و کاهش نرخ بهره می تواند در قیمت آپارتمان و ساختمان های دیگر تاثیر داشته باشد، چرا که این نرخ رشد در قیمت دلار و متوسط قیمت ها به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی منطقی به نظر می رسد در حالی که زمین هیچگونه مصالحی ندارد! طبقات متوسط دسترسی آسان تری برای خرید آپارتمان دارند و افزایش قیمت آن به دلیل رشد بالای تقاضا هم در بازار فعلی منطقی است اما چرا قیمت زمین که معمولا خرید آن توسط گروه مرفح امکان پذیر است، به این اندازه رشد کرد؟

برخی معتقدند در بازا زمین گلشهر افراد ذی نفوذ و دارای منافع با تزریق نقدینگی کاذب موجب دامن زدن به قیمت زمین شده اند و این قیمت ها به دلیل تقارن با افزایش قیمت دلار و… همسو شده و جهت گیری شده که الیته این موضوع نیازمند بررسی دقیق تری است. برخی دیگر از کارشناسان زنجانی نیز معتقدند تا پایان سال قیمت مسکن ۳۰ درصد دیگر رشد خواهد کرد و فاصله بین رشد قیمت زمین و مسکن با این رشد متعادل و منطقی می شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
خط و نشان علی وقفچی به استاندار زنجان با چه منطقی؟
خبر قبلی
بیت کوین چیست؟
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

وقتی مسئولان رده بالای استان خودشون ذی نفع زمین های گلشهر بشن همین بلا سرمون میاد که همه شاهدش هستیم. زمین ۲۰۰ میلیونی پارسال الان شده ۹۰۰ میلیون.
ما که زورمون به اینا نمیرسه، مسئول به درد بخورم که نداریم تو این شهر، چون شهرستانم هست اصلا کسی بهش توجه نمیکنه، فقط نمیدونم چرا خدا هم کاری نمی کنه. لااقل یکی از اون بلاهاش رو بفرسته ما هم بمیریم راحت شیم خسته شدم از زجر کشیدن

بنظر من اصلا رشد واقعی نداشته است زمین چه ربطی ه افزایش دلار دارد چقدر دلار صرف زمینها شده بود یا است که زمین ۳۰ میلیونی الان ۵۰۰ میلیون شده است یعنی افزایش ۱۸۰ درصدی، البته زمانیکه ناظر نباشد همین مشکلات هم پیش میاید استان ما بی کس است چرا در سایر استانها اینقدر افزایش وجود ندارد

کاش به همین قیمت هایی که نوشتین میموند…! بیا ببین چه خبره الان

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست