نگاهی به آمارهای کسبوکارهای اینترنتی ایجادشده نشان میدهد که تقاضای تاسیس کسبوکارهای اینترنتی توسط زنان روبهافزایش است.
در پاییز امسال ۲۵۲ فقره پروانه کسب از طرف اتحادیه کسبوکارهای مجازی صادر شده که از این میان ۲۱۹ پروانه برای آقایان و ۳۳ پروانه برای خانمها بوده و در مقایسه با گزارش کلی این اتحادیه، میزان کسب پروانه توسط خانمها در فصل پاییز با افزایش ۳ درصدی همراه بوده است.
طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، بهدلیل بحران بیماری کووید-۱۹ در کشور، متقاضیان حقیقی پروانه کسبوکارهای مجازی تا پایان سال ۱۳۹۹ برای صدور یا تمدید پروانه کسب از ارائه گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم معاف بوده و میتوانند صرفا با ارائه تعهدنامه اقدام به دریافت پروانه کسب کنند. از کل پروانههای صادرشده در پاییز امسال، استان تهران با تعداد ۱۴۶ فقره بیشترین پروانه را در بین استانها کسب کرده است.
همچنین استانهای اصفهان، فارس و قزوین بعد از تهران بیشترین پروانه کسب را نسبت به بقیه استانها کسب کردهاند. این گزارش در مقایسه با گزارش پیشین این اتحادیه درخصوص صدور پروانههای کسب، نشان میدهد که چه استانهایی افزایش کسب مجوز داشته و چه استانهایی در این مدت پروانه کمتری کسب کردهاند. این موضوع از طرفی میتواند نشانگر میزان فعالیت اکوسیستم در هر استان باشد.
از کل مجوزهای صادره در پاییز، ۲۱۹پروانه برای آقایان صادر شده که سهم ۸۶درصدی را نشان میدهد و باقیمانده پروانهها که شامل ۳۳ پروانه یا بهعبارتی ۱۴درصد از کل پروانههای صادره در فصل پاییز میشود، برای خانمها صادر شده است. در کل و در مقایسه با گزارش کلی این اتحادیه، میزان کسب پروانه توسط خانمها در فصل پاییز با افزایش ۳درصدی همراه بوده است.
میزان پراکندگی پروانههای صادرشده در رستههای مختلف از طرف اتحادیه کسبوکارهای مجازی در فصل پاییز حاکی از آن است که ۷/ ۵۴ درصد شامل عرضه انوع کالا و خدمات در فروشگاههای مجازی، ۶/ ۲۴درصد شامل عرضه انواع کالا در فروشگاههای مجازی، ۷/ ۱۰درصد شامل عرضه گروه کالایی خاص در فروشگاههای مجازی، ۷/ ۶ درصد شامل عرضه انواع خدمات در فروشگاههای مجازی و ۱۷/ ۳درصد شامل عرضه خدمات در یک گروه خاص در فروشگاههای مجازی میشود.
در این موضوعات، خدمات هوشمند شامل خدمات مالی، خدمات منزل، خشکشویی آنلاین و گلفروشی آنلاین، جابهجایی هوشمند شامل تاکسیهای هوشمند، حملبار آنلاین و پیک هوشمند، محصولات دیجیتال و لوازمبرقی شامل محصولات دیجیتال، فروشگاه قطعات الکترونیکی و لوازم برقی و فروشگاه بزرگ شامل پوشاک، کیف و کفش، سیسمونی کودک، لوازمخانگی، لوازم سفر، ورزشی و سرگرمی و بخش غیره نیز شامل مشاوره، مشاوره املاک و حیوانات خانگی میشود.
در این میان فروشگاه بزرگ با تخصیص ۱/ ۳۱درصد از پروانههای کسب بیشترین جواز را در فصل پاییز در این دسته کسب کرده است. همچنین انتظار میرود با مجوز فروش طلا در فضای مجازی، این دسته در آینده رشد قابلتوجهی داشته باشد.