1. اخبار ویژه
  2. بودجه فرهنگی شهرداری زنجان زیر ذره‌بین!

کد خبر: 4513

بودجه فرهنگی شهرداری زنجان زیر ذره‌بین!

بعد از استقرار شورای پنجم در ساختمان پارلمان شهری زنجان، رویکردهای انتقادی نسبت به عملکرد برخی بخش های شهرداری زنجان نمود قابل لمسی داشت و این روزها حوزه فرهنگی شهرداری زیر ذره بین قرار دارد که بودجه آن و نحوه هزینه کردش نقل محالفل کارشناسی و رسانه ای است.

اینکه شنیده می‌شود “بخشش بی‌رویه و خودشیرینی برای نهادها جزو بودجه فرهنگی نیست” می‌تواند معانی زیاد و تفسیرهای متنوعی داشته باشد! سخنی که شهردار زنجان در روزهای اخیر زده و روابط عمومی شهرداری زنجان آن را نشر داده است.

اما همزمان وقتی رئیس شورای اسلامی شهر زنجان به عنوان منتخب مردم در پارلمان شهری و منتخب هیئت رئیسه برای مدیریت این پارلمان و نظارت بر اجرای فعالیت های شهرداری، می گوید : “بودجه فرهنگی شهرداری زنجان نباید به عنوان یک حیاط خلوت برای دیگران باشد”

“برخی ارگان‌ها و نهادها هم از دولت بودجه می‌گیرند و هم به سراغ شهرداری زنجان می‌آیند. شهرداری باید براساس برنامه کمیسیون فرهنگی پول هزینه کند”

 

سخنان این دو چهره تاثیرگذار در مدیریت شهری زنجان قابل تامل است و به نظر می رسد باید در خصوص بودجه فرهنگی شهرداری زنجان که گفته می شود ۵ میلیارد تومان است، توضیحات مبسوطی برای شفاف سازی افکار عمومی ارائه شود. نخست اینکه آیا بخشش بی رویه و خودشیرینی برای نهادهای دیگر صورت گرفته که شهرداری زنجان آن را مورد تاکید قرار داده است؟ اگر این “بخشش” و “خودشیرینی” وجود داشته چگونه بوده و به کدام نهادها بوده است!

اینکه احمد نصیری عنوان می کند بودجه فرهنگی شهرداری زنجان نباید حیات خلوت نهاد و دستگاهی شود، به نظر می رسد قبلا اینگونه بوده که وی حالا تاکید بر نشدن آن دارد! اگر این شجاعت برای تاکید بر این موضوع وجود دارد، پس حق مردم به عنوان صاحبان اصلی مدیریت شهری و اعتبارات آن این است که از جزئیات هزینه کرد بودجه فرهنگی مطلع باشند.

گفته رئیس شورا در خصوص بودجه فرهنگی شهرداری از این جهت که “شهرداری باید براساس برنامه کمیسیون فرهنگی پول هزینه کند” منطقی است؛ از این جهت که این کمیسیون به عنوان سیاستگذار و ناظر در فعالیت حوزه فرهنگی محسوب می شود.  اما به نظر می رسد نمایندگان مردم زنجان در پارلمان شهری باید به این سوال پاسخ دهند که بعد از گذشته نزدیک به هفت ماه از حضورشان در شورای اسلامی شهر زنجان چه سیاستگذاری و برنامه کلانی در حوزه فرهنگی شهر زنجان برنامه ریزی کرده اند؟

یکی از بخش های مهم تاثیرگذاری برنامه ها نحوه تعامل با رسانه های مختلف متناسب با برنامه ها است که باید مشخص است، سطح استفاده از رسانه ها برای انتقال برنامه های فرهنگی و تاثیرگذاری آن بر عموم مردم چگونه خواهد بود! امامعلی دادخواه، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زنجان یک جلسه از برخی از رسانه های زنجان دعوت کرد تا برنامه ارائه کنند. مدتی از آن دعوت می گذرد و بعد از آن نیز سپرست جدیدی برای حوزه فرهنگی شهرداری انتخاب شده اما هنوز وضعیت تدوین و اجرا و ابزارهای اجرایی برنامه های فرهنگی در شهرداری مشخص نیست.

بعد از تغییر مدیریتی حوزه فرهنگی شهرداری زنجان حرف و حدیث در خصوص این تغییرات زیاد بود، اینکه سید سعید صفوی، در طی سال های گذشته از مدیران نسبتا موفق در حوزه فرهنگی شهرداری زنجان بوده نمی توان شک کرد، هرچند رویکردهای وی نیز دارای برخی اشکالات بوده و البته حمایت های شهردار وقت از نظر مدیریتی و هزینه ای در این عملکرد تاثیر قابل توجهی داشته است.

اما حال رویکردها مدیریت شهری مطابق گفته های اعضای شورای اسلامی شهر زنجان بر پرداخت دیون مالی، انضباط هزینه ای و مشخص بوده ریز هزینه های پیش بینی شده است. اما تاکنون در خصوص جزئیات اقدامات اجرایی اطلاع رسانی دقیق و شفافی صورت نگرفته تا مشخص شود این رویکرد به چه میزان عملیاتی شده است.

به نظر می رسد برخی از حسیاست ها در خصوص بودجه فرهنگی شهرداری زنجان کاملا منطقی باشد، چرا که هزینه برای تیم فوتبال، برخی هزینه هایی که ردیف اعتباری خاصی در بودجه ندارد از بودجه فرهنگی میسر شده و این حساسیت را برانگیخته است. اما باید دید همانطور که رئیس شورا گفت باید هزینه ها بر اساس نظر و رویکرد کمیسیون تخصصی آن هزینه شود، این رویکرد و سیاست گذاری در آینده چگونه خواهد بود و شفافیت لازم را خواهد داشت یا خیر؟!

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجان ظرفیت بزرگی برای تبدیل شدن به قطب آشپری دنیا را دارد
خبر قبلی
بودجه فرهنگی شهرداری زنجان نباید حیاط خلوتی برای دیگران باشد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست