1. اخبار ویژه
  2. رای ما در انتخابات به چه کسی باشد؟

کد خبر: 486

رای ما در انتخابات به چه کسی باشد؟

 همواره واژه “انتخاب” واژه ای مهم و سرنوشت ساز در جوامع مختلف بشری بوده است. حال با توسعه مفاهیم دموکراسی در سطح دنیا و کشورمان ایران واژه “انتخابات” به یک واژه مهم و اثرگذار در سرنوشت کشور تبدیل شده است.

به گزارش همدلی زنجان؛ پایان اردیبهشت ماه امسال مقطع زمانی مهمی برای ایرانیان و زنجانی ها است. دو انتخابات در یک مقطع زمانی سطحوح مختلف جوامع شهری و روستایی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این بین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در سرنوشت شهرها و روستاهای کشور اهمیت بسزایی دارد.

انتخابات شورای اسلامی شهر زنجان یکی از پرشورترین، پرحاشیه ترین و مهم ترین انتخاباتی است که در شوراهای اسلامی شهرهای استان برگزار می شود. همواره در این انتخابات سخن و حاشیه بسیار بوده و هم اینک با نزدیک شدن به کارزار انتخابات شاهد تحرک گسترده ثبت نام کنندگان در فضای مجازی و جمعی هستیم.

هرچند هنوز لیست و نفرات نهایی برای کارزار انتخاباتی شورای اسلامی شهر زنجان مشخص نشده اما از هم اکنون تحرکات تبلیغاتی به شیوه های خاص همچون فعالیت و ایجاد گروه هایی با نام هایی مختلف آغاز به کار کرده اند.

از نکات قابل توجه در بحث های فضای مجازی عدم اعتماد بخشی از جامعه به عملکرد شوراهای اسلامی شهر و تحرک طرفداران کاندیداها برای اغنای افراد ناراضی است. این اغنا هرچند بعضا منطقی ولی در برخی موارد با غلوهای بسیار زیاد همراه است. نبود تیم های مستقل برای راهنمایی شهروندان زنجانی در این راستا محسوس بوده و طیف های مختلف در راستای منافع گروهی در حال فعالیت هستند.

چند نکته قبل از طرح برخی مسائل تخصصی در راستای ماهیت و کارکرد اصلی شورای اسلامی شهر قابل طرح است. نخست اینکه بیش از ۲۷۰ نفر رسیده که مطابق با آخرین اصلاحات قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برای شهر زنجان ورود ۹ نفر به شورا را شاهد خواهیم بود.

در این بین با نگاهی به افراد ثبت نام شده می توان از هر طیف سیاسی و جناحی تا دانشگاهی و مستقل را یافت. افرادی که برخی دلیل حضورشان را پشتوانه علمی و دانشگاهی می دانند و برخی نیز احساس تکلیف برای ایجاد اصلاحات و هموار سازی مسیر توسعه در شهر زنجان که قابل تامل است.

تامل در افراد ثبت نامی موجب طرح یک سوال در ذهن شهروندان زنجانی می شود. اینکه امروز در شهر زنجان به جایی رسیدیم که هر فرد و شهروندی با شرایط حداقلی خود را دارای شرایط برای حضور در نهاد شورا و اثرگذار در مسیر پیشرفت شهر می داند. اینکه هر شهروندی به نوبت خود در توسعه یک شهر سهم دارد محرز و مشخص است اما اینکه هر شهروندی خود را در سطحی حضور در پارلمان محلی می داند جای تامل دارد!

به نظر می رسد نهاد شورا در نزد عموم شهروندان زنجانی به جایگاه ضعیفی تنزل پیدا کرده و بسیاری مدعی احراز شرایط آن هستند. به واقع شورای شهر زنجان نیازمند چه افرادی است؟

شورای اسلامی شهر زنجان مطابق با نهاد شورا در کشور دارای کمیسیون های تخصصی است. شورا مطابق با قانون دارای وظایف و اختیارات زیاد و مهمی است که به نظر می رسد تاکنون مغفول مانده است. بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسوول ذیربط بعد از انتخاب شهردار از مهم ترین کارکردهای شورا باید باشد.

به واقع شناخت و پیشنهادهای اصلاحی اعضای شورا در خصوص وضعیت اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و .. شهر نیازمند افرادی متخصص، مبتکر، دارای سابقه اجرایی و تحصیلات آکادمیک مناسب است. شورا باید در کنار نظارت بر عملکرد شهرداری باید دارای تولید فکر و محتوا باشد. این بخش دوم کاملا در بین عوام و خواص مغفول مانده و حلقه گمشده در انتخابات شوراها است.

شورای اسلامی شهر دارای چهار کمیسیون اصلی و دائمی است. با توجه به نیاز شهر تشکیل کمیسیون های دیگر نیز با موافقت اعضای شورا قابل تحقق است. کمیسیون امور فنی، عمرانی و طرح ریزی( مهندسین عمران و معماری و شهرسازی)، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی( کارشناسان اجتماعی، فرهنگی، تفریحی، ورزشی و امور جوانان)، کمیسیون برنامه، بودجه و امور اداری( کارشناسان طرح و برنامه،امور اقتصادی،امور مالی،امور اداری،محاسبات و بودجه،درآمدهای شهرداری،تشکیلات،امور حقوقی،امور آموزشی و قراردادها) و کمیسیون امور حمل و نقل و خدمات شهری ( کارشناسان حمل و نقل،ترافیک،خدمات،پارکها و فضای سبز)

در شورای اسلامی شهر زنجان کمیسیون عمران و محیط زیست، کمیسیون معماری-شهرسازی، کمیسیون فرهنگی-اجتماعی و کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل عمومی و ترافیک، مناسب سازی فضاهای شهری، اقتصاد و سرمایه گذاری، بودجه و امور حقوقی، ورزش و سلامت و نظارت و پیگیری فعالیت می کنند.

فعالیت کمیسیون هایی چون ورزش و سلامت و مناسب سازی فضاهای شهری به نظر می رسد می توانست ذیل کمیسیون های دیگر باشد. با این دامنه فعالیت در ۹ کمیسیون تخصصی خلا تولید فکر در کمیسیون های مختلف مشهود است. ارائه طرح های مطالعاتی و آسیب شناسی در کمسیون های تخصصی می تواند برای برون رفت از بسیاری مشکلات راهگشا باشد.

موضوعی که در غالب شهرهای کشور و همچنین زنجان مغفول بوده است. افراد متخصص برای کمیسیون های اصلی شورا می تواند کارکرد شورای شهر را بهبود بخشیده و دارا بودن فرهنگ کار جمعی و شورایی در بین افراد منتخب موجب تسریع امور و افزایش کیفیت کارکرد شورا خواهد بود.

عدم دخالت در امور اجرایی، نظارت درست و ارائه راهنمودهای مناسب برای اصلاح فرایندها، عدم اعمال نفوذ شخصی، ارائه طرح و برنامه توسعه ای برای شاخص های مختلف شهری، شناخت دقیق و علمی و عملی از حوزه تخصصی فعالیتی و تعامل و داشتن روحیه کار شورایی ویژگی های مورد نیاز افراد منتخب باید باشد.

به کسانی رأی دهیم که در یکی از تخصص های مورد نیاز شورای شهر زنجان صاحب نظر، مهارت و تجربه باشند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجان گرفتار فضای انتخابات ۹۶
خبر قبلی
سیاست ایران احترام به حق حاکمیت دولت ها و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشور ها است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست