1. اخبار ویژه
  2. فروپاشی دلار آمریکا نظام اقتصادی دنیا را نابود می‌کند

کد خبر: 6080

فروپاشی دلار آمریکا نظام اقتصادی دنیا را نابود می‌کند

 فروپاشی دلار آمریکا نظام اقتصادی دنیا را نابود می‌کند

 کابوسی برای کشورهای عربی

 

 

 

✍️طارق لیساوی/ رای‌الیوم (انگلستان)

 

­فروپاشی دلار آمریکا منجر به فروپاشی نظام مالی و اقتصادی جهان و نابودی ثروت کسانی خواهد شد که ثروتشان را به صورت دلار آمریکا نگهداری می کنند.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در شماره امروز خود در اینترنت در یادداشتی به قلم طارق لیساوی نوشت: شارل دوگل رئیس جمهوری اسبق فرانسه درباره سلطه دلار آمریکا و خطر آن برای ثبات مالی و اقتصادی جهان گفته بود: پذیرش دلار آمریکا توسط کشورهای دیگر به مانند طلا موجب می شود آمریکا در یکسو و جهان در سوی دیگر قرار گیرد. این تسهیلاتی است که فقط به آمریکا داده می شود. در واقع این اظهارات دوگل برای او هزینه های بسیاری داشت و حتی در معرض سوء قصد دستگاه اطلاعاتی آمریکا قرار گرفت. وقتی حذف فیزیکی وی امکان پذیر نشد از طریق سیاسی و با تظاهرات دانشجوئی ماه مه ۱۹۶۸ برکنار شد.

دوگل نخستین مقامی بود که در جهان درباره انحصار گرائی آمریکا با دلار و ناتوانی اش در مبادله آن با طلا مطابق سیستم برتون وودز ابراز نگرانی کرد. جالب است که بسیاری از بحران های جهان و بخشی از جنگ ها ناشی از تمایل آمریکا به ادامه حفظ دلار به عنوان ذخایر جهانی بوده است.

هرکس که تلاش کرده است با سلطه دلار مبارزه کند حذف شده است. صدام حسین رئیس جمهوری اسبق عراق سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفت نفت را با یورو بفروشد. به همین علت عراق در سال ۲۰۰۴ هدف یورش و اشغال قرار گرفت و صدام اعدام شد.

معمر قذافی رهبر لیبی نیز تلاش می کرد کشورهای آفریقائی را متحد سازد و ایالات متحده آفریقا را تاسیس کند. برخی تصور می کردند که وی دیوانه است و از ثروت لیبی برای جلب نظر دیگران استفاده می کند. اما او سعی داشت سکه ای بین المللی با پوشش طلا ایجاد کند که تهدیدی برای سلطه دلار بود و همه ما دیدیم که به چه سرنوشتی دچار شد.

این روزنامه افزود: اکنون نیز ایران تلاش می کند نفت خود را با ارزی غیر از دلار بفروشد و فشارهای آمریکا علیه این کشور در همین چارچوب است. پرونده هسته ای چیزی جز چندبرگ کاغذ برای منحرف کردن توجهات و اعمال فشار نیست. بعید نیست که تهدیدات ترامپ علیه سعودی درخصوص قطع حمایت از رژیم سعودی و دیگر رژیم های منطقه خلیج (فارس) در چارچوب تلاش برای دریافت پول بیشتر و مهمتر از همه تضمین ذخیره سازی پترودلار [پول حاصل از نفتی که فقط به دلار فروخته می شود] توسط این کشورها باشد.

اکنون اکثر کشورهای جهان به سیستم بانکی بین المللی بدهکار هستند و افزایش یا کاهش ارزش دلار و افزایش نرخ بهره دلار به معنای تاثیر در میزان بدهی این کشورها و میزان ذخایر ارزی آنها بر پایه دلار دارد.

آمریکا به خوبی می داند که نظم فعلی جهان به سمت فروپاشی می رود و اقدامات آمریکا نیز فقط نقش مسکن را دارد و نمی تواند عامل بحران را از بین ببرد.

یکی از مهمترین نشانه های نزدیک شدن جهان به زمان فروپاشی نظام مالی، تلاش کشورهای پیشرفته برای خرید طلا است. چین و روسیه و هند ذخایر طلای خود را افزایش داده اند و خود را برای فروپاشی مذکور و تقویت پول ملی خود آماده کرده اند.

در این میان باید برای کشورهای عربی مرثیه سرائی کرد زیرا آنها از خطر پیش رو آگاه نیستند. خطری که بسیار جدی تر از خطر جنگ های فعلی در بسیاری از کشورهای عربی است. بدون تردید فروپاشی دلار آمریکا منجر به فروپاشی نظام مالی و اقتصادی جهان و نابودی ثروت کسانی خواهد شد که ثروتشان را به صورت دلار آمریکا نگهداری می کنند. حتی پول های کشورهای دیگر نیز به سبب وابستگی ارزششان به دلار دچار فروپاشی خواهند شد.
👈مطالعات آمریکا

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۱۰ روش هوشمند برای معرفی خود در مصاحبه کاری
خبر قبلی
زنجان از سرمایه‌گذاران در بخش تجهیزات پزشکی استقبال می‌کند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست