مقامات عراق، ترکیه، قطر و امارات متحده عربی، یادداشت تفاهم چهار جانبهای را در بغداد امضا کردند که نشان دهنده یک جهش عظیم به جلو برای پروژه جاده توسعه است. این تلاش بلندپروازانه با هدف تقویت اتصال مسیرهای ارتباطی و تجارت در خاورمیانه شکل گرفته و با ایجاد شبکههای راهآهن و بزرگراه از بندر بزرگ فاو بصره تا اروپا، عبور کالا، بار و مسافر از شهرهای کلیدی عراق به سمت ترکیه و سپس اروپا را هدف گرفته است.
پیشبینی عموم تحلیلگران منطقهای این است که پروژه «جاده توسعه» بالاتر از ابتکار کمربند-جاده یا کریدور i2u2، مسیر تاسیس شبکه گسترده بصره-موصل-استانبول-اروپا را باز و تجارت منطقهای را متحول سازد.
این مسیر که توسط شرکت ایتالیایی PEG Infrastructure طراحی و با کمک گروه کرهای دوو ساخته میشود، پس از موصل از طریق اواکوی وارد ترکیه شده و به ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان دسترسی پیدا میکند. پس از تکمیل، زیرساخت جادهای و راهآهن به طول ۱۲۰۰ کیلومتر، به عنوان یک مجرای مهم بین مرز ترکیه و بندر مرسین عمل کرده و شاهراهی تجاری به اروپا را از طریق استانبول باز میکند.
ابتکار «جاده توسعه» نه تنها با هدف کوتاه کردن زمان سفر بین آسیا و اروپا، بلکه عراق و ترکیه را به عنوان قطبهای ترانزیتی در محوریت اتصال کریدوری خاورمیانه به دنیای غرب قرار میدهد.
توسعه ظرفیت بندر بزرگ فاو از وضعیت کنونی به ۹۰ اسکله، قرار است تا سال ۲۰۲۵ رقم بخورد و این بخش از عراق را بالاتر از بندر جبل علی دبی به بزرگترین بندر کانتینری خاورمیانه تبدیل کند.
برآوردهای اولیه نشان میدهد پس از بهرهبرداری کامل از این پروژه، انتظار میرود زمان حملونقل بار و مسافر بهطور قابل توجهی کاهش یافته و به طور بالقوه محمولهها را نسبت به دماغه امیدِ نیک و دریای سرخ که به ترتیب ۴۵ و ۳۵ روز زمان میبرد، ظرف ۲۵ روز به اروپا میرساند.
اجرای چنین طرحی با یک تزریق ۱۷ میلیارد دلاری در فاز اول قرار است آغازکننده راه جدیدی در خاورمیانه در زمینه اتصال اقتصادهای منطقه بههم و وابستگی روزافزون آنها به یکدیگر باشد.
منبع: ماهنامه کارخانه