پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاستجمهوری و آغاز فرآیند تغییر مدیران در سطوح مختلف، استان زنجان نیز از این تغییرات بینصیب نمانده و موضوع انتخاب استاندار جدید در این استان به یکی از موضوعات داغ و بحثبرانگیز در فضای رسانهای و سیاسی زنجان تبدیل شده است.
به گزارش همدلیزنجان؛ این تغییرات با واکنشها و موضعگیریهای فراوانی همراه بوده که در این میان، بحث «بومی یا غیربومی» بودن استاندار جدید، بیشترین حاشیهها و توجهات را به خود جلب کرده است.
موضوع بومی و غیربومی بودن استاندار
یکی از مهمترین مسائلی که در انتخاب استاندار جدید زنجان مطرح شده، بومی یا غیربومی بودن این مقام اجرایی است. این موضوع در سالهای اخیر به یکی از محورهای اصلی بحثهای سیاسی در استانهای مختلف کشور تبدیل شده است.
موافقان حضور مدیران بومی معتقدند که این افراد با نیازها، مشکلات و پتانسیلهای استان آشنا هستند و میتوانند بهتر و سریعتر در مسیر توسعه و حل مشکلات استان عمل کنند. از سوی دیگر، مخالفان این رویکرد بر این باورند که حضور مدیران غیربومی با تجربهای گستردهتر و نگاه بیرونی، میتواند به نوآوری و پویایی مدیریتی کمک کند.
در استان زنجان نیز این دو دیدگاه در تقابل با یکدیگر قرار گرفتهاند. برخی از فعالان سیاسی و رسانهای معتقدند که انتخاب استانداری غیربومی میتواند موجب فاصله بیشتر میان مدیران اجرایی و مردم محلی شود.
در عین حال، برخی دیگر بر این باورند که تجربه و توانمندیهای مدیریتی فردی که از خارج از استان منصوب میشود، میتواند زمینهساز تحولات مثبت در استان باشد. در این بین، عدم شفافیت در فرآیند انتخاب استاندار، به ویژه بدون مشورت کافی با نمایندگان محلی، باعث شده است تا این مسئله به یکی از موضوعات حساس و حاشیهساز تبدیل شود.
نقش مجمع نمایندگان و تکمحوری احمد بیگدلی
یکی دیگر از جنبههای مهم این ماجرا، نقش مجمع نمایندگان استان زنجان در فرآیند انتخاب استاندار است. بنا بر گزارشها، احمد بیگدلی، رئیس مجمع نمایندگان زنجان، بهطور تکمحور و بدون مشورت با سایر نمایندگان، فردی به نام سعید جلالی را که اهل یکی از شهرهای شمالی کشور است، برای تصدی استانداری زنجان معرفی کرده و برای انتخاب او لابی کرده است.
این حرکت، نخستین باری است که نماینده خدابنده نقش محوری در انتخاب استاندار ایفا میکند و نمایندگان مرکز استان به حاشیه رانده میشوند. این اقدام، علاوه بر اینکه مخالف رویکرد قبلی بیگدلی در خصوص مشورت با نمایندگان بوده، میتواند به اعتماد سایر نمایندگان و حتی مردم نسبت به فرآیند انتخاب مدیران اجرایی استان آسیب وارد کند.
اقدام تکمحور بیگدلی باعث شده تا برخی از تحلیلگران و فعالان سیاسی نگران تأثیرات منفی این رویکرد بر منافع استان باشند. بهطور معمول، انتخاب استاندار باید با مشورت و هماهنگی میان تمامی نمایندگان استان صورت گیرد تا اجماع نظر حداکثری در خصوص این موضوع ایجاد شود.
این اجماع نظر میتواند به تقویت اعتماد عمومی نسبت به مدیران اجرایی کمک کند و از بروز اختلافات داخلی و تضعیف انسجام مدیریتی در استان جلوگیری کند. با این حال، به نظر میرسد که این فرآیند در زنجان با چالشهای جدی مواجه شده است و برخی معتقدند که بیگدلی با تصمیمات خود، منافع فردی یا گروهی را بر منافع جمعی استان ترجیح داده است.
پیامدهای تکمحوری در انتخاب استاندار
رویکرد تکمحور احمد بیگدلی در انتخاب استاندار زنجان، میتواند پیامدهای منفی متعددی را برای استان به همراه داشته باشد. نخستین و مهمترین پیامد این رویکرد، تضعیف اعتماد میان نمایندگان استان است.
در حالی که انتظار میرفت که انتخاب استاندار بهعنوان بالاترین مقام اجرایی استان با همکاری و هماهنگی تمامی نمایندگان انجام شود، این اقدام میتواند باعث ایجاد اختلافات درونی میان نمایندگان و کاهش تعاملات سازنده میان آنها شود. علاوه بر این، اعتماد عمومی مردم نسبت به مدیران اجرایی استان نیز میتواند بهشدت تحت تأثیر قرار گیرد.
مردم انتظار دارند که مدیران اجرایی استان، به ویژه استاندار، با توجه به منافع جمعی و با حمایت تمامی نمایندگان و نخبگان محلی انتخاب شوند. اما تصمیمات یکجانبه و بدون مشورت کافی، میتواند این اعتماد را خدشهدار کند.
علاوه بر این، تضعیف اعتماد میان نمایندگان و مدیران اجرایی، میتواند به کاهش کیفیت تصمیمگیریها و اجرای سیاستهای توسعهای استان منجر شود. استاندار بهعنوان بالاترین مقام اجرایی، نیازمند حمایت و همکاری تمامی نمایندگان استان است تا بتواند برنامههای توسعهای خود را بهدرستی اجرا کند. اما اگر این حمایت از ابتدا وجود نداشته باشد، استاندار ممکن است با موانع جدی در اجرای برنامههای خود مواجه شود.
انتخاب استاندار زنجان به موضوعی حساس و بحثبرانگیز تبدیل شده است. تکمحوری احمد بیگدلی در این فرآیند، برخلاف اصول مشورت و هماهنگی میان نمایندگان استان، میتواند منجر به تضعیف انسجام مدیریتی و کاهش اعتماد عمومی نسبت به مدیران اجرایی شود.
برای جلوگیری از بروز این مشکلات، ضروری است که فرآیند انتخاب مدیران اجرایی استان با شفافیت بیشتری انجام شود و تمامی نمایندگان و نخبگان محلی در این فرآیند نقش فعالی ایفا کنند. تنها در این صورت است که میتوان امیدوار بود که استاندار جدید بتواند با حمایت همگانی، برنامههای توسعهای استان را بهدرستی اجرا کند و نیازهای مردم زنجان را پاسخ دهد.