آغاز به کار پتروشیمی زنجان، اتفاق بزرگی در استان خواهد داد

بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای ۲‌خطه کردن راه آهن زنجان-تهران هزینه شده است

آغاز به کار پتروشیمی زنجان، اتفاق بزرگی در استان خواهد داد

 

 

 

 

استاندار زنجان با بیان اینکه طرح دو خطه کردن راه آهن زنجان-قزوین-تهران، مهم ترین و اساسی ترین پروژه اقتصاد مقاومتی است که در استان نهایی و اجرا شده است، گفت: بخش زیادی از مصالح مورد نیاز این پروژه از جمله خرید تراورس و ریل آهن توسط پیمانکار، تامین شده و هم اکنون در محل اجرای طرح وجود دارد و در یک سال گذشته نیز بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان توسط پیمانکار برای اجرای این طرح، هزینه شده است.

به گزارش همدلی‌زنجان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان؛ اسداله درویش امیری در گفتگوی ویژه خبری شبکه اشراق، با بیان اینکه هم اکنون ۵۰ درصد از روند اجرایی طرح صورت گرفته است، اظهار کرد: خوشبختانه هم اکنون در ۱۵ نقطه از طول مسیر، کارگاه های طرح مستقر و فعال بوده و اخیراً نیز با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، ملاقات هایی به منظور تسریع در روند کار صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همین طور در نامه مشترکی با نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی خطاب به معاون اول ریاست محترم جمهور، گزارشی از روند اجرایی این طرح ارائه شد و توضیحات کاملی ارائه گردید مبنی بر اینکه برای پروژه ای که ۱۵ کارگاه فعال دارد و بخش اعظمی از مصالح مورد نیاز آن نیز خریداری شده و در محل طرح مستقر است، در صورت اینکه از نظر مالی و اعتباری شارژ شود تا این سرعت مناسب در روند فعالیت های اجرایی ادامه یابد، شاهد بهره برداری هرچه زودتر آن خواهیم بود و بدین ترتیب، مردم استان از منافع این طرح بسیار بزرگ، منتفع خواهند شد.

مقام عالی اجرایی استان، نبود امکانات پروازی بین زنجان با تهران را یکی از ضروریات بهره برداری از طرح دوخطه کردن راه آهن زنجان-قزوین-تهران دانست و بیان کرد: هم اکنون در استان، بیش از ۲ هزار واحد صنعتی فعال وجود دارد و همه این واحدها با داشتن مدیر عامل و هیات مدیره و همچنین با توجه به اینکه بیشتر این واحدها، دفاتر مرکزی شان در تهران وجود دارد و همواره در این مسیر، در حال رفت و آمد هستند؛ بنابراین نیازمند اجرای هرچه زودتر این طرح هستیم. همچنین وجود ۶۰ هزار نفر دانشجو و ۴ هزار نفر عضو هیات علمی که همواره و در طول سال در حال رفت و آمد به تهران می باشند، یکی دیگر از دلایلی است که ضرورت اجرای این طرح را بیش از پیش می کند.

استاندار زنجان خاطر نشان کرد: در صورت اتمام این طرح، می توان مسیر چند ساعته ریلی زنجان به تهران را در ۵/۱ الی ۲ ساعت پیمود که البته این مهم وقتی محقق می شود که واگن های مخصوص برای این ریل هایی که هم اکنون در این طرح مورد استفاده قرار می گیرد، اختصاص یابد. بنابراین می توان گفت به دلیل محدودیت های پروازی در استان، احتیاج مبرم به اتمام این طرح وجود دارد.

درویش امیری اجرای آبیاری تحت فشار و سیستم نوین آبیاری را از جمله پروژه های موفق استان در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: حدود ۲۵ هزار هکتار، تعهد استان در این زمینه بود که تاکنون ۱۵ هزار هکتار آن انجام شده و برای اجرای ۴ هزار هکتار دیگر نیز، قراردادهای لازم منعقد شده و بنابراین می توان گفت که تعهداتی که دولت در این زمینه به مردم داشت، به صورت کامل پرداخت شده است. البته برای سال ۹۶ نیز ۸۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده و این موضوع، از جمله مواردی است که تخصیص ۱۰۰ درصدی اش به استان ابلاغ شده است.

وی در خصوص رفع مشکلات پروژه پتروشیمی زنجان، گفت: این پروژه از جمله پروژه های مهم استان است که مسیر رفع موانع آن به گونه ای طی شده که تنها به یک مصوبه دیگر احتیاج دارد تا تسهیلات ۳۰۶ میلیون یورو آن اختصاص یابد. در این راستا اخیراً با مدیرعامل بانک ملی صحبت هایی صورت گرفت و قول هایی گرفته شد مبنی بر اینکه طی روزهای آینده، این مصوبه نهایی شود که در این صورت و با توجه به موافقت صندوق توسعه ملی با تامین منابع ارزی پروژه، به نظر می رسد به زودی شاهد آغاز روند اجرایی آن خواهیم بود و بدین ترتیب، اتفاق بزرگی در استان رخ خواهد داد.

این مقام مسئول به مصوبه دولت مبنی بر اشتغال پایدار روستایی و توسعه پایدار در روستاها اشاره کرد و افزود: در این طرح مقرر شد ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی بدون سود بانکی برای اجرای این طرح در روستاها هزینه شود. در این راستا دولت تصمیم دیگری گرفت و در جلسه هیات وزیران، مقرر شد ۵ هزار میلیارد تومان دیگر از محل منابع بانکی با سود ۱۸ درصد به این طرح اختصاص یابد.

استاندار زنجان ادامه داد: بدین ترتیب ۵ هزار میلیارد تومان بدون سود بانکی و ۵ هزار میلیارد تومان با سود بانکی ۱۸ درصد به این طرح اختصاص یافت؛ به عبارت دیگر ۱۰ هزار میلیارد تومان با سود بانکی ۹ درصد. اما اتفاق بزرگ دیگری که در این راستا افتاد و دولت همکاری خوبی انجام داد، در دولت مصوب شد که ۳ درصد این میزان سود نیز از طرف دولت به بانک ها پرداخت شود و در واقع سود بانکی این طرح به ۶ درصد کاهش یافت. بدین ترتیب ۱۰ هزار میلیارد تومان با سود بانکی ۶ درصد برای اشتغال پایدار در روستاها تخصیص پیدا کرد.

نماینده عالی دولت در استان در خصوص زمینه های اختصاص یافته به این طرح، گفت: در واقع این اعتبار در همه زمینه ها و با توجه به شرایط و موقعیت های مختلف استان ها متغیر می باشد و این اختیار به استان ها داده شده است تا متناسب با شرایط و نیازهای خود، شغل مناسب با منطقه تعریف و تنظیم شود و تخصیص اعتبارات نیز با توجه به امکانات، شرایط و پتانسیل های منطقه خواهد بود.

درویش امیری از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان در کشور بدون تعیین سقف استانی به منظور ادامه طرح رونق اقتصادی و برای بنگاه های کوچک و متوسط خبر داد و گفت: این حمایت ها با هدف کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی، افزایش رقابت پذیری واحدهای تولیدی، نوسازی خط تولید و ارتقاء فناوری واحدها، افزایش راندمان تولید و کاهش ضایعات پرداخت می شود و در استان نیز تلاش خواهد شد بیشترین سهم از فرصتی که دولت فراهم کرده، دریافت شود.

وی افزود: در این زمینه واحدهای متقاضی استان، شناسایی شده و به پرونده هایشان رسیدگی می شود که بخشی از پرونده ها در کمیته مربوطه، مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و برای پرداخت به بانک های عامل معرفی شده اند. البته این تسهیلات با سود ۱۸ درصد اما با شرایط بسیار راحت تر و مناسب تر به سرمایه گذاران و صاحبان بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط پرداخت خواهد شد.

استاندار زنجان همچنین با اشاره به هفته دفاع مقدس و آغاز جنگ تحمیلی، گفت: در روزهای ابتدایی جنگ با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود داشت و هنوز کشور، سر و سامان نگرفته بود، آنچه باعث شد در آن شرایط ملت ایران سربلند و سرافراز گردد و بتواند در مقابل دشمن مسلح به انواع و اقسام سلاح های جنگی مقاومت کند، عشق میان ملت، امام راحل (ره)، همدلی و همبستگی بین ملت، دولت و نیروهای مسلح بود.

وی با بیان اینکه اگر قرار است امروز نیز در برابر دشمن سربلند و پیروز باشیم، باید این اتحاد و همدلی بین همه ارکان نظام حفظ شود، ادامه داد: باید این نکته را همواره در ذهن خود داشته باشیم که همیشه همدلی و همبستگی، رمز موفقیت و پیروزی ملت ایران بوده و خواهد بود و همواره باید مطیع مقام معظم رهبری باشیم.

این مقام مسئول، مهمترین وظیفه در حفظ خون شهدا و ادامه راه آنها را در تبعیت از مقام معظم رهبری دانست و اظهار کرد: کسانی می توانند در کشور مدعی پیروی از شهدا و ادامه دهنده راه و خون شهدا باشند که بتوانند کار و تلاش مضاعفی در راستای اعتلا و پیشرفت جامعه انجام دهند و بکوشند در بین مردم و علی الخصوص جوانان این مرز و بوم، امیدواری ایجاد کنند که بنابراین می توان گفت تقویت وحدت و انسجام ملی از این طریق، از جمله وظایف همه مردم در پاسداری از خون شهدا است

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بنیاد ژنتیک در زنجان راه اندازی می شود
خبر قبلی
محدودیت‌های ترافیکی هشتم و یازدهم محرم در زنجان اعمال می‌شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست