آقای استاندار برای معلولان چه کار کرده اید؟/ بر سر معلولان منت توزیع ماسک نگذارید/ وظیفه شماست

هر سال در ۱۵ اکتبر مصادف با اغلب (۲۳) مهر و در برخی سال‌ها (۲۴ مهر) از سال ۱۹۶۴ میلادی در سطح دنیا روز عصای سفید جشن گرفته می‌شود. به متاسبت همین روز میهمان یک کم بینا و پدر یک فرزند نابینا در دفتر همدلی زنجان بودیم.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ محسن اسلامی که فرزندش در سال ۸۷ به دلیل عارضه مغزی فرایند شیمی درمانی را طی کرد و سپس کم بینای شدید شد، نسبت به چالش های این گروه اقلیت اجتماعی به همدلی زنجان توضیحاتی داد. وی با بیان اینکه از سال ۸۷ تا کنون هیچ حمایتی از ارگان دولتی نداشته ام، گفت: روند تشکیل پرونده ام در بهزیشتی بسیار بسیار سخت است. چون به بخش خصوصی واگذار شده و فرایند تشکیل پرونده توسط دفاتر پیشخوان انجام می شود که ظاهرا آن ها نیز تمایلی برای تشکیل و ارسال به بهزیستی ندارند. در این خصوص بانک جامع اطلاعاتی از قشر کم بینا و نابینا وجود ندارد.

اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش نابینایان و کم بینایان بسیار روزهای دشواری را سپری می کنند، اظهار کرد: یک کتاب برای فرزندم که پایه هشتم است، تهیه کردم که ۸۰۰ هزار تومان هزینه داشته است. آموزش و پرورش می گوید تا پایه ششم می توانم کتاب چاپ کنم بعدش بر عهده اولیا است. با هزینه بالا و سیاه و سفید زدم. بیش از دو میلیون فقط هزینه چاپ کتاب‌ها شده است.  با دشواری زیادی کاغذ تهیه و چاپ کردم. بسیاری از افراد توانایی مالی برای پوشش هزینه ها را ندارند و ترک تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه برای یک فرزندم باید تبلت یا به‌دید تهیه کنم، افزود: قیمت تبلت ۱۰ اینچ  در بازار هشت میلیون تومان و به‌دید(دستگاه که مطالب را بزرگنمایی می کند) ۱۲ میلیون تومان است. ارگانی همچون بهزیستی عنوان می کند آ ریال هزینه کرده است. مثلا ۵۰۰ هزار تومان برای خرید تبلت می دهند، آیا با این میزان کمک می توان تبلت خرید؟ خانواده های محروم توانایی خرید ندارند. دستگاه های دولتی ریالی در حوزه آموزشی معلولان کمک نکرده اند. هیچ ارگان دولتی کمکی نکرده است. بسیاری از دانش آموزان را می شناسم که ترک تحصیل کرده اند.

برای معلولان چه کار کرده اید؟

اسلامی خطاب به استاندار زنجان نیز گفت: برای معلولان چه کار کرده اید؟ چرا برای جامعه معلولان چیزی نیست. نگاه ها فقط شده مناسب سازی معابر و…! هزینه داروها و آموزشی سنگین است و خانواده این قشر توانایی تامین آن را ندارند. ستاد مبارزه با کرونا چه مصوباتی برای معلولان داشته است؟ به غیز از توزیع تعدادی ماسک در بین معلولان چه اقدامی برای معلولان صورت گرفته است؟

وی تاکید کرد: در زمان شیوع بیماری کرونا برای تمامی طیف های جامعه تصمیماتی گرفته شد و مصوباتی وجود دارد. استاندار زنجان پاسخ بدهند که چه تصمیم و مصوباتی برای معلولان در استان وجود داشته و دارد؟ غیر از این است که توزیع تعدادی ماسک با منت استاندار در بین معلولان پخش شد؟ نیازی به منت نیست وظیفه شما است.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تا سال گذتشه روز جهانی نابینایان از طرف مسئولان استان و استاندار تبریک گفته می شد اما امسال هیچ تبریکی نبود! این حداقل انتظار بود. البته نیازی به تبریک مسئولان نداریم.

سهم معلولان از فرهنگ و هنر جامعه؟

وی با بیان اینکه مقوله فرهنگ و هنر نابینایان و کم بینایان بسیار مهم است اما این قشر واقعا سهمی از آن ندارند، تاکید کرد: افراد زیادی می شناسم در حوزه های مختلف هنری و فرهنگی حمایت نشده و گوشه نشین و خانه نشین شده اند. بهزیستی چرا معرفی نمی کند به اداره کل فرهنگ و ارشاد؟ شورای فرهنگ عمومی استان چه جایگاهی برای معلولان پیش بینی کرده است؟ کتابخانه ویژه نابینایان در منطقه ای ساخته شده که دسترسی به آن دشوار است.

اسلامی با بیان اینکه روان درمانی و مشاوره این قشر بسیار مهم است، گفت: شما زندگی شخصی برخی افراد معلول را بررسی کنید ببینید با چه مشکلاتی مواجه هستند. همسران معلولان جانانه برای زندگی این عزیزان جانفشانی می کنند. معلولی که قبلا در جامعه حضور فعال داشته و هم اکنون خانه نشین شده است. این افسردگی می آورد و نهادها کمکی نمی کنند.

وضعیت معیشتی خانواده برخی از معلولان نامناسب است/ ترک تحصیل به خاطر نداشتن پول

اسلامی وضعیت معیشتی خانواده برخی از معلولان را بسیار نامناسب توصیف کرد و گفت: بسیاری از معلولان در برخی روستاها و مناطق محروم استان به دلیل محرومیت های مالی و اقتصادی از تحصیل بازمانده‌اند. هزینه یک صد هزار تومنی که برای معلولان داده می شود با توجه به تورم فعلی پوششی محسوب نمی شود!  در حوزه قانونگذاری نیز مشکلاتی در کشور وجود دارد. نمایندگان مجلس در استان باید نسبت به این مسائل ورود کنند. پسر بنده بیمه تکمیلی دارد اما بسیاری از افراد این شرایط را ندارند و نمی توانند هزینه ها را پرداخت کنند. هزینه عمل های جراحی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، عینک و… هیچ حمایتی نیست. قبول داریم اعتبارات کم است اما می توان از طریق خیرین به این قشر کمک کرد. افرادی را می شناسم که دیالیز می شوند و هزینه ندارند!

 

بانک ها برای نابینایان برجسته نگار تهیه کنند

رضا عابدینی، کم بینای زنجانی نیز در خصوص مشکلات جامعه معلولان و نابینایان استان زنجان با اشاره به مشکلات مختلف نابینایان در سطح جامعه، گفت: انتظار داریم بانک ها یک شعبه خود برای دسترسی مناسب و استفاده نابینایان و کم بینایان برای برجسته‌نگار ۳۴ تجهیز شود. خود آموزش و پرورش استثنایی انتظار داریم آموزش خط بریل را تقویت کند.

وی با بیان اینکه اداره کل بهزیستی استان همواره پای کار بوده است، اظهار کرد: تجهیزاتی از سازمان بهزیستی درخواست شده که قول همکاری داده اند. دستگاهی که معلولان بتوانند از طریق آن فرم هایی را پر کنند، بنویسند و بخوانند.

عابدینی با بیان اینکه تامین هزینه برای معلولان دشوار است، تاکید کرد: هزینه ها برای معلولان بسیار بالا است. هزینه های انجمن معلولان از طریق خیرین تامین می شود. نیاز داریم مسئولان استانی و خیرین حمایت کنند تا دستگاه های مورد نیاز معلولان تامین شود. هزینه درمان معلولان بسیار سرسام آور است. اعتبارات بهزیستی استان تعریف شده است و کفاف نیاز کامل معلولان را نمی دهد.

این کم بینای زنجانی با بیان اینکه عمده مشکلات معمولان در حوزه مناسب سازی فضاهای شهری است، تاکید کرد: مناسب سازی فضاهای شهری در سال های گذشته انجام شده اما کافی نیست و مشکلات زیاد است. شهرداری برای مناسب سازی ا افراد نابینا نظر نمی خواهد. اینکه یک معلول می تواد تردد کند و مشورتی در این خصوص نمی شود. تمام سنگ فرش ها قابل لمس نیست و انتهای آن به تیر برق و نیمکت و…می رسد!

وی افزود: مسئولان چشن بند بزنندو عضا بردارند در سطح شهر راه بروند. شاید بتوانند درکی از شرایط معلولان و نابینایان داشته باشند. پیاده راه سبزه میدان برای معلولان مناسب نیست. تردد موتور سواران، خودرو و…زیاد است و امنیت برای نابینایان وجود ندارد.

ادارات مشاور معلول داشته باشند

عابدینی با بیان اینکه شهرداری و شورا یک مشاور نابینا ندارد، یادآور شد: مشکل نابینا را یک معلول جسمی حرکتی نمی داند و بلعکس؛ اداراتی که در بحث مناسب سازی فعالیت دارند در صورت امکان یک مشاور داشته باشند. یا در زمان انجام مناسب سازی مشاوره بگیرند. بسیاری از کم بیناهای فعلی قبلا سالم بودند، فعالیت داشتند و بعدا نابینای مطلق هم شده اند.

وی یکی از مشکلات نابینایان را استفاده از آسانسور عنوان کرد و گفت: در ادارت دولتی و سازمان ها، آسانسورها کلا لمسی هستند. از نظر خودشان فکر می کنند مناسب سازی شده است. اما یک نابینا نمی تواند از آسانسور لمسی استفاده کند. نمی تواند تشخیص دهد. بایستی هم بریل و گویا باشد که مناسب سازی شود. در برخی ادارات رعایت نشده است.

عابدینی ادامه داد: نوبت دهی در بانک ها برای معلولان مناسب سازی نشده است. کم بینا نمی تواند شماره نوبت را تشخیص دهد. ساختمان پزشکان در مرکز شهر وضعیت خوبی برای حضور معلولان ندارند. می گویند غیرحضوری است، اما عملا به صورت تلفنی نمی توان وقت دکتر گرفت. به هر صورت باید حضوری مراجعه کرد. سیستمی که برای نوبت دهی نیز مستقر شده برای فعالیت معلولان و نابینایان مناسب سازی نشده است. باید سیستم گویا باشد.

وی یادآور شد: در تمامی ادارات ویژه معلولان میز خدمتی وجود داشته باشد. اتاق هایی که در ادارات وجود دارد به صورت بریل شماره اتاق ها درج شود. ورودی ادارات سنگ فرش برجسته شود. درب ها به صورا اتوماتیک باز و بسته شود  بازشوها برای تردد راحت معلولان مناسب سازی شود.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آزمون استخدامی گروه صنعتی ایران ترانسفو برگزار می شود
خبر قبلی
واژگونی مینی‌بوس با ۱۴ مصدوم در زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست