1. اخبار ویژه اسلایدر
  2. آوازه ای بر ستیغ

کد خبر: 26300

آوازه ای بر ستیغ

یادداشت میهمان -داود محمدی

شاید چندان پر بیراه نباشد اگر بگوییم شهر زنجان در قاب تصورات مردمان جهان و حتی ایران تصویری برای نمایش ندارد. هر چند گنبد سلطانیه در چمنزار پیرامونش نمادی از استان در آیینه اذهان ملت ها جلوه گر ساخته که با قدمت حدود هشتصد ساله اش جنبه تاریخی دارد.

ولی زنجان علیرغم برخورداری از جاذبه های کم نظیری مانند غار کتله خور، بازار تاریخی، بنای رختشویخانه و قلعه بهستان فاقد نماد بصری عصر مدرن و پسا مدرن است و همواره از مقصد عبوری بودن و عدم ماندگاری گردشگران داخلی و خارجی جهت آفرینش فرصت تبادلات فرهنگی و رونق اقتصادی جا مانده و همه دست اندرکاران از صدر تا ذیل و از استانداری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تا صاحبان کسب و کارهای مرتبط با گردشگری در کنار مردمان این دیار از نبود فرصت ثروت آفرینی و ارتقای فرهنگ در کنار توجیه ناپذیری سرمایه گذاری در زیر ساخت های گردشگری در رنج بوده است.

آمارهای اعلام شده از پذیرش حدود هشتاد هزار نفر گردشگر داخلی توسط استان زنجان در نوروز گذشته و مقایسۀ آن نَه با فارس و حتی گیلان بلکه با قزوین و همدان با حدود هفتصد هزار نفر یعنی حدود یک دهم گردشگران آن استان ها به خوبی این  ناتوانی در جذب و نگهداشت گردشگر را نمایان کرده است.

به عنوان نمونه ای دیگر همین طرح سبزه میدان با قدمت حدود سی ساله در اجرا یا طرح سرشار از پریشانی منطقه گاوازنگ که با گذشت بیش از دو دهه کماکان و بلکه با شتابی فزون تر رو به بلبشو و آشفتگی و دخل و تصرف و تطاول دارد و سامانی نگرفته و با چاره جویی های هردن بیر (۱) همچون تلاش برای واگذاری محدوده به شهرداری تحت عنوان جذاب یک منطقه مستقل شهری (منطقه پنج) برای خلاصی از مدیریت ناتوان و مستأصل آن از سوی سازمان همیاری شهرداری های استان، فرمانداری و استانداری در سال های اخیر (دولت قبل) و مخالفت شورای شهر و شهرداری وقت با این پیشنهاد راه به جایی نبرده و به نظر نمی رسد به این زودی ها سامانی به خود بگیرد.

این منطقه که سرشار از فرصت های بی نظیری برای پذیرش و جذب گردشگر و تجمیع امکاناتی نظیر هتل، رستوران، مجموعه های تفریحی و سرگرمی و چشم انداز مشرف به شهر و دشت زنگانه رود است و در روزهای تعطیل و عصرگاهان حتی زیر بار آمد و شد خودروهای اهالی خودِ شهر و شهروندان نیز جا برای سوزن انداختن ندارد شاهد فرصت سوزی است و می شود با سرمایه گذاری نه چندان زیاد در طرحی شاخص، نمادین و برند، همه این ظرفیت ها را فعال نمود و در سطوح کلان، زمینه گردشگر پذیری پویا، فعال و مستمر را برای اشتغال و عمران و آبادی منطقه و شهر زنجان به ارمغان آورد.

پیشنهاد این قلم طراحی و ساخت پیکره و تندیس بزرگ و مرتفع شیخ اشراق «سهروردی» بر فراز کوه «چله خانا» که نیایشگاه عارف نامی اخی فرج زنجانی نیز بوده می باشد که از جهت پایه گذاری مکتب فلسفی اشراق، پرآوازه ترین شخصیت علمی، تاریخی و فرهنگی استان به شمار می رود که به رغم نبود پیکره های بزرگ در کشور (۲) می تواند به عنوان «اولین» سازه از این نوع مطرح گردیده و برای نخستین بار هم که شده شهر زنجان در جرگه اولین ها قرار گیرد.

یادمان نرود که چنین سازه ها و جاذبه هایی در جهان از چنان شهرت و معروفیتی برخوردارند که زمینه حضور سیل گردشگران را فراهم می سازند که تندیس مسیح منجی (۳) در بالای کوه «کورکووادو» شهر ریودوژانیرو نمونه ای است که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید به تنهایی نماد کشور برزیل است یا مجسمه حضرت مریم در منطقۀ حریصا در لبنان که اهمیت زیادی برای مسیحیان جهان و لبنان دارد.

لذا با اجرایی نمودن چنین طرحی ضمن ادای دین به این شخصیت کم نظیرِ سپهر حکمت و فلسفه و ارتقای حس خود باوری برای مردمان این دیار، از مزایای بی شمار آن که علاوه بر آوازه و شهرت فراگیرش، هر گذرنده ای از دشت زنگان را به هوای دیدن آن راهی شهر می کند و از پی آمد آن طرح هایی چون گاوازنگ و نظایر آن دیگر مجالی برای رکود و توقف نداشته و چنین به درازا نمی کشند!

پیشنهاد دیگر در همین راستا تامین مالی طرح از طریق جلب مشارکت های فراگیر مردمی اعم از شهروندان و زنجانی های ایران و جهان است که اراده هاشان در مواردی چون پایه گذاری و ایجاد موسسه کم نظیر مهرانه، بیمارستان خیریه ولی عصر و انجمن های خیریه درمانی و سلامت محور نمود داشته که به شرط اقناع و توجیه مناسب از اثرات فراگیر طرح، مسیر برای اجرا میسر خواهد بود.

امید که با به سر انجام رسیدن طرح نسبتا بزرگ سبزه میدان که طبق وعده ها فاز دوم و نهایی آن در شرف عقد قرارداد و واگذاری به پیمانکار است و با حضور مدیران اجرایی بومی و تازه نفس از استانداری تا شهرداری، توجه به چنین پیشنهادی در عصر پسا کرونا  با عزم و اراده ای اجرایی و مردمی، زنجان را بر ستیغ آوازه ها رسانده و رونق و توسعه را به ارمغان آورد.

پی نوشت:

  • هردمبیل یا هردنبیل معادل فارسی برای اصطلاح ترکی «هردن بیر» است.
  • بزرگترین تندیس فعلی کشور با ارتفاع ۱۵ متر، یادبود مقاومت مردم کردستان در هشت سال جنگ تحمیلی توسط «هادی ضیاء الدینی» مجسمه ساز کردستانی ساخته و در اردیبهشت ۹۹ در پارک جنگلی آبیدر سنندج نصب شده است و همان گونه که ذکر شد جنبه نمادین و مفهومی دارد.
  • کوه کورکووادو (Corcovado) با ارتفاع ۷۱۰ متری همچون دیدبانی بر شهر پرجنب و جوش ریودوژانیرو مجسمه ۴۰ متری مسیح منجی را از سال ۱۹۲۶ بر قله خود نگهداری می کند.
  • تصویر پرتره مربوط به نقاشی از چهره سهروردی و برگرفته از دانشنامه مجازی اهل بیت (ویکی شیعه) است.

 

 

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
مرمت “کاروانسرای سنگی زنجان” با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان
خبر قبلی
محل کوهپیمایی زنجان رو از شهروندان سلب نکنیم
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست