آیا نمایندگان استان زنجان به وظایف قانونی خود پایبند بودند؟

قوه مقننه یکی از قوای سه گانه کشور بوده که نقش محوری در توسعه ایران داشته و با وضع قوانین و اجرای صحیح وظایف نظارتی می تواند بر شتاب توسعه کشور اثرگذاری بالایی داشته باشد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛سخنرانی های آتیشین نمایندگان در صحن علنی مجلس برای منافع منطقه ای و ملی در جامعه معروف بوده و هست، و جایگاه رفیع و مردمی آن ها در جامعه نیز نیازی به طرح و تاکید ندارد. حتی مصونیت هایی که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دارند گویای جایگاه اجتماعی و سیاسی آن ها محسوب می شود.

امروز کشور بر مدار قوانین وضع شده نمایندگان مجلس شورای اسلامی راهبری می شود، اگر در فرایندها نیز مشکلات وجود داشته باشد، بخشی از آن بر دوش ضعف در این حوزه قابل تفسیر است.

با توجه به اهمیت جایگاه نمایندگان توده مردم نسبت به نقش و اهمیت نمایندگان در توسعه استان زنجان و کشور مطلع نیستند و هر کمبود و ضعف و یا هر نقطه قوتی را متوجه بدنه اجرایی کشور می دانند. اما حدود وظایف نمایندگان مجلس چیست؟ و آیا نمایندگان استان در دوره فعلی بر وظایف خود به خوبی عمل کرده اند؟

 نماینده مجلس

هر نماینده سوگند یاد می‌کند که به موارد زیر ملتزم باشد (اصل۶۶)؛

۱ـ پاسداری از حریم اسلام و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی

۲ـ رعایت امانت و تقوا در انجام وظایف وکالت

۳ـ پایبندی به استقلال و اعتلای کشور

۴ـ دفاع از قانون اساسی

۵ـ مدنظر قرار دادن آزادی مردم و تامین مصالح آنها

با بررسی‌های این احکام قانونی می‌توان دریافت که جایگاه مجلس شورای اسلامی در دو بعد قانونگذاری و نظارت، بسیار رفیع است و نمایندگان در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های کلان جامعه از قدرت و توانایی‌های لازم برخوردار هستند.

کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست. این در حالی است که بسیاری از مردم از وظایف نمایندگان مجلس آگاهی ندارند و انتظار دارند آنها وظایف مدیران دستگاه‌های اجرایی را انجام دهند.

وجود این توقع نیز دلایل فراوانی دارد که از جمله آنها می‌توان به وجود برخی نواقص و کلی‌گویی‌ها در قانون همچون موارد مندرج در اصول ۷۶، ۸۴ و ۹۰ قانون اساسی و همچنین کمبود آگاهی عمومی درخصوص وظایف و اختیارات نماینده مجلس اشاره کرد.

عدم مقابله نمایندگان با این رویه اشتباه و سعی نکردن در جهت اصلاح آن هم از دیگر موارد است و مسلما به جز این چند مورد،‌ دلایل دیگری را نیز می‌توان برای رویه موجود ذکر کرد، اما باید توجه داشت که بی توجهی به مشکلات و ارائه نکردن راه‌حل در جهت رفع آنها باعث ادامه وضع موجود و چه ‌بسا افزایش صدمات و لطمات اجتماعی ناشی از آن می‌شود.

مجلس شورای اسلامی دارای اختیارات و وظایف سنگین و حساسی است که به دو بخش اصلی قانونگذاری و نظارت تفکیک می‌شود.  آیا نمایندگان استان زنجان مطابق با سوگند یاده شده به وظایف قانونی خود پایبند بودند؟ شما پاسخ دهید.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آغاز توزیع دومین نوبت سود مشمولین سهام عدالت
خبر قبلی
زنجانرود، جزیره آلودگی
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست