1. اخبار استان
  2. از رود خواری تا کوه خواری و خواب ناز روابط عمومی های بی خبر  

کد خبر: 26509

از رود خواری تا کوه خواری و خواب ناز روابط عمومی های بی خبر  

یادداشت میهمان -داود محمدی

مویه های طبیعت به ناله و شیون رسیده است. تشنگی، زمین تفتیده و ترک خورده را جان به لب کرده و خاک در تب و تاب پرواز پا در هواست و میلی به قرار بر زمین ندارد و آشکارا راه آسمان در پیش گرفته است.

بهار نای جلوه و ناز ندارد. شکوفه ها مجالی برای طراوت و عطرافشانی نمی یابند و رُستنی ها که به هوای بهار و آفتاب ملایم و بارانش سر از خاک بر آورده اند از شدت گرما و حِدّت خشکی قدی خمیده دارند و امیدشان به شادی و سرور گل و پایکوبی زنبورکان نا امید تر گشته تا در اندک زمانی چرخه زایش و بساط خود نمایی شان را بر بندند … طبیعت از طمع ورزی و منفعت طلبی انسان گریان و نالان است.

قصه تطاول و دراز دستی ها به عرصه های طبیعی و منابع طبیعی هر روز رنگ سیاه تری به خود می گیرد و کمتر انسانی در تفرج بهاری در دامان طبیعت نمونه هایی از آن را مشاهده نمی کند.

با دستور سال گذشته بالاترین مقام اجرایی کشور برای آزاد سازی حریم شصت متری سواحل دریاهای شمالی و جنوبی از متصرفان غیر قانونی که علیرغم تبلیغات رسانه ای، ابعاد و میزان موفقیت در اجرای آن در هاله از ابهام است؛ موضوع تجاوز به حریم طبیعت و تغییر کاربری های غیر مجاز و پیدا و پنهان آن کماکان از هر سوی نمایان است و کماکان جای خالی سامانه ای جامع و فراگیر که آحاد جامعه با آن آشنا بوده و اینگونه تخلفات را اطلاع رسانی کنند احساس می شود (۱) و البته اجرای کامل سامانه حد نگار یا کاداستر و جامعیت در پیاده سازی آن کمک موثری در این مقوله خواهد نمود.

مواردی که این قلم قصد معرفی آن ها را به عنوان مشت نمونه خروار در همین محدوده کمتر از ده کیلومتری شهر را دارد در محدوده جنوبی سد حسن ابدال (دامنه کوه و حریم سد) و کنار جاده منتهی به روستای نقطه بندی (بستر و حریم رود)  واقع شده اند و تصاویر گویا با توضیحی مختصر مُعرِّف موضوع است.

نکته پایانی این که جای خالی روابط عمومی ادارات متولی همچون شرکت آب منطقه ای و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در واکنش مناسب به چنین مواردی کاملا احساس می شود چرا که نقش ایشان به عنوان حلقه واسط بین رسانه ها و مردم با دستگاه مربوطه رسالت و بار اصلی وظایف شان است که عموما با سکوت سپری شده و از تایید و تکذیب یا پیگیری سوژه خبری نیست و در خوابند!

عکس شماره (۱)  نرسیده به سربالایی منتهی به روستای نقطه بندی: ریختن خاک در بستر و حریم رود

به منظور تصرف و مالکیت محدوده

عکس شماره (۲): نمای نزدیک از عکس شماره یک و تجاوز به حریم رود و انباشت کود حیوانی

جهت تغذیه خاک و تسریع در رویش درختان و ادعای مالکیت

عکس شماره (۳) انتهای (جنوب غربی) سد حسن ابدال: تجاوز به عرصه طبیعی و شخم زدن دامنه کوه

عکس شماره (۴): حفر چاه در موقعیت عکس شماره سه و محدوده سد با امکان بالا در رسیدن به آب در عمق کم

جهت تبدیل زمین به باغ و باغچه

پی نوشت:

(۱) امروزه « سوت زنی » و تعیین پاداش برای گزارش دهندگان تخلفات و فساد امری رایج در حکومت داری به ویژه در جوامع توسعه یافته است که برخی مشاغل و افراد در این راستا فعالیت نموده و از مزایای آن بهره می برند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
اعلام شرایط اعزام زائران زنجانی به حج تمتع
خبر قبلی
ارتقاء محور قره پشتلو از فرعی مستلزم اخذ مصوبه و تامین اعتبار است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست