از زمان پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰، حدود سهماه سپری شده، اما هنوز برنامه کنش تاکتیکی و راهبردی ایران برای مذاکرات دیپلماسی وین ارائه نشده است.
همچنین، هنوز تیم مذاکرهکننده، دستور کار دیپلماتیک و نهاد سیاسی که باید این دوره از مذاکرات وین را پیگیری کند، مشخص نشده است.
بنابراین طبیعی به نظر میرسد که افکار عمومی جامعه، نسبت به رویکردهای دولت و اولویتهای آن برای آینده دیپلماسی هستهای، ماهیت خنثی و نسبتا انفعالی پیدا کرده است.
هرگونه انفعال در افکار عمومی، زمینه چالشهای نهفته در مورد سیاست و ساخت دولت را فراهم میکند.
ابهام درباره روند، ادبیات، برنامه و تیم مذاکراتی دیپلماسی هستهای، چالشهای سیاسی و «ابهام امنیتی» فزایندهای را به وجود میآورد.
هرگونه ابهام اجتماعی و امنیتی، بهگونهای اجتنابناپذیر چالشهای فضای اقتصادی و اجتماعی ایران را در آینده افزایش خواهد داد.
دستور کار تاکتیکی برای مشارکت در تداوم دیپلماسی وین، یکی از ضرورتهای اجتنابناپذیر جمهوری اسلامی خواهد بود.
دیپلماسی هستهای وین، از آغاز ریاستجمهوری جو بایدن تاکنون، ۶ دور خود را سپری کرده است. در این دوره از مذاکرات، تیم دیپلماسی هستهای ایران و کشورهای ۱+۵ تلاش همهجانبه خود برای حلوفصل مشکلات باقیمانده از دوران ترامپ را انجام دادند.
واقعیت این است که محور اصلی سیاست خارجی و راهبردی آمریکا را معادله قدرت، تشکیل میدهد.
بنابراین تیم دیپلماسی هستهای ایران، نمیتواند انتظار داشته باشد که مذاکرات سپتامبر ۲۰۲۱، ادامه مذاکرات ۲۰۱۵ یا چالشهای ۲۰۱۸ ایران و آمریکا باشد.
تاکنون شاهد ارائه برنامههای عمومی حوزه سیاست خارجی دولت، رویکرد رئیسی در مصاحبههای مطبوعاتی و همچنین انگارههایی هستیم که از سوی وزیر امور خارجه بیان شده است.
بخش قابلتوجهی از این رویکردها، عمدتا ماهیت سازنده و همکاریجویانه داشته است. مقام معظم رهبری نیز در دیدار هیاتدولت با ایشان، نسبت به اولویتها و ضرورتهای ایران در دیپلماسی هستهای و چگونگی تامین حقوق عمومی جامعه در آینده مذاکرات، تاکید کردند.