1. ایران
  2. اسرائیل پاشنه آشیل آمریکا در صورت درگیری نظامی با ایران

کد خبر: 13861

اسرائیل پاشنه آشیل آمریکا در صورت درگیری نظامی با ایران

آمریکا هم‌اکنون تنها در کشورهای حوزه خلیج فارس هفت پایگاه نظامی دائمی احداث کرده و هزاران نیروی نظامی و حجم عظیمی از تجهیزات پیشرفته نظامی را در آنها مستقر کرده‌ است.

دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی خود به طور مکرر با محکوم کردن توافق هسته ای،  ایران را سرسخت ترین دشمن آمریکا قلمداد می شمرد و پس از روی کار آمدن دو بار به توصیه مشاوران سیاست خارجی خود توجه کرد و با اکراه پایبندی ایران به توافق را تایید کرد. اما وی برای سومین بار پایبندی کشورش را تایید نکرد.

این در حالی است که خود اعضای دولت ترامپ، بازرسان سازمان ملل متحد و سایر اعضای توافق بر این تاکید کرده اند که ایرانی ها به تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند بوده اند.

در عوض ترامپ به قانون کورکر – کاردین (که به طور رسمی به عنوان قانون بازنگری توافق هسته ای ایران یا اینارا شناخته می شود) اشاره می کند و می گوید که توافق هسته ای ایران ناقص است چون ایران به آزمایش موشک های بالستیک خود ادامه می دهد و همچنین دلیل دیگر این است که ایران به سیاست های خود در منطقه به طور خاص حمایت از بشار اسد در سوریه و گروه های حماس و حزب الله پافشاری می کند؛ چیزی که آمریکا نسبت به آن تنفر دارد.

اختلاف ایران با عربستان مبنی بر حمایت این کشور از دولت قانونی و مردمی یمن، همچنین حمایت از مردم مظلوم فلسطین علیه رژیم غاصب اسرائیل باعث ائتلاف این مثلث شوم علیه جمهوری اسلامی ایران و نهایتا موجب خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها شده تا جائی که در برخی موارد مقامات آنها،  ایران را به حمله نظامی تهدید کرده اند. 

 

شبح حزب الله بر سر اسرائیل 

جنبش انقلابی حزب الله لبنان، یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین گروه های اسلام گرا، در دهه هشتاد میلادی در جهان عرب ظهور یافت. حزب الله سابقه دیرینه ای چون مارونیت را در لبنان ندارد اما عواملی اهمیت این گروه در لبنان را موجب شده، از جمله اینکه این گروه که با اعتقادات اسلام شیعی و محور قرار دادن آموزه های انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) تاکنون توانسته است به بسیج مردم برای مقابله با اسراییل بپردازد.

روزنامه واشینگتن پست در مقاله‌ای به نقل از رابرت فورد، سفیر پیشین آمریکا در سوریه حزب‌الله لبنان را در حکم یک ناو هواپیمابر ایرانی در شرق مدیترانه می‌داند. اوباما نیز در دیدار با یک لابی یهودی در مرداد ۱۳۹۴ خورشیدی گفت: اگر توافق هسته‌ای رد شود و ما به ایران حمله کنیم، حزب‌الله به سمت تل‌آویو موشک پرتاب می‌کند و اسرائیل متحمل فشار می‌شود. در تمامی سناریوها، اسرائیل فشارهای ناشی از حملات نظامی را متحمل خواهند بود.

وی درباره میزان نگرانی‌های اسرائیل از موفقیت‌های حزب‌الله نیز افزود: اسراییل واقعا بر فناوری ضد موشکی خود کار کرده است.. با این حال تعداد موشک‌های حزب‌الله بسیار زیاد است و توانایی برای حفاظت کامل وجود ندارد.

در پی جنگ داخلی سوریه، حزب‌الله لبنان برای کمک به حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری هم‌پیمان ایران در سوریه، شمار زیادی جنگجو به سوریه فرستاد که تعداد آنها در یکی از مقاطع زمانی به ۸ هزار نفر هم رسید.

مرکز ذخیره سازی آمونیاک، تاسیسات اتمی دیمونا، شرکت برق یافا، شبکه ریلی اسرائیل  و شهرک های مرز اسرائیل از جمله نقاطی هستند که بارها حزب الله به زدن آنها با موشک تهدید کرده است. 

نتایج انتخابات مجلس لبنان در مه ۲۰۱۸ نشان داد که حزب الله لبنان و متحدانش در مجموع کرسی‌های بیشتری را به دست آورده‌اند. هرچند تعداد کرسی‌های حزب الله لبنان در مجلس تغییر چندانی نکرد، اما متحدان حزب الله لبنان که حامی محور مقاومت هستند، کرسی‌های بیشتری را به دست آورده‌اند.

پایگاه های آمریکا در تیررس موشکهای ایرانی 

آمریکا هم‌اکنون تنها در کشورهای حوزه خلیج فارس هفت پایگاه نظامی دائمی احداث کرده و هزاران نیروی نظامی و حجم عظیمی از تجهیزات پیشرفته نظامی را در آنها مستقر کرده‌ است. پایگاه شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی به نقل از منابع دفاعی آمریکا می‌نویسد: آمریکا نزدیک به ۳۵۰ هزار نیروی آماده به خدمت در کشورهای مختلف جهان در ۷۵۰۰ پایگاه نظامی مستقر کرده‌ است؛ بخش عظیمی از این نیروها در مناطق جنگی یا نزدیک به آنها در خاورمیانه حضور دارند.

آمریکا هفت پایگاه نظامی در حوزه خلیج‌فارس دارد که شامل پایگاه هوایی العدید قطر، پایگاه تومریت عمان، پایگاه ناوگان پنجم بحرین، پایگاه هوایی علی السالم کویت، پایگاه هوایی شیخ عیسی بحرین، پایگاه هوایی احمد الجابر کویت، پایگاه هوایی الظفره امارات است؛ افزون بر این هفت پایگاه، پایگاه‌های بگرام در افغانستان و لِمُونیر در جیبوتی هم در فاصله‌ای نه چندان دور از منطقه خلیج فارس از پایگاه‌های عمده آمریکا محسوب می‌شوند.

اگرچه آمریکا همیشه از درز اطلاعات دقیق درخصوص پایگاه‌ها و شمار نیرو‌های نظامی خود در سراسر جهان طفره می‌رود با این حال پایگاه شبکه خبری «الجزیره» درگزارشی در اول ماه «می» سال ۲۰۱۲ مدعی شده که بر اساس اطلاعاتی که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) در اختیارش قرار داده نزدیک به ۱۲۵ هزار نیروی نظامی آمریکا در کشور‌های نزدیک به ایران حضور دارند؛ نزدیک به ۹۰ هزار نیروی نظامی در/یا اطراف افغانستان، ۲۰ هزار نظامی دیگر در منطقه خاور نزدیک و بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر نیز در نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه حضور دارند. منطقه خاور نزدیک شامل کشور‌های فلسطین، اردن، سوریه، ترکیه، قبرس، و عراق است.

وب‌سایت «strategic-culture» در گزارشی با اشاره به تنش‌های لفظی بین مقامات آمریکایی و ایرانی و احتمال اجرایی‌شدن شدن قانون «کاتسا» می‌نویسد: هم‌اکنون پایگاه های نظامی آمریکا در کشور‌های همسایه ایران مانند بحرین، عراق، عمان و افغانستان قرار دارند که فاصله آنها با مناطق مرزی ایران کمتر از ۵۰۰ کیلومتر است در حالی‌که برد موشک‌های بالستیک ایران بیش از ۲ هزار کیلومتر است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بورسی شو ؛ اما به شیوه درست
خبر قبلی
استعفای حسن روحانی از حرف تا عمل…!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست