1. اخبار شهرستان
  2. اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی در زنجان؛ خوب یا بد؟

کد خبر: 9420

اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی در زنجان؛ خوب یا بد؟

این روزها در زنجان یک تب و تاب خاصی برای مدیریت شهری ایجاد شده و شاید به جرات بتوان گفت یکی از طرح های مهم شهری در زنجان در حال وقوع است. یقینان هر طرح و پروژه مهمی موافقان و مخالفانی دارد و برخی طرح ها حساسیت های خاصی را با خود به همراه دارند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ طرح اصلاح خطوط اتوبوس و تاکسی در شهر زنجان بعد از اجرای پیاده راه در بافت مرکزی دومین اقدام مهم عملیاتی مسیح اله معصومی به عنوان شهردار در شهر زنجان است که طی روزهای گذشته با برخی حواسی نیز همراه بوده است. عمده مخالفان این طرح کسبه خیابان سعدی هستند که تغییرات در این خیابان را برنتافتند و به آن اعتراض دارند.

برخی مخالفان نیز با اصل طرح موافق اما با برخی جزئیات اجرایی آن مخالفت دارند. با توجه به اطلاعاتی که همدلی زنجان در اختیار دارد در شوای اسلامی شهر زنجان نیز به غیر از یک نفر(با اصل طرح موافق با برخی جزئیات مخالف) ظاهرا تمامی اعضا با آن موافق هستند. البته اعضای شورای اسلامی شهر زنجان به این طرح رای مثبت داده اند و این طرح در صحن علنی مصوب شده است.

مسیح معصومی گفته حتی ذره ای به اهمیت این طرح شک ندارد و بر اجرای آن تاکید دارد. وی از جمله افرادی است که در مدیریت شهری زنجان بر آنچه اعتقاد داشته تاکنون پافشاری کرده و با برای ایجاد یک اجماع کلی همیشه تلاش کرده است. اجرای پروژه پیاده راه مصداق این رویکرد بوده و آنچه از اراده وی مشخص است، اجرای این طرح در شهر زنجان را کلید خواهد زد.

از نکات مهم در خصوص این طرح اینکه رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان، کاظم افشارچی است و وی مشاوری به نام آقای جعفری دارد. آنچه که رویکرد اصولگرایان شورا طی سال های گذشته نشان داده، این طیف سیاسی در شورا یک تیم همراه دارند که مشاوره ها و سیاست های لازم را به آن ها در سایه ارائه می کنند. امروز کاظم افشارچی، عباس راشاد، اسماعیل دویران و حمیدرضا حمیدی به عنوان چهارعضوی که منتصب به اصولگرایان هستند این طرح را حمایت می کنند.

در کنار این موضوعات این طرح مصوبه شورای ترافیک را دارد و البته بعد از اعتراضات کسبه ظاهرا برخی مسئولان دولتی همراهی خود با مدیریت شهری را کمی ضعیف کرده اند. البته شنیده شده تصویب این طرح با شرط مشخص کردن برخی ابهامات در خصوص اجرای طرح بوده است. رایزنی ها و جلسات شورای ترافیک در استان با حضور منتخبان مردم در شورا و مدیریت شهری همچنان ادامه دارد.

با تمامی این اوصاف و شرایط سوالی که در ذهن شهروندان زنجانی مطرح است، اینکه اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی در زنجان؛ خوب است یا بد؟ پاسخ به این سوال سخت اما رویکردی ارائه شفاف اطلاعات دارای دو وجه است. نخست اینکه شهری همچون زنجان برای حرکت در مسیر توسعه نیازمند اجرای این طرح است. دوم اینکه این طرح هرچند خوب اما دارای ضعف ها و مشکلاتی است.

آنچه در نقشه خطوط اتوبوس که توسط شهرداری ارائه شده مشخص است، وارد شده به بافت مرکزی شهر در این طرح محدود شده است و با تعریف خطوط مختلف رینگ آخری که وارد محدوده بافت مرکزی می شود برای ورود اتوبوس و تاکسی و وسائل شخصی محدود شده است. به عبارتی با تعریف یک پایانه در میدان ارتش خطوط مرتبط به جای حضور در پایانه مرکز شهر در این پایانه نسبت به تخلیه مسافران اقدام و سپس مسافران برای طی کردن ادامه مسیر به مرکز شهر از اتوبوس و تاکسی هایی که دارای خط ویژه هستند استفاده خواهند کرد.

این شرایط در سمت شرق شهر زنجان نیز برقرار بوده و اتوبوس ها در میدان آزادی به عنوان پایانه تعریفی توقف خواهند کرد و مسافران برای ادامه مسیر به داخل شهر باید از اتوبوس هایی که دارای خط ویژه هستند، استفاده کنند. آنچه از توضیحات مسئولان مشخص است در سمت غرب پایانه خاصی تعریف نشده اما اتوبوس ها برای ساکنان غرب شهر زنجان مسیرهای مشخصی برای تخلیه مسافران خواهند داشت و رینگ مرکزی شهر صرفا برای تردد اتوبوس و تاکسی های تعریف شده در این محدوده اجاره تردد دارند.

 

به عبارتی ساده تر خطوط جدید اتوبوس رانی متشکل از ۲۰ خط است. پایانه مرکزی (هفت تیر) حذف شده و دو پایانه در میدان ارتش و بلوار آزادی مستقر خواهد شد. همه اتوبوس ها وارد هسته مرکزی شهر نخواهند شد. جابه جایی مسافرین در بافت مرکزی صرفا با ۱۰ دستگاه اتوبوس به صورت گردشی در قالب مسیر شماره ۱۹ (رنگ مشکی در نقشه) انجام خواهد شد.

نحوه تردد اتوبوس ها بصورت دیجیتالی در مرکز کنترل ترافیک رصد می شود و نحوه حرکت اتوبوس در خطوط رصد می شود. این کنترل در افزایش کیفیت ارائه خدمات بسیار موثر خواهد بود. سرعت حرکت اتوبوس ها از ۱۶ کیلو متر بر ساعت به ۳۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. حداکثر زمان انتظار برای اتوبوس زیر ۱۰ دقیقه خواهد بود.

در شرایط فعلی بخش مهمی از معابر بافت مرکزی شهر در اشغال خودروهای شخصی است. یعنی یک محور برای پارک خودروها اختصاص دارد که با بازگشایی آن می توان خطوط جدید انوبوس به صورت ویژه تعریف کرد که این طرح به دنبال آن است. هم اکنون برخی اعتراضات به این طرح توسط ذی نفعانی است که خودروهای خود را در این معابر پارک می کنند، چرا که کاسبی و فعالیت شغلی آن ها در این خیابان(سعدی) است.

از برخی ابهامات وارده به این طرح نیز عدم مشخص بودن تاثیر محورهای منتهی به دو محور اصلی(خیابان امام و سعدی) در مرکز شهر است. همچنین وضعیت تردد خودروهای شخصی( آخرین محدوده حضور شهروندان تا پارک خودرو شخصی) نیز مبهم است. بعد از اجرای طرح وضعیت تمرکز زدای در بافت مرکزی چگونه خواهد بود. وضعیت ساخت پارکینگ ها و استفاده موثر از آن ها در بعد از اجرای طرح مشخص باشد. برنامه برای افزایش کیفیت اتوبوس و تاکسی و همچنین پیشنهاد برای تقویت استفاده از ون در کنار آن ها وجود دارد.

 

معرفی طرح اصلاح خطوط اتوبوسرانی زنجان

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
شهرک نصر و آزادگان زنجان در طرح تفصیلی، ۶ راه ارتباطی دارند
خبر قبلی
تعطیلی فرهنگ در شرکت توزیع برق زنجان…!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام. برای من جای سوال هستش که طرحی که به قول شورای شهر یک سال براش مطالعه صورت گرفته خروجیش برای آگاهی عموم همین چند خط توضیح و یه نقشه نا مفهوم باشه. اگر واقعا مطالعات علمی بوده باید در قالب یه پژوهش علمی( با بیان مشکل شروع و در نهایت با نتیجه گیری تمام بشه) و در نهایت متن کامل اون در اختیار تمام شهروندان قرار بگیره. فکر میکنم دلیل اینکه جزئیات کامل این طرح اعمم از مطالعات اولیه و … منتشر نمیشه این هستش که مردم رو لایق دانستن اون نمی دونن و فکر میکنن مردم رو فاقد… بیشتر بخوانید

هیچ کس منکر لزوم تدبیر برای ترافیک مرکز شهر نیست. لاکن مباد که برای اصلاح ابرو، چشم دیگرش هم کور شود (کاری که در پیاده راه انجام شد و الان به نظر میرسد چشم اولش کور شده). – اولاً تصور امکان عبور بی برخورد دو اتوبوس و سه سواری (تکرار میکنم، دو اتوبوس و سه سواری) از یک معبر ۱۱/۵ تا ۱۳/۵ متری (خ سعدی) انتهای خوش باوری است – ثانیاً در تکرار خطای پیاده راه، بررسی نشده که فشار ترافیکی ناشی از این کار به خیابانهای دلجویی، زینبیه و سایر معابر بلافصل اطراف چه خواهد شد (که قطعاً ویرانگر… بیشتر بخوانید

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست