1. اخبار استان
  2. افزایش یارانه کمکی به افزایش قدرت خرید مردم نمی‌کند

کد خبر: 898

افزایش یارانه کمکی به افزایش قدرت خرید مردم نمی‌کند

افزایش یارانه کمکی به افزایش قدرت خرید مردم نمی‌کند

وعده ایحاد شغل در صنایع پتروشیمی استرتژی ناکارآمدی است

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان افزایش یارانه برای همه مردم بدون توجه به گروه های هدف را یادآور شد و گفت: این اقدام نه تنها به افزایش قدرت خرید مردم کمکی نخواهد کرد، بلکه پس از مدتی قدرت خرید مردم از وضعیت فعلی هم بدتر شده و به شدت کاهش خواهد یافت که ضد عدالت اجتماعی و ضد توسعه خواهد بود.

به گزارش همدلی زنجان، شهرام طهماسبی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، گزارشی نظام اقتصادی و عملکرد اقتصادی دولت در سال های اخیر ارائه داد و اظهار کرد: بر اساس قیمت های جاری و شرایط بازار، اقتصاد کشور و طبق محاسبات کارشناسی برای ایجاد هر فرصت شغلی جدید ۱۰۰ هزار دلار، یعنی حدود ۳۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است. به موضوع اشتغال اشاره کرد و گفت: ایجاد یک فرصت شغلی ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه این مبلغ برای ایجاد شغل در واحدهای کوچک است، افزود: ظرفیت اقتصادی واحدهای تولیدی با افزایش تعداد مشخصی شغل جدید تفاوت خواهد کرد و قیمت تمام شده آن به صورت غیر خطی و متاثر از پارامترهای مختلف دیگری تغییر و تا ۲ برابر نیز می شود که نمونه آن ایران خودرو یا پتروشیمی است.

این مقام مسئول ایجاد اشتغال را نیازمند اقدامات زیرساختی برشمرد و تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال و برخورد نظام مند با پدیده باید اقدامات زیرساختی مورد نیاز دانش اقتصاد را عملیاتی کرد که از جمله این اقدامات می توان به رفع موانع کسب و کار، تسهیل در قوانین و مقررات، حذف دیوان سالاری زاید برای سرمایه گذاری، ایجاد مشوق های مالیاتی، اصلاح نرخ ارز و تثبیت آن، سرعت در تزریق منابع مورد نیاز و رفع موانع سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم تمامی این موارد زیرساختی مدنظر بوده است، افزود: بررسی های دولت حاکی از وجود ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی راکد در سال ۱۳۹۵ بوده که با تزریق بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان به چرخه تولیدی برگشته و یا در مرحله بازگشت به تولید قرار دارند.

طهماسبی با بیان اینکه در سال ۹۵ با اختصاص ۵۴۸ هزار میلیارد تومان به بخش های مختلف اقتصادی فضای کسب و کار به آرامش نسبی رسیده است، یاداور شد: پیش بینی بانک مرکزی این است که این تسهیلات در سال ۱۳۹۶ با ۳۰ درصد افزایش به بازار تزریق شود و لازم است به وعده ایجاد شغل جدید با حساسیت بیشتر توجه کنیم، چرا که وعده ایجاد مشاغل جدید آن هم در صنایع سرمایه بری همچون پتروشیمی غلط ترین و ناکارآمدترین استراتژی برای مقابله با بیکاری خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان با بیان اینکه باید این اصل را بپذیریم که اقتصاد یک علم است، اظهار کرد: این اصل را بپذیریم که اقتصاد یک نظام و یک سیستم بوده که هر بخش از این سیستم دستکاری شود اثرات آن بقیه بخش های سیستم را تحت تاثیر قرار می ده؛ تا جایی که ممکن است آن را کاملا از کار بیندازد.

وی به رابطه پرداخت یارانه و ایجاد تورم اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس به ازای هر ۵۰ هزارتومان یارانه اضافی و با استقراض از بانک مرکزی نرخ تورم فقط برای سال اول ۲ برابر خواهد شد.

ظهماسبی با بیان اینکه براساس محاسبات کارشناسان اقتصادی به ازای پرداخت هر ۵۰ هزار تومان یارانه بیشتر نرخ برابری ارز افزایش یافته و ارزش دلار به میزان یک هزار تومان بالاتر خواهد رفت، افزود: در این صورت ممکن است ارزش دلارهای بازار به ۸ تا ۹ هزار تومان هم برسد.

این مقام مسئول افزایش یارانه برای همه مردم بدون توجه به گروه های هدف را یادآور شد و تاکید کرد: این اقدام نه تنها به افزایش قدرت خرید مردم کمکی نخواهد کرد، بلکه پس از مدتی قدرت خرید مردم از وضعیت فعلی هم بدتر شده و به شدت کاهش خواهد یافت که ضد عدالت اجتماعی و ضد توسعه خواهد بود.

 

وی به اقدام دولت یازدهم در این راستا اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم با حذف ۵ میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران مبلغ ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی شده که با پرداخت هدفمند آن به اقشار آسیب پذیر تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد میزان یارانه آن ها ۳.۵ برابر شده است. این افزایش در سبد رفاهی اقشار آسیب پذیر یعنی توسعه عدالت اجتماعی در یک نظام اقتصادی که پیگیری شده است.

 

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آغاز عملیات اجرائی آموزشگاه خیرساز در کوی خرداد زنجان
خبر قبلی
روند مهاجرت پذیری به تهران رو به افزایش است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست