1. اخبار ویژه
  2. افق‌های روشن در انتظار بخش صنعت زنجان

کد خبر: 1821

افق‌های روشن در انتظار بخش صنعت زنجان

 

افق‌های روشن در انتظار بخش صنعت زنجان

زنجان در مسیر توسعه با چاشنی صبر

 

 

 

✍️  احمد اسدی

 

 

وقتی قرار شد پیشانی توسعه استان زنجان بخش صنعت باشد، گام های زنجان برای رسیدن به قله های مرتفع بخش صنعت بلندتر، مستحکم تر و با قدرت و سرعت بیشتری برداشته شد.

رتبه صنعتی استان زنجان در پایان سال ۹۲، رتبه ۱۸ کشور بود که متناسب با ظرفیت و انتظار مردم زنجان نبود و راهبرد توسعه صنعتی زنجان در چهار سال اخیر به نقطه مطلوب و ملموس توسعه ای رسیده به گونه ای که امروز در بدترین حالت ارزیابی شاخص های صنعتی استان زنجان رتبه ای بین ۱۱ تا ۱۳ را دارد.

 

اهمیت توسعه صنعتی زنجان زمانی ملموس شد که گزارش های منتشر شده مرکز آمار ایران نشان داد، تکیه اقتصادی استان زنجان به بخش کشاورزی بوده و این بخش با مصرف بالای منابع آبی می تواند در آینده اگر صنعتی نشود، موجب بروز مشکلات زیادی برای اقتصادی استان شود.

پس انتخاب مسیر توسعه صنعتی چند هدف مهم را برای اقتصادی زنجان ترسیم کرد که البته در آن مقطع بسیاری از منتقدان و بعضا ناآگاهان مدیریت استان را به انفعال متهم کردند، در حالی که زمینه سازی برای توسعه صنعتی و برخی ریل گذاری های مهم اقتصادی در استان برای تغییر مسیر سنتی اقتصاد زنجان بسیار حیاتی بود.

توسعه صنعت در استان می تواند عقب ماندگی بخش خدمات را جبران کند و سهم اشتغال این بخش در اقتصاد استان را که فاصله عمیق و معناداری با میانگین کشوری دارد، پوشش داده و موجب اصلاح ساختار اقتصادی استان شود. در کنار این تاثیرگذاری مهم توسعه صنعت می تواند بخش کشاورزی را دچار تحول عمیق کردهو ارزش افزوده این بخش به واسطه قدرت صنعتی همچون توسعه صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون کشاورزی ارتقا بخشید و اقتصاد کلان استان را دچار تحول مثبت بکند.

هرچند این تحولات مثبت با تحقق توسعه صنعتی زنجان قابل تصور است اما برخی چالش ها نیز باید مورد توجه مدیریت استان قرار گیرد. نخست اینکه توسعه صنعتی بخش کشاورزی موجب کاهش محسوس فرصت های شغلی این بخش می شود که جایگزین کردن این فرصت ها در بخش‌های دیگر و یا بخش های مرتبط با بخش کشاورزی با تکیه بر توسعه صنعتی باید مورد توجه باشد.

نگاهی به آمارهای وزارت صنعتف معدن و تجارت می تواند مسیر توسعه صنعتی زنجان را به خوبی نشان دهد. در سال گذشته آمار جوازهای تاسیس صادره در استان زنجان برای بخش صنعت ۴۹۵ مورد بوده که این میزان برای سال ۹۴ به میزان ۴۵۹ مورد بوده که رشد نزدیک به ۸ درصدی را نشان می دهد.

۱۶ هزار و ۴۳۰ فرصت شغلی برای ۴۹۵ جواز تاسیس صادره در استان پیش بینی شده که این میزان برای سال ۹۴ به میزان ۱۱ هزار و ۴۳۶ فرصت شغلی بوده که نشان از رشد قابل توجه بیش از ۴۳ درصدی داشته است.

پروانه های بهره برداری صادره در استان زنجان طی سال گذشته ۱۳۰ مورد بوده که این میزان در سال ۹۴ به تعداد ۱۱۴ مورد بوده که در این بخش نیز رشد ۱۴ درصدی محقق شده است. این میزان پروانه های بهره برداری در استان دارای اشتغال مجوز ۲ هزار و ۹۶۳ نفری برای سال ۹۵ بوده که این میزان برای سال ۹۴ به میزان ۲ هزار و ۹۴۴ نفر با رشد منفی ۳۱ درصد همراه شده است.

مطابق با آخرین گزارش اقتصادی در استان هشت طرح مهم صنعتی در استان وجود دارد که یک طرح دارای یک تا ۲۵ درصد پیشرفت، سه طرح دارای ۲۶ تا ۵۰ درصد، دو طرح دارای ۵۱ تا ۷۵ درصد و دو طرح نیز با بیش از ۷۵ درصد پیرشفت فیزیکی هستند.

امروز طرح های مهم صنعتی در سطح استان در حال ساخته هستند که می توان به اطلس جین، سرجین بافت بهباهانی، صنایع غذایی کیلوس، مه ریس، فولاد البرز ناب آرش، پوریا ریس ابهر، صنایع پتروشیمی زنجان و کیمیا زیست پارسیان جزو این طرح ها هستند.

در خصوص اهمیت این طرح های صنعتی همین بس که طرح صنعتی همچون مه ریس دارای اشتغالزایی ۱۵۰۰ نفری و طرح صنعتی اصلس‌جین دارای ۲ هزار و ۲۰۰ شغل پیش بینی شده است.

تمامی این شاخص ها نشان از حرکت پرشتاب استان زنجان برای رسیدن به توسعه پایدار صنعتی و رسیدن به جایگاه واقعی خود در این بخش بوده و در آینده نزدیک جزو استان های توسعه یافته در بخش های مختلف خواهد شد و باید در این مسیر گذار کمی صبور بود.

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجان، تمام امکانات لازم برای یک جهش توسعه‌ای را دارد
خبر قبلی
توسعه گمرک زنجان در دستور کار قرار دارد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست