1. ایران
  2. امضای موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی گردشگری» ایران-روسیه

کد خبر: 21840

امضای موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی گردشگری» ایران-روسیه

برنامه اجرایی موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی گردشگری» بین ایران و روسیه امضا شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بنا بر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، موافقت‌نامه لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) به امضای دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه رسیده بود که امروز (دوشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۰) و در پی سفر علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ به مسکو، برنامه اجرایی این موافقت‌نامه امضا شد.

اعتبار زمانی اجرای این تفاهم‌نامه تا ۲۰۲۳ تعیین شده است. بر این اساس شهروندان دو کشور به صورت گروهی از ۵ تا ۵۰ نفر از طریق آژانس مسافرتی و بدون ویزا می‌توانند به ایران و روسیه سفر کنند.

از جمله بند‌های برنامه اجرایی این تفاهم‌نامه که به امضای مشترک علی‌اصغر مونسان و خانم زارینا دراگوزووا ـ رییس آژانس فدرال گردشگری روسیه ـ رسیده، توسعه همکاری‌های بلندمدت سودآور متقابل میان شرکت‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، توسعه همکاری‌های درون‌منطقه‌ای در حوزه گردشگری، تبادل اطلاعات مربوط به ارزیابی میزان پیشرفت در اجرای موافقت‌نامه و نیز تبادل منظم اطلاعات مربوط به امنیت گردشگران در قلمرو دو کشور است.

دو کشور همچنین متعهد شدند به منظور صدور روادید گروهی، فهرست شرکت‌های گردشگری معتبر را که در چارچوب موافقت‌نامه حق فعالیت دارند با ذکر نام نهاد‌های هماهنگ‌کننده، شماره ثبت این شرکت‌ها، اطلاعات تماس و همچنین نمونه مهر‌های نهاد‌های هماهنگ‌کننده و شرکت‌های گردشگری را سالانه با یکدیگر مبادله کنند.

این موافقت‌نامه یک معاهده بین‌المللی محسوب نمی‌شود و برای هیچ یک از طرف‌ها تعهد و حقی را که براساس قوانین بین‌المللی باشد، ایجاد نمی‌کند و اجرای آن باید مطابق با مقررات دو کشور باشد.

هر گونه اختلاف ناشی از اجرا یا تفسیر این برنامه اجرایی، با مذاکره میان طرفین از طریق مجاری دیپلماتیک، حل و فصل خواهد شد.

اعلام شده این برنامه از تاریخ اجرای «موافقت‌نامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه لغو روادید سفر‌های گروهی شهروندان جمهوری اسلامی ایران و شهروندان فدراسیون روسیه» منعقدشده در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۶ شمسی برابر با ۲۸ مارس ۲۰۱۷ میلادی، تا تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی قابل اجرا است.

طبق اعلام قبلی مسؤولان میراث فرهنگی و گردشگری قرار بود این برنامه اجرایی در سال ۲۰۱۸ امضا شود که تاکنون به تاخیر افتاده بود. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سال گذشته از امضای برنامه اجرایی این تفاهم‌نامه خبر داده بود که به دلیل تشدید ویروس کرونا، روسیه امضای این برنامه را بار دیگر به تاخیر انداخت.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
اسامی نامزدهای شورای شهر زنجان اعلام شد + لیست
خبر قبلی
۱۳ واحد بزرگ صنعتی در استان زنجان به بهره‌برداری می‌رسد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست