1. اخبار استان
  2. انتخاب حبیب یگانه به عنوان شهردار زنجان اقدام مناسبی بود؟

کد خبر: 14404

انتخاب حبیب یگانه به عنوان شهردار زنجان اقدام مناسبی بود؟

در حالی که شهر زنجان شرایط عادی فعالیت خود را داشت، هرچند با کاستی و مشکلات مختلف، اما به یکباره بازداشت شهردار زنجان و نائب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان، مدیریت شهری را با شوک بزرگی همراه کرد و تمامی معادلات را تغییر داد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ این وضعیت به حالت شوک باقی نماند و بعد از مدتی روند بازداشتی و استعفاهای در شورای اسلامی شهر زنجان ادامه یافت و شاهد بودیم افرادی که در بدنه شهرداری با این افراد ارتباط داشتند نیز به سرنوشت آن ها دچار شدند.

این شرایط ادامه یافت و مدیریت شهری به کما رفت. کمایی که همچنان ادامه دارد و ساماندهی امور کار زمان بر و دشواری خواهد بود. در این بین یک عضو علی البدل وارد شورا شد تا پارلمان شهری رسمیت یابد. شورا وقتی رسیمت پیدا کرد هیئت رئیسه جدید با ترکیب عجیب و تلفیقی چپ و راستی ها شکل گرفت.

سپس به ایستگاه مهم انتخاب شهردار رسیدیم. برخی در شورا که احساس می کردند شانسی برای انتخاب فرد منتخب ندارند اصرار داشتند زمان بخرند تا اعضای علی البدل بیایند و شاید معادلات تغییر کند اما اکثریت اعضای شورا با توجه به حساسیت شرایط فعلی شهر زنجان بر روی شهردار اسبق زنجان یعنی حبیب یگانه به اجماع رسیدند.

محمد همتیان، سعید عباسی، سعید رفیعی و حبیب یگانه چهار گزینه نهایی بودند که به رقابت با یکدیگر پرداختند و هرچند قبل از ورود رزاق محمدی به شورا حبیب یگانه شانسی فینالیست شدن و حتی انتخاب به عنوان شهرداری را نداشت اما این عضو جدید شورا با حمایت از وی توانست شانس یگانه را افزایش دهد.

حال که یگانه شهردار زنجان شده است، برخی سوال می کنند آیا شورا انتخاب درستی داشته است؟ در این نوشتار تلاش می کنیم به صورت خلاصه ابن سوال پاسخ دهیم.

قبل از اینکه در خصوص توانمندی و توانایی گزینه های مطرح برای تصدی شهرداری توضیح داد باید برخی واقعیت ها را بازگو کرد و در ابتدا وضعیت موجود را سنجید. واقعیت این است که مجموعه شهرداری زنجان با بدنه های اجرایی دستگاه های دولتی متفاوت است.

جنس فعالیت این مجموعه و بدنه کارشناسی، خدماتی و مدیریتی آن شرایط خاص و ویژه خود را دارد. مهم ترین از همه اینکه این بدنه پذیرای مدیران خارج از مجموعه شهرداری را ندارد و تجربه نشان داده همراهی کاملی با این افراد ندارند. نمونه عینی و مصداق بارز آن محسن امین بود که با چالش همراهی بدنه شهرداری در دوره چهارم شورا مواجه بود.

نکته مهم دیگر اینکه سابقه فعالیت در دستگاه دولتی و حاکمیتی با شهرداری متقاوت است. شهرداری رویکرد عملیاتی زیاد و ارتباط جامع با نهادهای مختلف و عامه مردم و متخصصین را دارد. پس موفق بودن در شهرداری نیازمند آشنا بودن به جزئیات فعالیتی آن و ارتباط دوسویه و موثر با بدنه آن است.

موضوع پراهمیت دیگر اینکه بدنه شهرداری یک بدنه فربه است که برخی آن را به یک “بوفالو” تشبیه می کنند. به حرکت در آوردن این بوفالو که محتوای تخصصی و بهره وری آن نیز بسیار پایین بوده کار دشوار وپیچیده ای است.

برخی از کارشناسان معتقدند مدیری که بتواند این بوفالو را به پرواز در بیاورد یک هنرمند و مدیر لایق است. حال نکته حائز اهمیت این است که شهردار منتخب چقدر هنر ایجاد تحرک و به پرواز در آوردن این بوفالو! را خواهد داشت!

شهردار زنجان در برهه فعلی چند مسئولیت سنگین دارد، ساماندهی بدنه مدیریتی شهرداری که در شرایط فعلی بسیار دچار دگرگونی شده و تصمیمات مدیریتی در بدنه کند شده و یا کاملا به صورت ناقص و ساکن ادامه دارد.

به ثمر رساندن پروژه های مهمی که آغاز شده، همچون پروژه سبزه میدان که به عنوان یک میدان شهری مطرح بوده اما متخصصین شورا که امروز نیستند و مسئولانی که هستند اما در آن مقطع تشریحی از طراحی و فاز مطالعاتی و دیتیل(جزئیات) طرح های موضعی و… به مردم ارائه نداند، از مسئولیت های مهم شهردار منتخب هستند(در این خصوص بیشتر خواهیم نوشت).

تکمیل لوپ های پل امام حسن مجتبی(ع)، ساماندهی وضعیت آسفالت معابر شهری زنجان، ساماندهی وضعیت مالی شهرداری و سازمان های بدهکار، بررسی و واقعی کردن بودجه ۹۹ شهرداری زنجان، رسیدگی به عملکرد مدیران و بدنه معاونت معماری-شهرسازی شهرداری در خصوص وضعیت فعلی ساخت و ساز در شهر و….

با توجه به مجموعه مواردی که عنوان شد، به نظر می رسد صرفا یک مدیر از بدنه شهرداری زنجان توانایی تحقق این اهداف را داشته باشد. از اینرو با توجه با سابقه شهرداری حبیب یگانه می توان گفت وی بهترین گزینه در شرایط فعلی شهرداری برای بهبود امور و ایجاد بسترسازی مناسب جهت حرکت توسعه ای شهر زنجان است.

چرا که وی از سوی بدنه شهرداری مورد پذیرش بوده و همکاری با وی به شکل مناسبی انجام می شود، وی با مشکلات و کاستی و خلاء ها در بدنه شهرداری آشناست و مدیران و کارشناسان و نیروهای خدماتی را می شناسد و در راستای ساماندهی آن ها می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

مشکلات بودجه ای و وضعیت پروژه ها را می داند و بهتر می تواند برای حل مشکلات و تسریع وضعیت پروژه ها برنامه ریزی کند. این در حالی است که انتخاب گزینه خارح از بدنه شهرداری در بهترین شرایط نیازمند زمان بیشتر برای شناخت وی از وضعیت موجود و بررسی مسائل داشت.

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آمار مبتلایان به کرونا در استان زنجان ۱۶۹ نفر شد
خبر قبلی
کرونا، فرق مدیریت ما و تایوان در چیست؟
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست