1. اخبار استان
  2. انفعال در شهرک‌های صنعتی و توقف رشد صنعتی زنجان

کد خبر: 1483

انفعال در شهرک‌های صنعتی و توقف رشد صنعتی زنجان

 

 

ذخیره زمین صنعتی در زنجان به صفر رسیده است

انفعال در شهرک‌های صنعتی و توقف رشد صنعتی زنجان

 

 

 

در عصر ارتباطات بی‌شک محوری‌ترین رویکرد کشورها توجه به بخش صنعت و توسعه آن در ابعاد مختلف بوده تا ایجاد ارزش افزوده اقتصادی در بخش‌های مختلف و تحقق رشد اقتصادی برای آن کشور محقق شود.

 

 

 

 

به گزارش همدلی‌زنجان، هرچند زنجان به عنوان یکی از استان‌ها نزدیک به پایتخت ظرفیت توسعه صنعتی بالایی دارد اما از این ظرفیت بهره‌برداری لازم صورت نگرفته و امروز توسعه صنعتی استان زنجان هرچند نسبتا رضایتبخش اما در قیاس با رقبای سنتی قابل قبول نیست!

این شرایط در حالی برای زنجان ادامه‌دار بود که استقرار دولت تدبیر و امید موجب شد جمشید انصاری به عنوان استاندار بومی در استان مستقر شود و در نخستین ماه‌های فعالیت خود پیشانی توسعه استان را بخش صنعت اعلام و از تمامی دستگاه‌های اجرایی استان خواست محور اصلی فعالیت‌ها را توسعه بخش صنعت قرار دهند.

یکی از غم‌انگیزترین واقعیت‌های در بخش توسعه صنعتی استان توسعه نامتوازن این بخش در سطح استان بود و برخی از قعالان صنعتی از وضعیت صنعتی مرکز استان نیز گلایه داشتند و از یک عقب ماندگی تاریخی در شهرستان زنجان گلایه‌مند بودند.

یکی از دلایل عمده عقب ماندگی صنعتی برخی نقاط استان همچون شهرستان زنجان فقر زمین‌های صنعتی و نبود شهرک‌های صنعتی جدید برای استقرار واحدهای صنعتی بود که جای سوال و ابهام دارد که چگونه مدیران دولت گذشته به لحاظ زیرساختی هیچ اقدام مثبتی برای ایجاد شهرک های صنعتی جدید در سطح استان و به ویژه مرکز استان نکردند!

این خلاء در زمان استانداری جمشید انصاری به خوبی تشخیص داده شد و ایجاد شهرک تخصصی برق، الکترونیک و آی تی برای تحقق استقرار واحدهای صنعتی مربوط به قطب شدن زنجان در این بخش و جانمایی شهرک صنعتی شماره ۴ زنجان تحت عنوان شهرک صنعتی کهناب در مرکز استان بخشی از نیازهای مرکز استان را مرتفع می کرد.

توسعه شهرک های صنعتی استان به مرکز استان خلاصه نمی شد و شهرستان های مختلف حتی شهرستان جدید سلطانیه نیز برای استقرار واحدهای صنعتی صاحب شهرک صنعتی جدید شد که زیرساختی حیاتی برای رشد صنعتی آن بود.

با ریل‌گذاری‌های توسعه استان در بخش صنعت، مدیریت استان به ناصر صیدی به عنوان یک نیروی اصلاح طلب وارد شده به شورای اسلامی شهر زنجان اعتماد کرد و سکان مدیریت مجموعه ای را به وی سپرد که استان در آن با چلش های جدی مواجه بود.

هرچند انتقادهای جدی به برخی عملکردهای ناصر صیدی در زمان مسئولیتش به عنوان مدیر عامل شهرک های صنعتی استان وارد بود و حتی مطابق شنیده عنوان شده بود نحوه کارشناسی زمین های پروژه سبزه میدان و عملکرد مالی وی مورد انتقاد جدی استاندار در محافل خصوصی نیز قرار گرفته بود، اما رویکرد نسبتا مثبت و عملکرد قابل قبول وی در این مجموعه موجب شد فعالیتش در این مجموعه ادامه داشته باشد.

این ادامه حیات مدیریتی در ایستگاه انتخابات مجلس شورای اسلامی به نقطه پایان رسید و جمشید انصاری نشان داد به عنوان یک مدیر ریشه دار اصلاح طلب در خصوص رویکردهای جزبی با هیچ نیرویی تعارف ندارد و رویکرد حمایتی ناصر صیدی از فریدون احمدی تیر خلاصی بود بر مدیریت وی در این مجموعه مهم زیرساختی-صنعتی استان که به پایان رسید!

این پایان هرچند با حاشیه هایی در تودیع و معارفه نیز همراه بود اما معرفی نیروی جدید دامه حاشیه ها را فزونی بخشید و سوالات زیادی را در خصوص نحوه گزینش مدیر جدید مطرح کرد! امیر حمیدنیا که سابقه مدیریت در آب منطقه ای استان را داشت در ۲۶ تیرماه ۹۵ با برگزاری مراسم تودیع و معارفه به عنوان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان معرفی شد.

نزدیک به یک سال از معرفی این مدیر می گذرد و انتقادها از عملکرد وی روز به روز دامنه بیشتری می گیرد. از عدم حضور و حساسیت و تعهد وی نسبت به حضور در جلسات و استان گرفته تا بلاتکلیفی شهرک های مصوب شده استان دز زمان استانداری جمشید انصاری و بلاتکلیفی سرمایه گذاران خارجی برای حضور در شهرک های صنعتی جدید استان موجب شده امروز نقل محافل رنگ و بویی با طعم شهرک صنعتی داشته باشد!

 

مصداق این شرایط جلسه ۱۸ تیرماه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و سخنان فرماندار خدابنده و مدیر کل سرمایه گذاری و جذب مشارکت های مردمی استانداری زنجان بود که نشان داد این حوزه مدیریتی استان یک پایش لنگ می‌زند!

 

توجیه اقتصادی ناحیه صنعتی قیاس کندی خدابنده؛ آری یا نه؟

 

باب اله فتحی که طبق شنیده ها روزها و شاید لحظات پایانی مسئولیت خود را به عنوان فرماندار خدابنده سپری می کند در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان از عدم حضور امیر حمیدنیا در جلسه انتقاد کرد و در خصوص ناحیه صنعتی قیاس کندی این شهرستان گفت: ناحیه صنعتی قیاس کندی شهرستان خدابنده از مهم ترین پروژه های اقتصاد مقاومتی شهرستان محسوب می شود که در سال ۹۴ مصوب شده بود که در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان نمایندگان شهرک صنعتی استان عنوان کردند توجیه لازم را ندارد!

وی با بیان اینکه مدیرعامل این شرکت در جلسه حضور ندارد که پاسخگویی لازم را داشته باشد، افزود: متاسفانه جلسه ای نیز برای بررسی این ناحیه صنعتی برگزار کردیم که نماینده ای از شهرک صنعتی در آن حضور نیافت و بعدها اعلام نظر در خصوص عدم توجیه اقتصادی این ناحیه صنعتی مغایر با نظرات اعلامی سال ۹۴ بوده و شهرستان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

فتجی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبه ای در سال ۹۴ تحت عنوان بند ۱۰ مصوبه ۲۳/۴/۷۷ اشاره کرد و گفت: متاسفانه امیرحمیدنیا، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان دو نمره منفی در نزد ما دارد که یکی نیز عدم رعایت این مصوبه بوده که قطعا تحت پیگرد قرار خواهد گرفت!

 

نبود زیرساخت دلیل دلسردی سرمایه‌گذاران خارجی!

هر چند منظور باب‌اله فتحی از مصوبه و پیگرد قانونی شفاف نبود اما دو امیتاز منفی وی به امیرحمیدنیا نشان داد انتقادها از عملکرد وی نزد مدیران جدی است. این شرایط به سخنان انتقادی این فرماندار خلاصه نشد و مسعود اطاعتی، مدیر کل سرمایه گذاری و جلب مشارکت های مردمی استاندار زنجان نیز از نبود ذخیره صنعتی در استان سخن گفت و خواستار توجه جدی به این موضوع شد.

اطاعتی با بیان اینکه ایجاد شهرک سرمایعه گذاری خارجی مدت ها است در استان مطرح شده ، اظهار کرد: شهرک صنعتی کهناب و افق ابهر دو نقطه پیشنهاد برای استقرار شهرک سرمایه گذاری خارجی هستند که متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت های مناسب مورد اقبال سرمایه گذاران خارجی قرار نمی گیرند!

وی از مذاکره با سه سرمایه گذار خارجی از سه کشور متفاوت خبر داد و گفت: مذاکرات زیادی در این خصوص صورت گرفته و بازدیدهای لازم نیز صورت گرفته که توجه لازم به این بخش از زیرساخت های شهرک صنعتی صورت نگرفته است.

اطاعتی استقرار واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی شماره ۱ و ۲ زنجان را به دلیل نبود زمین با مشکل عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی جانمایی واحدهای صنعتی در این دو شهرک با محدودیت زیاد همراه بوده و با سختی انجام می شود که آخرین زمین های موجود برای ارائه به سرمایه گذاران را پشت سر می‌گذاریم.

 

سخنان اطاعتی کاملا نشان از کنایه به شرایط فعلی برای فراهم نشدن زیرساخت های شهرک های صنعتی استان داشت که طی یک سال اخیر اقدام مهمی برای آن انجام نشده و توسعه صنعتی استان را با مشکل مواجه کرده است. این سخنان در بخشی از مسائل مطرح شده توسط رسول بیات، فرماندار زنجان نیز نمود داشت به گونه ای که هرچند سخنان محوری وی در خصوص زنجانرود بود اما آماده نبودن شهرک صنعتی شماره ۴ برای حضور سرمایه گذاران مهم ترین مشکل شهرستان عنوان کرد!

 

 

دفاعی از جنس توجیه..!

هر چند این انتقادها در این جلسه مطرح شد اما نماینده شهرک صنعتی در این جلسه نیز از عملکرد مجموعه دفاع کرد و گفت: به دلیل عدم حضور مدیر رابط شهرستانی در آن جلسه مدیر شهرک صنعتی خدابنده در کمیته برنامه ریزی شهرستان حضور یافت که اطلاعات لازم را نداشته است. همچنین برای زیرساخت های ناحیه صنعتی قیاس کندی از اعتبارات طرح تملک دارایی های سرمایه ای ۵۰ درصد در نظر گرفته شده که به مرحله اجرا در نیامده است.

وی در خصوص شهرک صنعتی شماره ۴ زنجان نیز اظهار کرد: این شهرک صنعتی در برخی بخش ها دارای معارضانی بوده که پیشرفت کار را با مشکل مواجه کرده که با اخذ موافقت وزارتخانه تملک این زمین ها انجام و مشکلات فعلی آن برطرف خواهد شد.

 

 

ضرورت اهتمام مدیران استان برای کاهش مشکلات شهرک‌های صنعتی

هرچند موضوعات مختلفی در خصوص وضعیت شهرک های صنعتی استان مطرح شد اما آنچه در وضعیت فعلی مشخص است اینکه سرعت فعالیت ها و بهره وری در امور اجرایی این بخش مورد رضایت برخی مدیران و شهروندان زنجانی نبوده و در شرایطی که سرعت جذب سرمایه گذار توسط استان های دیگر بسیار بالا بوده این شرایط موجب از دست رفتن زمان و دامن زدن به برخی عقب ماندگی های زیرساختی استان شود.

امید است مدیریت استان و دلسوزان صنعتی استان برای برطرف کردن مشکلات فعلی شهرک های صنعتی به ویژه در مرکز استان برای استقرار شهرک سرمایه گذاری خارجی و دیگر شهرک های تخصصی اهتمام جدی داشته باشند و زمان را به عنوان یک ارزش مهم از دست ندهند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
لحاظ روستاها در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان
خبر قبلی
استان زنجان رتبه دوم کشور در ضریب مکانیزاسیون کشاورزی
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست