اورژانس اجتماعی مداخله در بحران‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی است

اورژانس اجتماعی مداخله در بحران‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی است

 

 

 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اورژانس اجتماعی، گفت: اورژانس اجتماعی، تلفیقی از مداخله در بحران‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی است و در قالب مرکز اورژانس اجتماعی، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی به ارائه خدمات می‌پردازند که در دسترس بودن، تخصصی بودن و به‌موقع بودن خدمات از ویژگی‌های مهم این اورژانس، محسوب می‌شوند. این اورژانس، قصد دارد تا مداخلات روانی و اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی انجام داده و حتی جایگزین این نوع مداخلات کند که نقش مهمی را در پیشگیری از وقوع جرم ایفا می‌کند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ محمد محمدی‌قیداری در مراسم گرامیداشت روز مددکاری اجتماعی با اشاره به این‌که تعداد زنان سرپرست خانوار و مستمری‌بگیر استان، ۲ هزار و ۴۱۵ نفر می‌باشد که پرونده همه آن‌ها طبق اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی، واگذار شده‌اند، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بهزیستی، تقویت و توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه و تاسیس کلینیک‌های مددکاری است و این تشکل‌ها به بهزیستی، کمک می‌کنند تا برنامه‌ریزی، نظارت و راهبری داشته و امور را به مردم بسپارد.

وی با بیان اینکه مددکاران به عنوان برنامه‌ریزان، نقش مهمی در سازمان دارند، افزود: ۲۴ هزار پرونده در اختیار مددکاران است که با مصاحبه، بازدید و شناخت اولیه از خانواده‌های مددجویان می‌توانند نسبت به چگونگی حضور افراد تحت پوشش اعم از معلولین و زنان سرپرست خانوار در جامعه، برنامه‌ریزی نموده و بتوانند به جامعه هدف، کمک کرده و با توانمندسازی و قادرسازی، خانواده‌ها را به هدف نهایی که زندگی باعزت است، برسانند.

محمدی تعداد زنان سرپرست خانوار دارای بیمه اجتماعی را یک هزار و ۱۱۱ نفر و تعداد زنان سرپرست خانوار دارای بیمه روستاییان و عشایر را ۴۴۵ نفر، عنوان کرد و افزود: تعداد پرونده‌های واگذارشده به کلینیک‌های مددکاری، ۲ هزار و ۴۰۰ پرونده بوده و اکنون ۱۵۳ نفر دانشجو و یک هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز، تحت پوشش بهزیستی استان هستند. همچنین تعداد خانواده‌های توانمندشده در سال گذشته نیز ۳۴۱ نفر از زنان سرپرست خانوار بوده است.
این مقام مسئول با بیان این‌که ۲۳ گروه همیار در سطح استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۱۸ گروه خدمات مالی خُرد، ۱۰کلینیک، ۶ مجتمع و ۴ موسسه خیریه نیز در کنار این گروه‌ها به ارائه خدمات می‌پردازند. ضمنا ۳۲۸ خانواده چندقلو با ۷۲۸ کودک نیز تحت پوشش بوده که از خدمات بهزیستی، بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان این‌که مرکز مداخله در بحران با ۵ مرکز، سال گذشته به ۹۸۸ نفر در استان، ارائه خدمت کرده است، ادامه داد: یک هزار و ۲۶۹ نفر از خدمات سیار این مرکز، بهره‌مند شده‌اند. و ۲ هزار و ۶۱۶ نفر نیر سال گذشته با اورژانس اجتماعی، تماس گرفته‌اند که خدمات لازم به ۱۲۹ خانوار در ۳ پایگاه اجتماعی، ارائه شده است.
محمدی با اشاره به این‌که ۵۳ کودک صفر تا ۱۸ ساله با دستور قضّات به دفتر شبه‌خانواده یا دفتر ایتام این اداره کل، ارجاع داده شده‌اند، ابراز کرد: یکی از استراتژی‌ها، سیاست‌ها و اهداف مهم سازمان، واگذاری ایتام است که از ۳۳ کودک ارجاع شده در سال گذشته، ۲۹ مودک، واگذار شده و طی سال‌های گذشته، تاکید بر انجام این مهم داشته‌ایم چرا که نگه‌داری کودکان در منزل، بهتر از مراکز بهزیستی بوده و اکنون ۱۹۶ کودک در خانواده‌های جایگزین، جزء امدادبگیران سازمان هستند.
این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های دفتر امور آسیب‌دیدگان، گفت: در سال گذشته، ۳ نفر در خانه سلامت و ۳ نفر نیز در خانه بازپروری و همچنین ۴ هزار و ۳۹۱ نفر در مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق، پذیرش شده‌اند.
محمدی با بیان این‌که سال گذشته مرکز حمایتی- آموزشی کودک و خانواده، افتتاح و یکصد کودک را تحت پوشش قرار داده است، اضافه کرد: ۲۶ نفر در بحث خانه اول و یک نفر نیز در بحث اختلالات هویت جنسی در سال گذشته تحت پوشش قرار گرفتند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
واگذاری زمین در ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی استان در حال انجام است
خبر قبلی
افتتاح مرکز مستقل مداخله در خانواده برای کاهش طلاق استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست