1. اقتصادی
  2. ایران در رتبه ۶۷ اقتصاد نوآورانه جهان

کد خبر: 18446

ایران در رتبه ۶۷ اقتصاد نوآورانه جهان

تازه‌ترین گزارش در زمینه شاخص‌های جهانی نوآوری نشان‌دهنده افت قابل توجه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوآورانه مانند استارت‌آپ‌ها در جهان است. براساس این گزارش هرچند نسبت به سال ۲۰۰۹ رشد گسترده‌ای در سیستم‌های مالی دیده می‌شود اما میزان سرمایه‌گذاری جسورانه در حوزه‌های نوآورانه به شکل قابل‌توجهی در سراسر جهان افت کرده است. بر همین اساس حتی عرضه اولیه سهام شرکت‌های استارت‌‌آپی هم بسیار معدود بوده است.

نقطه قابل‌توجه در این گزارش این است که نام ایران در این گزارش به‌عنوان یکی از سه کشور برتر در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی آمده است.

براساس یافته‌های این گزارش کشورهای چین، ویتنام، هند و فیلیپین به رشد قابل توجه خود در این زمینه ادامه می‌دهند هرچند کشورهای سوئیس، سوئد و آمریکا و به‌دنبال آنها بریتانیا و هلند همچنان بالاترین رتبه‌ها را در جدول کشورها در اختیار دارند.

نکته قابل‌توجه در مورد این رده‌بندی جهانی این است که عمده کشورهای رده بالا آنهایی هستند که درآمد بالایی هم دارند اما در این میان چین تنها استثناست که تنها کشور با رده درآمدی متوسط است که جزو ۳۰ کشور اول قرار گرفته است. مالزی نیز به‌عنوان دومین کشور با درآمد متوسط در رده ۳۳ جدول قرار دارد. هند در رده ۴۸ و فیلیپین در رده ۵۰ برای نخستین بار در این جایگاه‌ها قرار می‌گیرند. نکته قابل‌توجه این است که هند در رده سوم کشورهایی است که با درآمد کم محسوب می‌شوند.

شاخص‌های Gii عمدتا متمرکز بر شاخص‌هایی نوآورانه است و به این ترتیب عمدتا اقتصاد مرتبط به شرکت‌های نوپا و استارت‌‌آپی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر همین اساس رتبه ایران در این عرصه را باید تا اندازه زیادی مدیون فضای استارت‌‌آپی و نه لزوما کل اقتصاد کشور دانست. این گزارش ایران را در رده ۶۷ از ۱۳۱ اقتصاد نوآورانه جهان قرار داده است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بارش‌های پراکنده در استان زنجان طی ساعات آتی
خبر قبلی
بازارهایی که نوسان زیادی دارند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست