1. اخبار استان
  2. بازدید امام جمعه زنجان از پروژه بندخاکی چهرآباد زنجان

کد خبر: 22298

بازدید امام جمعه زنجان از پروژه بندخاکی چهرآباد زنجان

نقش موثر اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در ایجاد مهاجرت معکوس

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری فرصت مناسبی برای مهاجرت معکوس و اشتغالزایی روستائیان است.

 آیت الله شیخ علی خاتمی در حاشیه بازدید از پروژه بند خاکی چهرآباد زنجان  با اشاره به اهمیت حفظ منابع آبی و خاکی در کشور، اظهار کرد: استحصال آب با اجرای بند های خاکی، و دیگر پروژه های آبخوانداری و آبخیزداری گزینه مناسبی است که خوشبختانه کشور و همچنین استان زنجان اهتمام ویژه ای به اجرای این گونه طرح ها دارد.

وی افزود: این اقدام موجب می شود تا استحصال آب و خاک به درستی امکانپذیر شود و از سوی دیگر موجب ایجاد اشتغال بین روستائیان و مهاجرت معکوس می شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان  همچنین مهار و کنترل آب های زیرزمینی و تقویت منابع آب موجود در منطقه که از اهداف مهم اجرای طرح های آبخیزداری است را یکی از بهترین و کم‌ هزینه‌ترین روش‌ها برای مدیریت خشکسالی و سیل اعلام کرد.

طبیعت قابل کنترل و پیش‌بینی نیست

در این مراسم خلیل آقاجانلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: طبیعت قابل کنترل و پیش‌بینی نیست اما می‌توان اثرات مخرب آن را کاهش داد.

وی تاکید کرد: اجرای طرح  احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در دشت ابهر و پروژه چهرآباد اجرایی شده است، همچنین اجرای این طرح‌ها سبب توسعه و ماندگاری روستا‌های اطراف و آبادانی روستا‌ها می‌شود.

آقاجانلو افزود: مساحت حوزه حدود ۱۱ هزار هکتار شامل روستاهای «چهرآباد، نصیرآباد، حسین‌آباد، قاضی‌کندی، سنگبین، اوزج و قالیچه‌بلاغ» است که همه روستا‌ها در بالادست حوزه هستند و خروجی حوزه، روستای چهرآباد است.

این مقام مسئول  با اشاره به اینکه برای ۱۴ میلیارد تومان برای کل پروژه هزینه شده است، گفت: این پروژه در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بعد از پایان پروژه پیش‌بینی می‌شود سالانه ۲.۵ میلیون متر مکعب از روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها تغذیه شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هدف از اجرای این طرح را کنترل سیلاب وارده به روستا و باغ‌های حاشیه آن و پایدارسازی، تقویت و توسعه منابع آب شرب و زراعی پایین دست روستا اعلام کرد.

گفتنی است که این پروژه یکی از بزرگ ترین طرح های آبخیزداری از نظر مالی در کشور محسوب می‌شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
«محرومیت»؛ جمعیت شهرستان‌های زنجان را فراری داد!
خبر قبلی
مرمت تزیینات گنبد سلطانیه + عکس
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست