1. ایران
  2.  بازسازی اقتصادی بدون سیاست خارجی ؟

کد خبر: 22075

 بازسازی اقتصادی بدون سیاست خارجی ؟

هادی خسروشاهین

ابراهیم رییسی وعده داده که نرخ تورم را در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۸.۲ درصد کاهش دهد.اما آیا این هدف گذاری بدون اتخاذ یک سیاست خارجی عمل گرایانه؛بده- بستان محور و منعطف امکان پذیر است؟

در پژوهشی که به تازگی توسط دکتر جواد صالحی اصفهانی استاد سابق دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده است،تاثیر سیاست خارجی بر اقتصاد ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

او در این مقاله دو منبع مهم را برای تورم مورد شناسایی قرار می دهد،اول تحریم ها یا به عبارت بهتر شوک های خارجی و دوم کسری مزمن بودجه و رشد نقدینگی در ایران و به این نتیجه رسیده است که در طول ۱۰ سال گذشته علت اصلی تورم را باید اعمال تحریم های بین المللی دانست.

در واقع اقتصاد ایران در دو مقطع زمانی با جهش شدید تورم مواجه شده است؛ اول در سال ۲۰۱۱ که همزمان با تحریم های دولت اوباما است و دوم در سال ۲۰۱۸ که ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود.

در پژوهش این نکته عیان می شود که حداقل نیمی از تورم میانگین ۲۰درصدی در دهه گذشته نه بدلیل سیاست های پولی و مالی بلکه بدلیل شوک های منفی خارجی بوده است.

بنابراین اگر ایران در سال ۲۰۱۸ با اعمال مجدد تحریم ها از سوی دولت ترامپ مواجه نمی شد،ما امروز بطور متوسط شاهد یک نرخ تورمی ۱۰ درصدی بودیم. طی این سال ها اقتصاد ایران تنها با افزایش قیمت ها و کاهش اشتغال به قابلیت سازگاری با اثر تحریم ها دست یافته است اما در عمل این مدل از تطبیق و سازگاری بدلیل اقتصاد انعطاف ناپذیر و سیاست ورزی نامناسب باعث اعمال فشارهای سنگین اقتصادی بر طبقات فرو دست جامعه شده است.

لذا :
۱-احیای برجام نیاز فوری و حیاتی کشور است و امکان بازسازی اقتصادی بدون این توافقنامه امری نامحتمل است و نمی توان صرفا برپایه برخی اصلاحات در سیاست های اقتصادی کشور به تورم ۱۸.۲ درصدی طی ۲سال آینده دست یافت.

۲-امکان اخذ تضمین از آمریکا برای اینکه دیگر از برجام خارج نشود، نشدنی است. چرا که لازمه این کار تبدیل برجام به یک معاهده با تصویب دو سوم نمایندگان مجلس سنا است که این اتفاق حداقل تا ژانویه ۲۰۲۳ رخ نخواهد داد.بهترین تضمین برای اینکه آمریکا درآینده به راحتی زیر میز نزند،درگیر کردن کمپانی ها و شرکت های مهم آمریکایی در پروژه های سرمایه گذاری در ایران است.

۳- اقتصاد ایران بدون یک توافق پایدار با آمریکا آرام و قرار نخواهد گرفت.با توجه به تحولاتی که در سیاست داخلی ایالات متحده در جریان است،امکان بازپس گیری کنگره توسط جمهوریخواهان در ژانویه ۲۰۲۳بسیار زیاد است.اگر کنگره به کنترل آنها درآید،کار برای تداوم برجام بسیار دشوار خواهد شد و بطور قطع یکی از دستورکارهای آنها تحت فشار قرار دادن دولت بایدن برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک خواهد بود.اگر تا این تاریخ نیز دولت مستقر در واشنگتن نتواند به توافقاتی با ایران درباره تمدید برجام و همینطور تحولات منطقه ای دست بیابد،این فشارها افزایش چشم گیری خواهد یافت.

۴-آمریکایی ها از اولین کنفرانس مطبوعاتی ابراهیم رییسی پالس های مثبتی دریافت نکرده اند،چرا که این برداشت در رسانه های آمریکایی مطرح شده است که وی به نوعی راه مذاکره را در زمینه نقش منطقه ای ایران بست.این موضوع احتمالا تاثیرات منفی بر فرجام برجام می گذارد چرا که استراتژی دولت بایدن حل معمای ایران بصورت همزمان اما مرحله ای است و ناکامی این سیاست ،انگیزه ها را برای استفاده از اهرم تحریمی شدت می بخشد.

۵-با خروج آمریکا از افغانستان ،ایران و آمریکا منافع مشترکی پیدا کرده اند.با این خروج طالبان در حال قدرت نمایی است و اتفاقا تا شمال افغانستان پیشروی کرده است.اکنون هم درآمریکا و هم در ایران این نگرانی فزاینده بوجود آمده است که دولت اشرف غنی ممکن است طی ماههای آینده سقوط کند ؛اگر چنین شود در همسایگی ایران دوباره خلافت اسلامی ظهور خواهد کرد و افغانستان تبدیل به پناهگاهی برای گروههای تکفیری و تروریستی خواهد شد.این ها مسائلی هستند که می تواند ایران و آمریکا را به یکدیگر نزدیک کند؛

۶-ایران بدون توافق پایدار با آمریکا نه لزوما عادی شدن کامل روابط احتمالا در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ دوباره با شوک های منفی خارجی بر اقتصادش مواجه خواهد شد.در این میان تکیه صرف بر قدرت اقتصادی چین نیز نمی تواند گره گشا باشد،چرا که ایالات متحده احتمالا هژمونی خود را بر نهادهای بین المللی اقتصادی حداقل تا سال ۲۰۲۸ حفظ خواهد کرد.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
هوای نیمه ابری با وزش باد در برخی مناطق استان زنجان
خبر قبلی
جمع ۶۸ هکتار تغییر کاربری در شهر زنجان مربوط به اوایل دهه ۹۰ است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست