1. اخبار استان
  2. بخش خصوصی زنجان در سیطره انحصار…!

کد خبر: 643

بخش خصوصی زنجان در سیطره انحصار…!

بخش خصوصی زنجان در سیطره انحصار…!

جلسات خودمانی با دستور جلسات خودمانی

 

 

✍️✍️

مشکلات اقتصادی کشور چرخش جدی نگاه دولت و مردم را به بخش خصوصی توانمند جهت کمک به ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار را موجب شده اما به نظر می‌رسد انحصار آفت بخشی خصوصی زنجان شده و این رویکرد ادامه دارد.

به گزارش همدلی‌زنجان، آخرین جلسه شورای گفت‌و‌گوی بخش دولت و خصوصی عصر سه شنبه(دیروز) با حضور مقامات دولتی استان در حالی برگزار شد که مطابق رویه سال‌های گذشته بخش خصوصی استان منحصر به افراد خاص و مشخصی بود. رویکردی که استاندار زنجان را غیرمستقیم وادار به تذکر کرد!

استان زنجان هر چند ظرفیت‌های مختلفی برای توسعه اقتصادی بخش‌های مختلف داشته، به دلیل ظرفیت‌های معدنی و نگاه تک بعدی برنامه‌ریزی اقتصادی امروز در نقطه ای قرار دارد که اقتصاد آن غالبا در بخش معدن و کشاورزی منحصر شده و شاهد حضور بخش خصوصی توانمند در حوزه‌های مهم و مختلف اقتصادی استان نیستیم.

هر چند استان زنجان دارای صاحبان صنایع غیر معدنی و کشاورزی نیز است اما در جلسات که با بخش دولتی برگزار می شود خبری از این صاحبان صنایع نیست و به غیر از افراد محدود شاهد حضور جدی بخش خصوصی استان در جلسات نیستیم.

اما نکته قابل توجه در دستور جلسات اینکه به نظر می‌رسد نمایندگان بخش خصوصی استان در این جلسات که تعداد محدودی هم دارند مشکلات خودمانی خود را لیست کرده و طرح می‌کنند! دستور جلسه حذف ارجاع خدمات مهندسی ساخت و ساز واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان و ورود مستقیم کارفرمایان به آن نشان داد که انحصار موجب ایجاد رویکرد شبهه دیکتاتوری در بین برخی افراد شده است.

وقتی قانون نظام مهندسی برای تنسیق امور مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان را مامور به اجرای بندهای تعریف شده می‌کند و خدمات مهندسی توسط شورای مرکزی و هیئت چهارنفره(معاون عمرانی استاندار، مدیر کل راه و شهرسازی، شهردار و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان) تعیین و اجرایی می‌شود حذف این رویکرد و اقدام خودسرانه نشان می‌دهد حرکت در راستای منافع شخصی و گروهی بر منافع عمومی کشور در نزد برخی افراد می‌چربد.

مشکلات اقتصادی کشور موجب شده مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی همه قوای کشور را در این راستا بسیج کنند. این تاکیدات در نامگذاری سال‌های اخیر مشهود بوده و سال جاری نیز با محوریت اشتغال و تولید بوده است.

در حالی دولت برای حمایت از بخش خصوصی عزم جدی دارد کشور با برخی تولیدکنندگان ناتوان مواجه هست که هر دوره برای سرپا نگه داشتن تولید آن باید از منابع ریالی و ارزی کشور هزینه آن‌ها بکند. این هزینه ها دوره ای صرف شده و دور باطلی ر در اقتصاد کشور و استان ایجاد کرده که خروجی آن نیز مقطعی و کم اثر است.

مصداق این ادعا سخنان فریدون احمدی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان زنجان طی سال جاری است. وقتی وی در راستای تفسیر نامگذاری سال و اولویت‌بندی کمک به تولید کشور از گرفتار شدن کشور در دست برخی تولیدکنندگان کلنگی سخن گفت!

سخنان بی پرده فریدون احمدی نشان داد توسعه اقتصادی کشور و استان زنجان نیازمند تولیدکنندگان و سرمایه گذاران توانمندی است که ظرفیت لازم را برای تحرک در تولید صادراتی و اشتغال داشته باشند. به نظر می رسد رویکرد نمایندگان دولت در استان نیز باید جذب سرمایه‌گذاران توانمند و دارای توان رقابت در بازار منطقه‌ای و جهانی باشند و توان صادراتی آن‌ها بالا باشد.

در این شرایط حضور نمایندگان بخش خصوصی در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی می تواند برای ارائه مسائل کلان تولید استان و تسهیل امور موثرتر باشد. اینکه اقتصاد یک استان با ۸ شهرستان منحصر به حضور افراد محدودی باشد قابل توجیه نیست!

انحصار می‌تواند مسیر تسهیل امور برای رونق گرفتن تولید استان را منحرف کند. اقتصاد استان به نسبت سهم بخش‌های مختلف از اشتغال مورد توجه قرار گیرد. سهم اشتغال بخش‌های مختلف اقتصادی استان نشان می‌دهد اولویت توجه باید کدام سمت باشد و اصولا رویکردها و تغییرجهت‌های اقتصادی باید به کدام سمت و سو برود.

رویکرد اقتصاد استان در قبال بخش خصوصی تقویت بخش صنعت در حوزه هایی است که صنعت استان تجربه کم و یا فاقد تجربه استقرار آن ها است. تقویت فعالیت‌های خدماتی که وابسته به صنعت و کشاورزی بوده و در سطح کلان اثرگذارند مورد انتظار است. توجه به بخش کشاورزی به اندازه سهم اشتغال آن و حضور بخش خصوصی که اثرگذاری واقعی و ملموس در اقتصاد استان دارند ضورری به نظر می رسد.

امید می رود محوریت اشتغال و تولید و تاکیدات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی موجب توهم برخی تولیدکنندگان انحصارگرا در استان نشود که رویکرد سوءاستفاده‌گری در پیش بگیرند. دلسوزان واقعی اقتصاد استان بخش خصوصی است که با چشم داشت کم‌تر برای منافع عمومی تلاش کنند و همه چیز را در دریچه نگاه منفعت خود نبینند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
سهم اشتغال بخش کشاورزی استان زنجان ۳۳ درصد است
خبر قبلی
معرفی نفرات برتر اولین همایش علمی ـ پژوهشی «ماه‌نشان در امتداد فرهنگ»
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست