1. بین الملل
  2.  بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد جهان در راه است

کد خبر: 17204

 بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد جهان در راه است

نخستین توافق تجاری قاره آفریقا در چارچوب یک منطقه آزاد تجاری آفریقایی از تاریخ یکم ژانویه ۲۰۲۱ به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش «بلومبرگ» در حالی که تاسیس رسمی «ناحیه تجارت آزاد قاره آفریقا» به سال گذشته باز می‌گردد، اما انجام مبادلات آن به تاریخ یکم ژوئیه محول شده بود. در پی شیوع بیماری کرونا و ایجاد وقفه در مذاکرات برای پروتکل‌های تجارت کالاها شامل امتیازات تعرفه‌ای این برنامه به تعویق افتاد. در این رابطه قرار است این مذاکرات در بستر «پلت‌فرم مجازی جدید دیپلماسی تجاری آفریقا» که توسط مشارکت بخش دولتی-خصوصی «کمیسیون اتحادیه آفریقا» و بیش از ۲۰ شرکت چندملیتی این قاره توسعه داده شده است نهایی شود.

این طرح که عملیاتی شدن آن به‌طور کامل تا سال ۲۰۳۰ زمان می‌برد با برخورداری از بازاری متشکل از ۲/ ۱ میلیارد نفر و مجموع تولیدناخالص‌داخلی ۵/ ۲ هزار میلیارد دلاری، بزرگ‌ترین ناحیه تجارت آزاد جهان را شکل خواهد داد. ۵۴ مورد از ۵۵ کشوری که عضو «اتحادیه آفریقا» هستند امضای خود را برای پیوستن به این ناحیه تسلیم کرده‌اند و از این تعداد ۲۸ کشور نیز آن را به تصویب رسانده‌اند.

اریتره، تنها کشوری است که هنوز به این ناحیه نپیوسته است. نسبت به مناطق دیگر، آفریقا توافق تجاری داخلی کمتری دارد. البته سهم تجارت درون قاره‌ای کشورهای آفریقایی تنها ۱۵ درصد است، سهمی که در آسیا به ۵۸ درصد و در اروپا به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد.

بر این اساس، توافق مذکور برنامه دارد، این وضعیت را از طریق حذف ۹۰ درصد از کالاهای مورد تجارت ملت‌های آفریقایی، تسهیل جابه‌جایی سرمایه و نیروی‌کار، ارتقای سرمایه‌گذاری و ارائه راهکاری برای ایجاد نظام گمرکی یکپارچه تغییر دهد.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بازی زیرکانه دولت در مصاف با بازارها
خبر قبلی
خسارت آتش‌سوزی به ۴ هکتار از مراتع  خدابنده
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست